Články / Reporty

Tanec mezi kameny marimby  (Chloé & Vassilena Serafimova)

Tanec mezi kameny marimby (Chloé & Vassilena Serafimova)

blueskin | Články / Reporty | 29.03.2023

Středně velký sál Paláce Akropolis zeje ještě krátce před osmou prázdnotou. Těch pár lidí, kteří posedávají na připravených židlích, dokáže stěží zaplašit pocit zmaru, který s sebou kulturní podnikání často nese a který se nevyhýbá ani zavedeným akcím typu multimediálního festivalu Spectaculare. Společné vystoupení ikony francouzské elektronické hudby Chloé a multiinstrumentalistky bulharského původu Vassileny Serafimovy je očekávané coby jeden z vrcholů jubilejního desátého ročníku přehlídky, jejímž duchovním otcem je Josef Sedloň. V tuto chvíli se však zdá, že to bude večírek pro maximálně pár (desítek) zasvěcených.

O zahájení se stará dvojice Michal Rataj a Oskar Török, která zabírá prostor před pódiem. Jde o vystoupení, které kombinuje předpřipravené prvky a čirou improvizaci - celé se nese na vlně seversky chladného ambientu, který má místy blíže k elektroakustické hudbě. Törökova trumpeta místy upomene na tvorbu Nilse Pettera Molværa, v rytmičtějších částech setu vytane na mysli dávné spojení DJe Krushe s Tošinorim Kondem. Největším limitem se ukazuje být délka jednotlivých skladeb, která neumožňuje rozvinutí potenciálu spojení obou osobností. Ty tak zůstávají uzavřeny ve svých hudebních světech, které jsou vůči sobě prostupné jen velmi omezeně.

Jinak je tomu v případě hlavních hvězd večera. Chloé Thévenin a Vassilena Serafimova se poprvé potkaly v roce 2017 při práci na projektu aktualizace tvorby Stevea Reicha. Právě tehdy se zrodil jejich unikátní společný jazyk, v němž se mísí rozdílné hudební tradice a spíš než technická virtuozita v něm hraje prim intuitivní vyciťování toho druhého. Podobný přístup lze sledovat i v živém provedení skladeb z dva roky staré desky Sequenza. Serafimova na své části pódia doslova tančí mezi několika stanovišti, která jsou kromě ústřední marimby osazena několika bateriemi perkusí, je tu i zvonkohra či hang. Mezi její vrcholné kousky patří simultánní hra na marimbu a činel osekané bicí soupravy.

Oproti své hráčské partnerce působí Chloé mnohem soustředěněji, nicméně i v jejím prostoru vymezeném hradbami elektronických nástrojů panuje lehkost. Kromě hraní na syntezátor a ovládání předpřipravených částí skladeb spočívá role Francouzky ve smyčkování živě vzniklých frází a jejich následném vrstvení. Je mozkem, který v řadě dvojic na elektronické scéně funguje v protikladu k živelnějšímu elementu. Spojení Serafimovy s Chloé je však hierarchické maximálně na plakátech, na pódiu jsou si rovnocenné.

V souvislosti s audiovizuálním charakterem festivalu Spectaculare je třeba vyzdvihnout povedenou vizuální stránku koncertu, která zahrnuje světelný design Ondřeje Byloka a minimalistické projekce VJe Aeldryna. Stejně jako hudba ústředního dua, představuje i tvorba člena kolektivu Lunchmeat a někdejšího spolupracovníka Lenky Dusilové spojení analogových a digitálních aspektů. Z uměleckého hlediska si pražské vystoupení francouzsko-bulharské dvojice lepší zarámování snad ani přát nemohlo. Ve vzduchu tak zůstává viset jediná otázka: kde bylo sakra více lidí?

Info

Spectaculare: Chloé (fr) & Vassilena Serafimova (bg) + Michal Rataj a Oskar Török
27. 3. 2023 Palác Akropolis, Praha

foto © Libor Galia

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace