Jáchym Rainisch | Články / Reporty | 20.05.2023
Podzemní prostory klubu Underdogs' dotvářely tísnivou atmosféru hudby Xiu Xiu. Kapela, působící na experimentální scéně přes dvě dekády, je známá ponurým a syrovým zvukem. Její současné složení a letošní deska Ignore Grief posouvá úzkostlivost dokonce dál než kdy dřív. K zakládajícímu Jamiemu Stewartovi a tradiční člence Angele Seo se vloni přidal bubeník David Kendrick, který zároveň se Stewartem napsal většinu písní z novinky.
Ve stejné sestavě vystoupili i v Praze, kde odstartovali euroasijské turné. Na něm je podporuje producent Freddy Ruppert, který v minulosti se členy Xiu Xiu několikrát spolupracoval. Pulzující syntezátory doprovázené nepohodlným vizuálem a později agresivní, ale zároveň bezmocný křik do noiseových podkresů gertie adelaido více než dostatečně připravily na emoce hlavní části večera.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Optimistický záblesk ze začátku vystoupení Xiu Xiu v podobě narozeninového popěvku věnovaného Freddymu Rupertovi zhasl vysoký syntezátorový tón. Tracklist otevřela skladba z Ignore Grief, následně zněly napříč diskografií tak, aby se dramaturgicky střídaly melodičtější a strožejší momenty. Všechny působily naléhavě zejména kvůli Stewartovu intenzivnímu zpěvu a prudkým kovovým tónům činelů, zvonů, gongu nebo rolniček. Ty měl k dispozici každý z trojice na pódiu a nebál se je využívat současně. Kdyby někdo pochyboval o zápalu hudebníků, mohl sledovat třísky, které s každým úderem činelu odlétaly z paliček. Kreativně pracovali s méně obvyklými zvuky (píšťalka, balonky) a narušovali tradiční písňové postupy, což podporovalo tajemnost studiového materiálu. Výsledná kakofonie navíc přidávala celkové znepokojivosti. Nejen tou jsou Xiu Xiu jedineční.
Xiu Xiu (us) + gertie adelaido + Freddy Ruppert
16. 5. 2023 Underdogs', Praha
foto: Anna Stepanova
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.