Články / Reporty

Večerní kurz němčiny s Kafkou (Kafka Band + Černý Tesák)

Večerní kurz němčiny s Kafkou (Kafka Band + Černý Tesák)

Tomáš Jančík | Články / Reporty | 18.01.2024

U vchodu mě míjí muž v dlouhém černém koženém kabátu s buřinkou na hlavě a holí v ruce. Jde pomalým, rozvážným krokem. Franz Kafka to nejspíš není. Ale kdo ví, do obličeje mu nevidím a ve studeném večeru na ulicích Žižkova by to nebylo nemožné. Zvlášť když stojím před Palácem Akropolis a za moment začne Proces. První pražský koncert Kafka Bandu od zářijového vydání alba der Process.

Miloš Dolinský alias Černý tesák, rodák z Jesenické Vidnavy, si podmaní sál jako první. Úvodní drobný technický problém přejde s úsměvem a od začátku je cítit intimita. Vyvolá ji osobním představením sebe i své hudby, vznikající za covidu a věnovanou otci, který se vystoupení nedožil. Přichází zasněná, místy temná půlhodina. Tóny elektrické kytary navozují smutek i melancholii, společně s nenápadnými smyčkami a beaty v pozadí si pak lze připadat jako na osamocené procházce v jinak tiché přírodě. Poklidný výlet naruší jen náhlá změna uhánějícího tempa a několikaminutová prudce blikající světla. Ve stínu bílých světel pak Černý tesák mizí ve tmě.

Během chvíle se sál naplní tak, že se nedá hnout, i přesto že začátek hlavní části večera je ještě daleko. Dav s očekáváním vyčkává na příchod Kafka Bandu. Pět členů se objeví za nástroji a v chladném úvodu přistoupí i frontmani Jaromír Švejdík a Jaroslav Rudiš. Ten s knihou v ruce začíná: „Patrně učinil někdo na Josefa K. křivé udání, neboť byl, aniž se dopustil něčeho zlého, jednou ráno zatčen,“ zazní úvodní věta románu, vypovídajícím o samotě a nepochopení okolní společnosti. I to je v textu otisknuto a naživo to funguje s přirozenou naléhavostí. Skladba dál eskaluje a od prvního momentu je znát elegance a sehranost všech sedmi členů – černé košile, obleky a klobouky, vizuálně doplňující atmosféru temné Prahy 20. let minulého století, s bezchybně sladěnou souhrou kytar, trubky, bicích, kláves s houslemi i vokálů hlavní dvojice.

Ta se v průběhu celého Procesu střídá a doplňuje, Švejdík opakovaně, s nenápadným úsměvem na tváři, vykřikuje jakoby z dálky tlumeným hlasem neartikulovaná slova. Ve volných chvílích Rudiš nijak neskrývá obdiv ke Kafkovi a k jeho práci. Mezi písněmi s nadšením popisuje skladby v kontextu literátova života i díla. Nazve Kafka Band vzdělávací kapelou, což je trefné. Ale zase tak vážně, jak by se mohlo zdát, se celý večer nebere. S kapkou nadsázky Rudiš překládá a interpretuje dvojjazyčné texty a jejich obsah přibližuje současnosti a popisuje pro něj blízké německo-české vztahy. Když přijde pokřtít album Rudišův německý přítel, oba dva téměř současně, ale každý svým mateřským jazykem, davu sdělí , že v Německu se křtí jen děti a se smíchem polijí CD pivem.

Po Švejdíkově přednesu o dómu shlížejícím na noční Prahu přichází poetický Měsíční svit, který zazní místo německého originálu česky, zase přímo z knihy. Proces, absurdní a svým způsobem i děsivé dílo, je zakončeno hlasitým rockovým Koncem. K závěru zahraje kapela Kafkovu nejkratší povídku Stromy, skladbu oficiálně nevydanou, pomalou a spíše melancholickou. Jestli Kafka poslouchal nevím, kafkovský nádech měl ale tenhle zimní večer od začátku do konce.

Info

Kafka Band + Černý tesák
15. 1.2024 Palác Akropolis, Praha

foto © se svolením Paláce Akropolis

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace