Michal Smrčina | Články / Reporty | 18.11.2019
Pro jednou opouštím důvěrně známé žánry a vydávám se vstříc subverzivnímu popu a fluidním identitám. Neukotvenost je vystupujícím toho večera vlastní, navíc hlavní protagonistka Charli XCX se objevuje na vrcholu mnoha žebříčků. Ať už přímo nebo jako producentka; ta, co se snaží popu vtisknout svou osobitou vizi už přes deset let. Vstřebat, vyplivnout, pokřivit, ale zachovat líbivé linie. Že předskakují Dorian Electra (o problematice jejich pomnožného rodu jindy) je nanejvýš uspokojivé.
Ulicí Dlouhou procházím s dostatečným předstihem. Dostatečným tak, že se mi dostává pohledu na nezvykle dlouhou frontu před vchodem, před kterým čelem k sobě stojí tourbus a kamion, což naznačuje jistý maximalismus události. Život na cestách je řehole, ale pohodlí hotelu by si neměl snad odpírat nikdo, říkám si a nakonec usuzuji, že půjde nejspíše „jen“ o technické zázemí. Stání ve frontách nepatří mezi mé oblíbené disciplíny, tentokrát jsem ale zaváhal, když jsem čekání v hostomickém výčepu protáhl. Dorian Electra začali na čas a já stíhám zaznamenat leda nadšené ozvuky těch prozíravějších. Co se dá dělat, potrestal jsem především sám sebe a přišel o magický kabaret i pohled na ikonický mušketýrský knírek.
fotogalerii z koncertu zhlédněte tady
Mé očekávání už je tak pouze na střední hladině, Charli XCX ale vše zachraňuje. Energický nástup, volný kostýmek a kondenzovaná energie londýnských raveů devadesátek, i dekadence hollywoodských večírků v Los Angeles, které si tak oblíbila a kde nyní setrvává. A kde taky během pár týdnů dala dohromady poslední, o něco osobnější album prozaicky nazvané Charli, pod které se podepsal též slovutný A.G. Cook z labelu PC Music. Jestli může Charli XCX působit jako šedá eminence současného popu, Cook stojí ještě o pár odstínů dále, což neumenšuje jeho blahodárný vliv, který na své koně měl a má. Rádiové zpívánky se tak často bortí do apokalyptických krajin, konstrukce a dekonstrukce zvuku se suverénně pohybuje mezi nostalgií i futuristickými klubovými výjevy. Přirozenost i umělost, bionické hymny střídají jemnější balady. I ty ale nepostrádají hranu – jestli si mě Charli XCX nemusela stoprocentně získat v rámci poklidného, mondénního poslechu, pak lze tvrdit, že její živá přítomnost je divoká a strhující a i z mdlých tracků vytváří živelný spektákl. Není třeba čekat na osvědčené hymny, které rovněž nechybí, lze se spolehnout i na méně ohrané písně.
Roxy není vyprodané, je ale zaplněné tak akorát, a i když jde o větší vystoupení, zážitek si drží punc útulnosti a v rámci možností i intimity. Stejně jako zpěvačka/producentka, která není celebritou nejvyšší kategorie, ale zároveň je dost známou a uznávanou, aby nebyla underground. Když se po jejím boku na stagi objevuje hrstka spřízněných duší v atypických kostýmech, začínají se do rytmu kývat i věčně znudění barmani. Hédonismus čtvrtečního večera, vše je dovoleno.
Charli XCX (uk)
14. 11. 2019 Roxy, Praha
foto © Romana Kovácsová
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.