Claire Adele | Články / Reporty | 08.04.2013
Přemýšlela jsem, jaký typ lidí na takovémhle koncertě potkám, a těšila se na módní excesy, jako jsou vysoké cylindry, pomalované obličeje, černé záclonky a dlouhé emo-gotické pláště. Drtivá většina přítomných ale vypadala normálně, neumělecky. V první řadě stál párek typických středoškolských outsiderů – kluk v mikině a vyplandaných džínách se stydlivě předváděl před svou společnicí a tomu, kdo ho viděl, ho muselo být fakt líto. Tak kterej typ lidí na tyhle koncerty sakra chodí?
Všechny typy různých lidí, očividně. Po sále postávaly a posedávaly malé skupinky lidí i samotáři, žádná bujará davová zábava se nekonala. Vzpomněla jsem si na 9GAG vtípky na téma „forever alone“ a měla jsem chuť dění v klubu pauznout jako na obrazovce a přes nehybný screen vylepit velký nápis WE ARE THE FA PEOPLE. Chris Corner, introvert z povolání, přilákal do Roxy introverty, gaye, umělce s alternativním životním stylem, ale i outsidery, hipstery a další průměrné lidi.
Předskakoval švédský Moto Boy, který přišel na podium s kytarou a bez rozpaků vybalil sopránovou baladu. „To je chlap? To zpívá on?! Tak ten musí bejt kastrovanej!“ – „Přišel jsem vás rozproudit a našponovat. Zahřeju vás, protože IAMX vás dotáhne k vyvrcholení.“ Našponoval ale až moc, protože vyl jako zkroušený pes před domem hárající feny a obecenstvo z toho bylo značně ztuhlé. Trápil mikrofon, a přitom ho ani nepotřeboval – v jednu chvíli si stoupl před něj a s pocitem zadostiučinění skučel do obecenstva akusticky. Usmíval se při tom tak, že bylo jasné, že má hudbu opravdu rád; o něco radši než sám sebe. Nevím, z jakého důvodu si IAMX na turné Zvířecí impulzy vybral Mota, ale věřím, že někdo v obecenstvu bojoval s impulzem skočit na podium a vyjícího romantika vynést v zubech.
Možná je Moto Boy a dlouhá prodleva před vystoupením IAMX součást Cornerovy taktiky být pro fanoušky žádanou ikonou. Show Animal Impulses začala dekadentně a impulzivně titulní písničkou. Nejdříve se na třech obrazovkách nad podiem objevil znetvořený obraz polomrtvého srdce, pak zhasla světla a konečně se Cornerův obrys objevil na osvětleném plátně. Počkal si na dostatečný potlesk, vstoupil s lahví vína v ruce a úpadkově si z ní přihnul. Na černě namalované hrudi měl jen rozepnuté sako, na hlavě klobouk s černými brky, černé rukavice zdobila drobná černá peříčka. Po Cornerovi přišli basák/kytarista a klávesačky, které se objevily v čerstvém videoklipu I Come with Knives. Zatímco krátkovlasá Janine Gezang působila šíleně a roboticky, tygřice Sammi Doll ve svůdných nadkolenkách si podupáváním nožky podmanila pánské osazenstvo a napomádovaný Alberto Alvarez vyzařoval mužný sex appeal široko daleko.
Vyhublá figurka v klobouku uprostřed podia ovšem měla veškerou pozornost. Úvodní elektronické steny, Corner spustil svým dechberoucím hlasem, začal si strhávat pírka z rukavic jako pelichající orel a krmil jimi sálající publikum. Bylo to jako akt mezi podiem a obecenstvem. Nahoře hudebníci v transu dotvářející svými trhavými pohyby plnost zvuku a efektů, dole vzdychající masa těl očekávající odpověď. Corner se vydával až na okraj podia, kde natahoval ruku a provokoval dav, který se za ní rytmicky plazil. Zatímco na desce zní většina skladeb spíše usouženě a procítěně, naživo byly intenzivní, dráždivé. Animalita byla naplněna těsně pod okraj, když Corner s kytaristou popadli paličky a najednou stáli naproti sobě v bojovém postavení jako dva kusy masa. Živočišně, ale organizovaně bubnovali a vyplazovali na sebe jazyky, na čtvrtou dobu si třískali do paliček navzájem. Vypadalo to jako dětská hra na plácanou, která se cestou zvrhla. Corner vrhal z podia dychtivé pohledy i opocené ručníky, fanouškům předal i rozpitou lahev vína.
A při tom všem X zpíval o svém alternativním světě, nešťastné lásce a samotě a paradoxně především rozdával štěstí. „For all you lonely boys, I will be president,“ zpívali všichni unisono. Cornerův hlas ve výškách mrazil a bolel, křik oslovoval primitivní pudy, energické písničky roztančily až k radosti a plný, až příliš silný zvuk v teskné dekadenci spojoval osamělé duše.
„Celé to bylo takový sexistický. Předehra, gradace, vyvrcholení. Pak to končí a ty chceš víc, neúprosně se toho dožaduješ. Když to zhasne úplně, tak už jen ta postkoitální cigareta.“ A tu nám típli. Prý non-smoking…
IAMX (uk) + Moto Boy (swe)
4. 4. 2013, Roxy, Praha
foto © ABHuisfotograaf
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.