Andrea Kubová | Články / Recenze | 30.07.2023
Kdo by neznal hru, jejímž cílem je seřadit kostky různých tvarů tak, aby zaplnily celý řádek bez jediného prázdného místa? Tetris. Příběh o skládání kostiček odehrávající se v období studené války, který je založen na skutečné události, započal v 80. letech minulého století v Sovětském svazu. Hon na licence k dané hře byl zdánlivě vyostřený boj mezi západem a východem, jehož zachycení se ujal kanadský scenárista Noah Pink a skotský režisér Jon S. Baird (Sviňák, Stan a Ollie).
Již v úvodu filmu jednoduše pojmenovaném po dané hře vysvětluje hlavní postava Henk Rogers, nizozemský vizionář a podnikatel, že „tahle hra není jen návyková, je to poezie, umění a matematika v přenádherném souladu“. Aby Rogers získal práva, o které usiluje i konkurence, musí se vydat na riskantní cestu do Sovětského svazu, odkud pochází a kde žije její tvůrce, programátor Alexej Pažitnov. Pro komunistickou zemi je však západ kapitalistický nepřítel a obchodování, při kterém se prodává ruský majetek, je hrozba, a proto sovětští soudruzi a členové KGB nemají v plánu tento záměr komukoliv usnadnit.
Postavy Henka Rogerse se přesvědčivě ujal Taron Egerton, který upoutal pozornost a využil svůj pěvecký um v roli Eltona Johna v Rocketmanovi, a při hraní umanutého obchodníka předvedl zase nevšední neverbální výkon. Navíc se výborně doplňuje s představitelem Pažitnova, ruským hercem Nikitou Jefremovem, dvojice zdatně přispívá k napínavé podívané plné nečekaných zápletek. Nejde, jak by se dalo čekat, o nudná obchodní jednání, ze scénáře je patrná snaha udržet diváckou pozornost. Dynamika se stupňuje, dojde na vydírání, fyzické výpady i automobilovou honičku. Vše doprovázejí osmdesátkové popové hity a krátké 8bitové scény, jako by se příběh na chvíli proměnil v samotnou videohru.
Tvůrci filmu, na němž se podíleli i skuteční Rogers a Pažitnov, staví dramatický příběh na reálném politicko-historickém pozadí. A jelikož zásadní otázkou snímku Tetris je, jak se naloží s autorskými licencemi, sledujeme, jak dobové vládnoucí normy ovlivňovaly obchod obecně. I když ústředním tématem je „hra“, nejde pouze o tetris samotný, ale o jakousi hru bez pravidel vedoucí k vyhrocenému konfliktu, a to jak na bázi obchodní, tak i mezilidské.
Tetris
režie Jon S. Baird, 2023
foto © Apple TV+
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.