Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 25.09.2023
Teze, antiteze, syntéza? I tak by se dalo nahlížet na koncert Xiu Xiu na brněnské Flédě. Této notně experimentální kapele z USA totiž předskakovali o poznání konvenčnější čeští BREN. I přes do očí bijící kontrast mezi zvuky obou skupin se jejich kombinace nejevila jako nefunkční či rušivá. Společným jmenovatelem se ukázaly být silné emoce – v jednom případě povědomé, ve druhém jakoby komunikované z úplně jiné planety.
Na své facebookové stránce BREN pojmenovávají vlastní muziku slovy „směs temných a naléhavých momentů“. Posluchač by se však neměl nechat zmást, nejde o temnotu jednorozměrnou, živenou ze stínů snahy o depresivní či děsivé vyznění. Zvuk BREN měl charakter spíše nejednoznačné snové zastřenosti. I přes zřetelné hraní na melancholickou notu (možná právě proto?) působily jejich skladby hřejivým a romantickým dojmem, zasněné publikum obklopovala intimní oblaka tvořená rozmlženými a pomalými kytarovými melodiemi. Spíše nekonkrétní plochy pak byly nezřídka prodchnuty působivými, více energickými pasážemi, které se suverénně obešly beze zpěvu. Hudba BREN v sobě měla cosi z podzimní melancholie, pročež se zdála být dobrým vplutím do tohoto ročního období, jež den před koncertem započalo.
fotogalerii z koncertu zhlédněte tady
Nejeden posluchač byl jistě na pochybách, zdali muzika BREN poslouží rovněž jako vhodné vplutí do koncertu Xiu Xiu. Kalifornská experimentální kapela totiž pracuje s postupy jí na hony vzdálenými, mnohdy se snaží docílit pravého opaku – znepokojit, vytrhnout z komfortní zóny či používat trapné a patetické prvky. A z kontrastu obou setů pak vyplynula jejich výlučnost. Ačkoli Xiu Xiu rovněž „hráli na emoce“, činili tak naprosto svébytným způsobem. Zpěv Jamieho Stewarta byl srdceryvný a mnohdy balancující na hranici kýče. Jeho typicky třesivé vibrato jen umocňovalo dojem nekontrolovaného prýštění intenzivních pocitů, připomínalo křehkou sklenici na víno neúprosně mačkanou ve svěráku – jako by se měl trpící Stewart každou chvíli kvůli vlastní zranitelnosti zhroutit, roztříštit. U mnoha skladeb pak převládala paranoidní a schizoidní atmosféra, kterou podivným způsobem současně podrývalo i podporovalo užití mnoha bizarních perkusí a píšťalek.
Přestože do Brna Xiu Xiu přivála vlna, kterou vzedmulo jejich turné k nové desce, v rámci setu zaznělo mnoho starších skladeb – zdrcující Don Diasco, až překvapivě taneční Rumpus Room či přenádherný cover písně Falling ze seriálu Twin Peaks. A ti, kdo Twin Peaks viděli, mi jistě dají zapravdu, že Xiu Xiu svou hudbou i performancí zdárně korespondují zejména s atmosférou třetí, nejpodivnější série Davida Lynche. Naproti tomu set BREN měl v sobě cosi z blaživé a svůdné snovosti prvních dvou sérií Twin Peaks, a i díky tomu dávala posloupnost obou vystoupení smysl.
Xiu Xiu (us) + BREN
24. 9. 2023 Fléda, Brno
foto © Jan Svora
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.