Veronika Wohlrabová | Články / Reporty | 08.12.2017
Priessnitz si pražskou Akropoli oblíbili a po necelých dvou měsících od posledního vystoupení přichystali další. V předvánočním čase naplánovali rozloučení s fanoušky na deseti koncertech, z nichž některé byly okamžitě vyprodány. Oznámení (zřejmě) posledního turné doprovodila i změna "loga" kapely, kde T v názvu nahradil náhrobní kříž. Ti, kteří s nákupem lístků váhali a nepoučili se z předešlých akcí, mohli litovat. Akropole praskala ve švech.
Těsně před osmou zhasla světla a do nastalého ticha zaznělo intro energické Na kraji města, které živá performance přidává na naléhavosti. První skladbu z nejnovější desky Beztíže rozjel freneticky na bicí Zdeněk Jurčík a střihl si hned na úvod menší sólo, po němž se přidal zbytek kapely. S nástupem frontmana Jaromíra Švejdíka se přidal i sbor, který ho ochotně podržel i ve chvílích, kdy pozapomněl text. Během Dělá že si s fanoušky prohodili role, Švejdík k nim otočil tablet s textem, jako by to potřebovali. Pokud jste v úterý potkali někoho s vykřičenými hlasivkami, dost možná strávil pondělní večer v Akropoli.
Setlist byl sestaven se snahou předvést to nejlepší napříč celou diskografií a že bylo z čeho vybírat. Od prvního alba Freiwaldau už uplynulo více než pětadvacet let, aktuální Beztíže, označované za vrcholné dílo kapely, zaznělo téměř celé. Vyšperkovaný sound se podařilo přenést i do starších písní. Nechybělo ani Jaro s obměněným aranžmá, když Lukáš Morávek, ovládající krom kláves také trubku, nasadil dusítko a za doprovodu Švejdíkova pískání a sborového zpěvu publika zakončili hlavní část. Na dobrou noc Priessnitz přidali jen sporadicky hrané Sny a Na sever, pak do očekávání ještě jednoho přídavku vstoupil na pódium zástupce Supraphonu a udělil kapele zlatou desku za album Beztíže.
Závěrečné Sluníčko s nostalgickým textem "ještě to nekončí, a už nezačíná" bylo poněkud prvoplánovaným, ale vhodným zakončením. S fanoušky z prvních řad si dojatý Švejdík podal ruce a po dvouhodinovém gradujícím koncertě Priessnitz spěšně opustili pódium.
Priessnitz
4. 12. 2017 Palác Akropolis, Praha
foto: vrbaak
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.