Anna Mašátová | Články / Reporty | 29.06.2014
Co Čech, to muzikant? Známé rčení by si v novém století zasloužilo úpravu na „Co Izraelec, to muzikant“. A nutno dodat - extrémně talentovaný muzikant. Faktem je, že svůj podíl na tom má nepochybně Amerika, New York především. Tamní hudební školy i bary slouží jako startovní plocha pro většinu izraelských hudebníků, zakladatelé Balkan Beat Box Tamir Muskat a Ori Kaplan nejsou výjimkou.
Shodou náhod se oba potkali v Brooklynu, kde Muskat mlátil do bicích, zatímco Kaplan zkoušel prorazit coby klarinetista. Muskat má balkánské rytmy v krvi, narodil se rumunským přistěhovalcům, bubeník a perkusista známý především jako producent stál u vzniku desek Firewater, Alaev Family, Chavy Alberstein, Asafa Avidana a dalších. Se saxofonistou Kaplanem prošli soubory Firewater či J.U.F. (Jüdisch-Ukrainische Freundschaft), projektem s Kaplanovou tehdejší mateřskou kapelou Gogol Bordello, oba navíc sólově působí jako djs. Nedlouho po založení Balkan Beat Box roku 2004 se taktéž v New Yorku seznámili s Tomerem Yosefem, bývalým stand-up komikem a hercem, perkusistou, bavičem, který svou nespoutanou energií dokonale doplnil autorskou dvojici. Už jako trio s doprovodnými hráči napsali úspěšnou desku Nu-Med (2007) i následující Bluey Eyed Black Boy (2010) a dva roky starou Give. Nesmrtelnou slávu na klubové scéně jim zajistila píseň Bulgarian Chicks z debutového alba, ale Yosefovým příchodem nastala pozvolná změna orientace kapely spíše k dancehallu než ke klezmeru a balkánu. I když snažit se o popis jejich stylu je téměř nemožné, což v Čechách předvedli i minulý rok na hlavní scéně Colours of Ostrava, kde roztančili několik tisíc přihlížejících.
V Praze letos splnili a snad i předčili veškerá očekávání. Šestice ovládla sál od prvních vteřin nadupanou a stále gradující show, při které se vám do uší zarýval ryk dvou saxofonů doplněných basou, kytarou, bicími a perkusemi. Fúze s prvky bhangry, arabské hudby, balkánu, reggae i rocku, zkrátka Balkan Beat Box music. A byla by chyba myslet si, že jsou jen další ze série duc-duc-balkán diskoték. Počítač sice hraje svou roli, všemu ale vládnou skvělí hudebníci, kteří dokáží ze svých nástrojů dostat maximum. Zvukaře asi nepotěšil Yosef skákající po odposleších, případně Muskatových bicích. Pokud se někomu zdálo, že vuvuzely na fotbalovém šampionátu v Africe dělaly rámus, věřte, že Balkan Beat Box to dokážou ohulit třikrát více. Novější Part of the Glory z alba Give, megahit Bulgarian Chicks následovaný Marleyho coverem Roots, Rock, Reggae, balkánsky cirkusová balada She's My Baby i neméně oblíbená Hermetico. Nechybělo nic. Skvostná kytarová sóla Rona Bunkera, rytmický battle mezi Yosefovými perkusemi a Muskatovými škopky, kusy oblečení ve vzduchu, výzvy k míru, hektolitry potu dopadající na podlahu a samozřejmě štědré přídavky.
Nová deska už se připravuje, tak se nechme překvapit, jakým směrem se bude trio Muskat – Kaplan – Yosef ubírat.
Balkan Beat Box (isr)
26. 6. 2014, Lucerna Music Bar, Praha
foto © Ioana Taut
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.