Články / Reporty

Beat základní jednotkou interakce (Alternativa Festival)

Beat základní jednotkou interakce (Alternativa Festival)

Michaela Šedinová | Články / Reporty | 14.11.2023

Doteď jsem netušila, že má MeetFactory malý sál. Páteční program festivalu Alternativa začíná právě v něm, tmavá obdélníková místnost je naplněná mlhou, stěny se v ní rozplývají a jediný pevný bod tvoří velký nasvícený pult uprostřed. Kolem něj stojí aspoň desítka postav pohlcených společnou improvizací, živou elektronikou. Vystoupení pod záštitou Synth Library a Noise Kitchen nazvané Zvuková zkouška předznamenává večer propojující umělce prozkoumávající odlišné možnosti a hranice zvuku.

Z pohodlí sedacích vaků v malém sálu se přesouváme do toho velkého – dobře známého a nevyměkčeného. Sedám si na zem a čekám, francouzský hudebník Jean-Philippe Gross si dává načas. Když se objeví, vpluje za pult a usadí se s elegancí a držením těla klavírního virtuosa… A spustí zběsilý polyrytmus. „Zkoumá možné témbry elektronického zvuku, který funguje jako fyzický jev,“ četla jsem předtím v programu o jeho práci a – fyzicky – se o tom přesvědčuju.

Vnímám zrychlující se tep, je mi horko. Gross se nebojí jít na dřeň, za hranici bolesti, vytváří strhující kompozice, pečlivě vystavěné zvukové abstraktní obrazy. Hudebník, který se pohybuje na elektronické scéně přes dvacet let, kromě sólové dráhy tvoří hudbu například pro divadelní představení a performance. I do svého samostatného vystoupení zakomponoval zajímavý vizuální prvek, na otáčivé konstrukci nad ním visí blikající žárovka, pohyb a světlo doplňují zvuk, se kterým se proměňují i asociace a významy.

Výrazněji multimediální je následující Beatnik Manifesto, poťouchlá pocta beat generation vedená Dieterem Kovačičem, turntablistou a režisérem, který za svou kariéru vystupoval pod různými jmény, zejména jako dieb13. Je spojován s rakouskou avantgardní improvizační scénou, pro tyto hudebníky založil platformu klingt.org. Čtrnáctičlenný big band manifestující beaty na Alternativě se skládá z Kovačičových spolupracovníků z uplynulých let a mně trvá až příliš dlouho, než si všimnu, že všechny nástroje jsou na pódiu dvakrát. Dvoje bicí, dvě basy, dva basklarinety, dvě kytary…


fotogalerie z festivalu zhlédněte tady

Asi jsem se nechala strhnout projekcí rychle se střídajících fotografií, videí i abstraktních vizuálů. Je těžké sledovat obrazy, vnímat, co se děje mezi hudebníky, jak si předávají sóla a motivy, jak se klasický jazz prolíná se současným experimentem. Do toho mužský hlas z nahrávky cituje body manifestu. Děje se toho hrozně moc, a tak se držím bodu, který mi utkvěl hned na začátku: „Beat is the elementary particle of interaction.“ A smiřuju se s tím, že moje kognitivní funkce mají své limity.

Žádná divočina, žádná červená, žádná mlha – poslouchám technické poznámky a požadavky při zvučení El Infierno Musical, uskupení hudebníků z Chicaga sestavené Christofem Kurzmannem pocházejícím z Rakouska. Sestava hrající pod španělským jménem vzdává hold argentinské básnířce Alejandře Pizarnik, název si vypůjčili z jedné z jejích sbírek. Texty básnířky citlivě a procítěně přednáší a zpívá Kurzmann. Důraz na texty ovšem nijak neupozaďuje hudebníky, violoncellistky, bubenici a saxofonisty, kteří interagují s texty i mezi sebou, akcentují významy textů, které jsou samy o sobě velmi silné. Červená světla, mlha, efekty nejsou třeba.

