Články / Reporty

Café Na půl cesty se změnilo v hořící katedrálu. A potřebuje vysvětit.

Café Na půl cesty se změnilo v hořící katedrálu. A potřebuje vysvětit.

David Vo Tien | Články / Reporty | 19.02.2014

Neděle, 18. února 2014 léta páně. Je noc. Vítr ohýbá větve stromů do ohyzdných pařátovitých patvarů. Nebo se odněkud z kopce valí hromada brambor do nicotné tmy. Je vůbec možné vybrat ještě více zneklidňující zvukovou kulisu pro zahájení černě-kovového dekadentního pásma, než jak to předvedli Lezok? Při zadání jména skupiny do vyhledávače je pravděpodobnost nalezení relevantních výsledků menší, než kdybyste hledali Les Légion Noires. Na ty, ať už záměrně či nikoli, upomíná především lead kytara svým naříkavým zvukem a jednoduchými repetitivními vyhrávkami a zpěvákův jedovatý skřek. Hypnotická krajina dvou, možná tří skladeb naštěstí nebylo pro nezasvěceného posluchače výletem do Vortexu tápání, a to především díky kompozičně zdařilým návratům k nosným tématům. I přesto byla z hudby Lezok patrná složitost v duchu výjevů USBM jako Krallice či Weakling. Z kavárny Na půl cesty se stala katedrála, a bude potřeba ji znovu vysvětit. Kvlt bez patetického chvástání.

Po Lezok přiběhla smečka neurotických vlků Got a Wolf a nasekala všechno dříví, kterého se celou zimu nikdo ani nedotkl. Chaotický hardcore berserk se značně zchátralým duševní zdravím, někde mezi ranou Norma Jean a Botch s občasnými záchvaty nepředvídatelného „matematického“ vzteku, který by udělal dojem i na takové šílence, jakými jsou Heavy Heavy Low Low. Rány basákových pěstí do činelu, kterými se uklidňoval mezi písněmi, by je možná i vylekala. Po sekyrce zbyla jen čepel. Topůrka se vlci nažrali.

Madame de Montespan zemřela. Dědicové za jmění, jež jim odkázala, nechali zbudovat katedrálu. Vyžádanou tmu v kavárně protínalo světlo dvou obrovských svící. Na kytarové bedně ležela kadidelnice s myrhou. Čtyři černé košile. Rodinné stříbro tradice francouzského screama je v tvorbě Cathedraal patrné spíš jen v dozvucích, kdy zpěvákovo hořekování zní, jako by měl srdce v kusech šrotu. Jejich dlouhé atmosférické skladby se zádumčivými riffy tíhnou více k post-metalu a nutno podotknout, že nasypané pasáže zní jako hořící chrám boží. Na nahrávkách to rozhodně není tak zlověstný black metal. Dojde i na mačkání neviditelných pomerančů, se kterým ještě před Darkthrone přišli Skinny Puppy. Ale o tom jindy.

Info

Cathedraal (fr) + Got a Wolf + Lezok
16. 2. 2014, Café V lese, Praha

foto © xMartinezz Photographyx

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace