Claire Adele | Články / Reporty | 08.04.2013
Přemýšlela jsem, jaký typ lidí na takovémhle koncertě potkám, a těšila se na módní excesy, jako jsou vysoké cylindry, pomalované obličeje, černé záclonky a dlouhé emo-gotické pláště. Drtivá většina přítomných ale vypadala normálně, neumělecky. V první řadě stál párek typických středoškolských outsiderů – kluk v mikině a vyplandaných džínách se stydlivě předváděl před svou společnicí a tomu, kdo ho viděl, ho muselo být fakt líto. Tak kterej typ lidí na tyhle koncerty sakra chodí?
Všechny typy různých lidí, očividně. Po sále postávaly a posedávaly malé skupinky lidí i samotáři, žádná bujará davová zábava se nekonala. Vzpomněla jsem si na 9GAG vtípky na téma „forever alone“ a měla jsem chuť dění v klubu pauznout jako na obrazovce a přes nehybný screen vylepit velký nápis WE ARE THE FA PEOPLE. Chris Corner, introvert z povolání, přilákal do Roxy introverty, gaye, umělce s alternativním životním stylem, ale i outsidery, hipstery a další průměrné lidi.
Předskakoval švédský Moto Boy, který přišel na podium s kytarou a bez rozpaků vybalil sopránovou baladu. „To je chlap? To zpívá on?! Tak ten musí bejt kastrovanej!“ – „Přišel jsem vás rozproudit a našponovat. Zahřeju vás, protože IAMX vás dotáhne k vyvrcholení.“ Našponoval ale až moc, protože vyl jako zkroušený pes před domem hárající feny a obecenstvo z toho bylo značně ztuhlé. Trápil mikrofon, a přitom ho ani nepotřeboval – v jednu chvíli si stoupl před něj a s pocitem zadostiučinění skučel do obecenstva akusticky. Usmíval se při tom tak, že bylo jasné, že má hudbu opravdu rád; o něco radši než sám sebe. Nevím, z jakého důvodu si IAMX na turné Zvířecí impulzy vybral Mota, ale věřím, že někdo v obecenstvu bojoval s impulzem skočit na podium a vyjícího romantika vynést v zubech.
Možná je Moto Boy a dlouhá prodleva před vystoupením IAMX součást Cornerovy taktiky být pro fanoušky žádanou ikonou. Show Animal Impulses začala dekadentně a impulzivně titulní písničkou. Nejdříve se na třech obrazovkách nad podiem objevil znetvořený obraz polomrtvého srdce, pak zhasla světla a konečně se Cornerův obrys objevil na osvětleném plátně. Počkal si na dostatečný potlesk, vstoupil s lahví vína v ruce a úpadkově si z ní přihnul. Na černě namalované hrudi měl jen rozepnuté sako, na hlavě klobouk s černými brky, černé rukavice zdobila drobná černá peříčka. Po Cornerovi přišli basák/kytarista a klávesačky, které se objevily v čerstvém videoklipu I Come with Knives. Zatímco krátkovlasá Janine Gezang působila šíleně a roboticky, tygřice Sammi Doll ve svůdných nadkolenkách si podupáváním nožky podmanila pánské osazenstvo a napomádovaný Alberto Alvarez vyzařoval mužný sex appeal široko daleko.
Vyhublá figurka v klobouku uprostřed podia ovšem měla veškerou pozornost. Úvodní elektronické steny, Corner spustil svým dechberoucím hlasem, začal si strhávat pírka z rukavic jako pelichající orel a krmil jimi sálající publikum. Bylo to jako akt mezi podiem a obecenstvem. Nahoře hudebníci v transu dotvářející svými trhavými pohyby plnost zvuku a efektů, dole vzdychající masa těl očekávající odpověď. Corner se vydával až na okraj podia, kde natahoval ruku a provokoval dav, který se za ní rytmicky plazil. Zatímco na desce zní většina skladeb spíše usouženě a procítěně, naživo byly intenzivní, dráždivé. Animalita byla naplněna těsně pod okraj, když Corner s kytaristou popadli paličky a najednou stáli naproti sobě v bojovém postavení jako dva kusy masa. Živočišně, ale organizovaně bubnovali a vyplazovali na sebe jazyky, na čtvrtou dobu si třískali do paliček navzájem. Vypadalo to jako dětská hra na plácanou, která se cestou zvrhla. Corner vrhal z podia dychtivé pohledy i opocené ručníky, fanouškům předal i rozpitou lahev vína.
A při tom všem X zpíval o svém alternativním světě, nešťastné lásce a samotě a paradoxně především rozdával štěstí. „For all you lonely boys, I will be president,“ zpívali všichni unisono. Cornerův hlas ve výškách mrazil a bolel, křik oslovoval primitivní pudy, energické písničky roztančily až k radosti a plný, až příliš silný zvuk v teskné dekadenci spojoval osamělé duše.
„Celé to bylo takový sexistický. Předehra, gradace, vyvrcholení. Pak to končí a ty chceš víc, neúprosně se toho dožaduješ. Když to zhasne úplně, tak už jen ta postkoitální cigareta.“ A tu nám típli. Prý non-smoking…
IAMX (uk) + Moto Boy (swe)
4. 4. 2013, Roxy, Praha
foto © ABHuisfotograaf
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.