Když dohrají, googlím Alejandru Pizarnik, v článcích bývá připodobňovaná k Sylvii Plath. Psala o noci, o těle, o zvuku a tichu, o limitech jazyka… Taky se cítím limitovaná, moje španělština na poezii nestačí a v angličtině toho moc nenacházím. Ticho ale netrvá dlouho, poslední v programu je Ruhail Qaisar, jehož přítomnost na stagi kontrastuje s El Infierno Musical – spousta kouře a ostrá světla svítící směrem do publika, které tak může vidět jen tajemnou siluetu.

Do Qaisarovy hudby se vtiskla krajina Ladakhu, vysokohorská oblast a „otřesy postindustriálního deliria a kruté power-elektroniky“, jak uvádí Alternativa. Hlavní motivy vnímám i bez rešerše, poslední set je z hudebního hlediska méně abstraktní, emoce jsou intenzivní, živé, raw. Tématy jsou mezigenerační traumata a lidské nevědomí, hudba i performance míří na základní emoce. Přes reverb příliš nerozumím slovům, která naléhavě křičí do mikrofonu, ale v tomto případě to nepotřebuju. Mám kalhoty z lehké látky, cítím, jak vibrují společně s basy – stejně jako já a všichni ostatní v sále. Hudba je fyzický jev, už není pochyb.

Info

Festival Alternativa
10. 11. 2023 MeetFactory, Praha
web festivalu

foto © Pedro Noir

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hlad po větší intenzitě (Chelsea Wolfe)

Václav Valtr 26.06.2024

Vzhledem k technickým nedokonalostem vyzněly nejlépe písně folkové, pomalé a komorní, tedy zkrátka ty, které netrpěly nedostatkem rvavé kytary.

Tři dny v Barceloně (Sónar 2024)

Zuzana Malá, Lenka Pittnerová 21.06.2024

Dostalo se nám škály zážitku, od experimentální scény, bohaté nabídky projektů v rámci doprovodného programu, které téměř vždy zahrnují AI, techna v gigantických halách i barcelonského fashion weeku.

Still moving (Respect Festival 2024)

Akana 19.06.2024

Na každém ročníku Respect Festivalu se najde něco památného, jedinečného, něco, co i po letech zchátralým paměťovým buňkám napoví: „To bylo tenkrát, když…“

All kinds of rock for all kinds of people (Rock for People 2024)

Eva Karpilovská 17.06.2024

Hlavně chill. Co na tom, že se kolem vás pohybují tisíce lidí. Jsme tu přece všichni kvůli hudbě, tak proč si ji kazit malichernostmi?

Zastavit čas i způsobit amok (The Smile)

Tomáš Jančík 15.06.2024

Necelé dva roky po debutu A Light for Attracting Attention vydala skupina okolo Thoma Yorka druhou desku, politicko-kritickou i osobní, a v podobný čas se The Smile vrátili do Fora…

Nadšení i prostoje (Troye Sivan)

Zdeněk Němec 11.06.2024

Halu opouští spokojený dav vybavený ochutnávkovými pytlíky Pom-Bär, přelézá nebo podlézá zábradlí u chodníku.

Porážkám navzdory (High on Fire)

Marek Hadrbolec 05.06.2024

První z koncertů v Kabinetu Múz se mění v generální zkoušku a test krizového managementu americké trojice, technika totiž jinak precizní kapele škodí, kde jenom může.

Vídeňská magma v jícnu DOXu (Klangforum Wien I.)

Helena Konvalinová 03.06.2024

Pro první večer programu Prague Offspring, který je věnovaný soudobé hudbě, zvolilo Pražské jaro elegantní sál DOX+.

Ztracené zvuky (claire rousay)

Julia Pátá 27.05.2024

Moje pozornost se přesune na jméno Elliotta Smithe. Místy je překrývá bledě modrý fender, který jemnými arpeggii a ojedinělými akordy objímá ambientní podkres.

Pečlivě organizovaný chaos (RuinsZu)

Kryštof Kočtář 26.05.2024

„Na cos to sakra přišel? Už zvukovka mi málem urvala hlavu!“ vítal mě před koncertem RuinsZu v Paláci Akropolis známý. Tedy alespoň myslím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace