Davo Krstič | Články / Reporty | 04.06.2019
Vysoko nastavená laťka, proklatě vysoko. Pět let staré vystoupení Alice in Chains na pražském Aerodromu považuji za jeden ze svých nejsilnějších koncertních zážitků. Přestože tehdy kapela hrála v podvečerním slunci a před polomrtvým publikem, překonala svým výkonem a nasazením headlinera – však taky na Metalliku pak pořádně sprchlo. Alice in Chains jsou společně s Pearl Jam posledními mohykány hudebního stylu grunge, který v první polovině 90. let pobláznil (nejen) Ameriku. Nostalgie je mocná, a přestože Alice in Chains oslaví příští rok třicetiny od vydání debutu Facelift, zájem tu pořád je – a pražský koncert byl vyprodaný dlouho dopředu. Před vstupem do budovy jste tak mohli potkat fanoušky s cedulemi Koupím lístky, v samotném Foru Karlín pak fanoušky s vtipnými tričky Alice in the Temple of Pearl Garden. Bylo zaděláno na parádní atmosféru, už před vystoupením Black Rebel Motorcycle Club byl solidně zaplněný nejen prostor pod pódiem, ale i obě galerie.
Trio ze San Francisca odehrálo solidní porci garážového rocku. Jako předkapela Alice in Chains jsou Black Rebel Motorcycle Club ideální, i u nich si mikrofon předávají dva zpěváci a v ideálním případě se jejich hlasy potkají a protnou. K tomu připočtěte neúnavnou rytmiku Leah Shapiro – víc sexy než holka s kytarou je už jen holka za bicí soupravou. Na to, že hrála teprve předkapela, potěšil slušný zvuk, v němž se neztrácely vokály ani osvěžující foukací harmonika.
Po půlhodinové pauze zahájili svůj set hlavní hvězdy, i když tohle spojení k Alice in Chains prostě nesedí – už před pěti lety jsem ocenil absenci rockerských manýr či rádobyvtipných proslovů. Jerry Cantrell je úžasný kytarista, ale rozhodně to nedává na odiv až na druhý balkon. A že v Karlíně vystřihl hned několik parádních sól, za Them Bones a Nutshell se dočkal zaslouženého aplausu. Na úvod zahráli Alice in Chains skladbu Bleed the Freak ze zmíněného debutu, načež hned skočili do novodobé historie skupiny – z alba Black Gives Way to Blue vytáhli koncertní jistotu Check My Brain. Setlist poctivě zmapoval celou diskografii, včetně dvou EP Sap a Jar of Flies. Nejvíce příspěvků pocházelo pochopitelně z průlomového a, troufnu si říct, klasického alba Dirt, což publikum nadšeně kvitovalo. Bylo přitom jedno, jestli zrovna hraje Down in a Hole, Dam That River nebo Junkhead, která měla na turné svou premiéru – z tak mohutného a nadšeného singalongu mrazilo v zádech. Přídavkovou Would pak nechala kapela z větší části odzpívat fanoušky.
fotogalerie z koncertu tady
Zážitek rušil jen nedobrý zvuk, který místy dával termínu „hluková koule“ nový rozměr. Schválně jsem se během koncertu zkoušel několikrát přemístit, nic naplat. Dvojnásob to mrzelo u utopených vokálů, protože když mohli a bylo je slyšet, předvedli se Cantrell i William DuVall ve velmi dobré formě – zpěvák a kytarista DuVall si mě získal nejpozději tím, jak zvládl náročnou Sludge Factory z eponymní desky z roku 1995. Nejvíce jsem si tak užil poloakustické kousky Your Decision, Nutshell a No Excuses. Koho vinit? Zvukaře, který točil volume do červeného, nebo akustiku Fora Karlín? Na svou druhou návštěvu u Alice in Chains budu vzpomínat hlavně díky fantastickému publiku.
Alice in Chains (us) + Black Rebel Motorcycle Club (us)
3. 6. 2019 Forum Karlín, Praha
foto © Honza Nedoma
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.