Matej Kráľ | Články / Reporty | 11.10.2022
Sigur Rós v rámci aktuálnej live-show oprášili svoj pravdepodobne najrockovejší album () z roku 2002 a nemohli urobiť lepšie. Repetitívne art-rockové aranže so živočíšnymi expanziami znejú naživo rovnako aktuálne a nekopromisne ako pred dvadsiatimi rokmi. V Prahe ich veľkolepé prevedenie podčiarkla entropická hra svetiel a dôraz na zvukový a vizuálny detail.
Emocionalitu a intenzitu, ktorú naživo predvádza štvorica sústredená okolo Jónsiho Birgissona je nemožné redukovať na jednu recenziu. Iste, s odstupom povedané, Sigur Rós sú štyria islandskí chlapíci stojaci na pódiu, ktorí nahrali niekoľko kladne hodnotených albumov a zahrali niekoľko dobrých koncertov. V praxi sú však odlišní vo všetkom ostatnom. Od jazyka, v ktorom píšu texty, cez spôsob, akým spievajú a využívajú nástroje, až po atypické rozdelenie ich koncertného setu. Jednu romantickejšiu a melodickejšiu polovicu, druhú rockovú, s grandióznymi vyvrcholeniami - pritom obe dokonale vygradované. Ešte nápadnejšie, možno až absurdne pôsobí obsadenie islandských alternatívcov medzi ostatnými menami v aréne. Sigur Rós sú alternatívou medzi alternatívou aj za normálnych okolností, v rámci aktuálne komunikovaného programu O2 Univerza sa ocitli medzi Anastaciou, Zaz, Lenny či popri vianociach Dary Rolins. Výborným signálom preto je, že Praha dokázala takmer päťtisícové venue naplniť a takmer dve a pol hodiny trvajúce transcendentálne hudobné divadlo oceniť hromovým aplauzom.
Mohlo sa zdať, že celý koncert stojí hlavne na Birginsonovi. Ten medzi pesničkami striedal klaviatúry a gitaru, s ktorou predvádzal strhujúce avantgardné slákové sóla. O melodickú stránku veci sa na rozdiel od posledného turné (2017) staral staro-nový člen Kjartan Sveinsson. Krehulinko pôsobiaci skladateľ poväčšinu času nenápadne ukrytý za klavírmi prekvapil v záverečnom bangri Untitled 8, kde s gitarou a spevom doplnil Jónsiho nadpozemské vokály a repetitívnu basovú gradáciu Georga Holma. Osobitú pozornosť si zaslúžia vynikajúco nazvučené bicie, najmä snare, ktorého hlboký tón dával spätný úder až kdesi v žalúdku. Koncertný člen Ólafur Björn Ólafsson alias Obo hral s neskutočnou dynamikou a hypnotizujúcim výrazom, pár efektovo doladených úderov v závere refrénu skladby Kveikur mu pod rukami sonicky doslova explodovalo.
Sigur Rós zo setlistu vypustili soundtrackovú hymnu Hoppipolla a postavili ho tvrdo. Post-rockové gradácie a výrazná basa v postupne vybuchujúcej Ný Batterí, iracionálna radosť a davobudič Jónsi v melódii Festival, ale aj prirodzený potlesk v intrách balád ako Svefn-g-englar či Vaka si pýtali jedine zimoriavky alebo slzy. Ozaj, skúste si pustiť živú verziu skladby Samskyeti z filmu Heima doma pod paplónom. Už nikdy nebudete chcieť prestať ju počúvať, pritom má celý zázrak štyri tóny. Počuť ho naživo je výsadou. Nástup bicích v nadprirodzenej kompozícii Saeglopur je jeden z najneskutočnejších rockových momentov 21. storočia, stáť od tohto momentu pár desiatok metrov je psychadélia. Rovnako ako celí Sigur Rós.
Sigur Rós (isl)
9. 10. 2022 o2 universum, Praha
foto © Filip Kůstka
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.