redakce | Zprávy / Festivalové | 13.06.2020
Příznivce Noir Film Festivalu jistě potěší, že jeho organizátoři navzdory současné, kultuře nepřející době a opatřením proti šíření pandemie nemoci COVID-19 uspořádají 8. ročník v plánovaném termínu od 20. do 23. srpna 2020 na tradičním místě za hradbami Křivoklátu.
Noir Film Festival je komorní žánrová přehlídka odehrávající se v historických sálech hradních prostor o kapacitě 40–100 míst a na horním nádvoří o kapacitě 170 míst, tudíž je festivalový tým schopen akci realizovat i za současných hygienických omezení. Finální podobu programu organizátoři přizpůsobí případným dalším změnám v uvolňování stávajících opatření a definitivní verzi zveřejní v pátek 10. července. Už nyní je však zřejmé, že hlavními hrdiny 8. ročníku NFF budou milenci na útěku. Noir by totiž nebyl noirem, kdyby v něm zločin nebyl zapříčiněn amour fou – šílenou láskou, která pohání padlé noirové protagonisty v jejich zběsilém útěku před strážci zákona, jejich minulostí, a především před vlastním osudem. Výběr pětice amerických snímků o milencích na útěku ze 40.–70. let 20. století poodhalí proměny, kterými film noir v průběhu let prošel a jak se vyvíjely archetypální postavy a proměňovaly způsoby, jakými byly jejich příběhy vyprávěny.
Ve výběru nebude chybět celovečerní debut Nicholase Raye Žijí v noci (1948) či noirová klasika Blázni do zbraní (1950). Bez neohrožených psanců Annie & Barta by totiž nebyli Bonnie a Clyde ze stejnojmenného filmu (1967) Arthura Penna, který přispěl k pádu tehdejšího hollywoodského modelu cenzury, ani Kit a Holly ze Zapadákova (1973) v režii Terence Mallicka, nebo ve Zvláštním uvedení promítaní Takoví normální zabijáci Micky a Mallory v neúprosném pohledu Olivera Stonea. V retrospektivě se představí vizuálně vytříbená díla režiséra Anthonyho Manna a kameramana Johna Altona, kteří ve své autorské spolupráci posunuli noirový styl na vyšší úroveň. Dokladem toho jsou tematicky pestré snímky jako docu-noir o vládních agentech v utajení T-Men (1947), noirově laděné historické drama o Velké francouzské revoluci Hrůzovláda (1949), noirový western Ďáblova brána (1950) a temné drama o Špinavé dohodě (1948) s uprchlým vězněm převracející archetyp femme fatale na homme fatal – osudového muže. Tuto čtveřici doplní raný noir Anthonyho Manna Zoufalci (1947) zařazený do hlavní programové sekce.
Další pětice filmů dá nahlédnout do znepokojivého světa americké spisovatelky Patricie Highsmith, jež ve svých kriminálních psychologických thrillerech zkoumala odvrácenou stránku lidské psychiky. Jejím nejznámějším výtvorem se stal navenek okouzlující, leč uvnitř chladnokrevný vrah Tom Ripley, jemuž svou tvář propůjčili herci jako Alain Delon (V plném slunci, 1960) či Matt Damon (Talentovaný pan Ripley, 1999). Chybět v programu nemůže Alfredem Hitchcockem zfilmovaný románový debut Patricie Highsmith Cizinci ve vlaku (1950), který bude ve večerní projekci pod širým nebem uveden v pátek 21. srpna. Speciální hold organizátoři vzdají hollywoodské legendě Kirku Douglasovi, jenž letos v únoru zemřel v úctyhodném věku 103 let, a to projekcí Podivné lásky Marty Iversové (1946), v níž herecky debutoval po boku zkušené Barbary Stanwyck a tehdy ještě neznámé Lizabeth Scott. V tradičních poctách hollywoodským hercům ikonicky spjatých s filmem noir, po nichž bývají pojmenovány hlavní interiérové sály festivalu, budou letos vyzdviženi Claire Trevor jako femme fatale z chandlerovské adaptace Sbohem buď, lásko má (1944) a Burt Lancaster v jedné ze svých životních rolí vlivného amorálního novináře ve Sladké vůni úspěchu (1957). Snímek, kterým se v Hollywoodu uvedl britský režisér Alexander Mackendrick, vyjde při příležitosti uvedení na Noir Film Festivalu, ve spolupráci s Art4Film, na Blu-ray disku vůbec poprvé v ČR, a naváže tak na loňské vydání Hitchcockovy Rebeccy (1940) a předešlých vydání festivalových DVD s československými snímky Hra bez pravidel (1967) a Třicet jedna ve stínu (1965).
redakce 21.01.2025
Letošní ročník slibuje divoké novinky od temného operního undergroundu a křehkých emocí až po generativní syntézu a klubové vibrace.
redakce 17.01.2025
Hudba Jungle Debris sahá od hravých písniček a dronového minimalismu přes disonantní lyriku až k intenzivním a naléhavým projevům.
redakce 16.01.2025
Róisín Murphy je královnou třpytek, flitrů a opojného disco eskapismu.
redakce 14.01.2025
Letošní program se nese především ve znamení politiky a zákulisních mocenských tahanic, často založených na základě skutečných událostí.
redakce 09.01.2025
Sedm setů, z nichž jeden tentokrát zavítá ze Slovenska a hned dva budou mít světovou premiéru.
redakce 06.01.2025
Mezi první oznámená jména patří Daniel Romano's Outfit, kanadská punk-rock’n’rollová senzace známá nespoutanou energií a hypnotickými melodiemi.
redakce 06.01.2025
Jeho nové EP Last Child in the Woods mísí klavír se syntezátory, smyčci a dechovými nástroji.
redakce 05.01.2025
Oba se nebojí kombinovat klubové beaty s náladotvornou atmosférou, ambientními plochami a špetkou postrockové emocionality.
redakce 05.01.2025
Sobotní lineup ozdobí nejen kanadská Alanis Morissette, ale také tři české zpěvačky.
redakce 04.01.2025
Britští revolucionáři, kteří na festivalu oslaví neuvěřitelné půl století na hudební scéně (s několika přestávkami), se představí ve staro-novém složení.