Články / Reporty

Černá elektro džungle IAMX

Černá elektro džungle IAMX

Claire Adele | Články / Reporty | 08.04.2013

  • Ahoj, můžu se zeptat, odkud jste a proč jste tady v Praze na IAMX?
  • Jsme z Rakouska a na IAMX jezdíme všudemožně. Tohle je popatnácté.

Přemýšlela jsem, jaký typ lidí na takovémhle koncertě potkám, a těšila se na módní excesy, jako jsou vysoké cylindry, pomalované obličeje, černé záclonky a dlouhé emo-gotické pláště. Drtivá většina přítomných ale vypadala normálně, neumělecky. V první řadě stál párek typických středoškolských outsiderů – kluk v mikině a vyplandaných džínách se stydlivě předváděl před svou společnicí a tomu, kdo ho viděl, ho muselo být fakt líto. Tak kterej typ lidí na tyhle koncerty sakra chodí?

Všechny typy různých lidí, očividně. Po sále postávaly a posedávaly malé skupinky lidí i samotáři, žádná bujará davová zábava se nekonala. Vzpomněla jsem si na 9GAG vtípky na téma „forever alone“ a měla jsem chuť dění v klubu pauznout jako na obrazovce a přes nehybný screen vylepit velký nápis WE ARE THE FA PEOPLE. Chris Corner, introvert z povolání, přilákal do Roxy introverty, gaye, umělce s alternativním životním stylem, ale i outsidery, hipstery a další průměrné lidi.

Předskakoval švédský Moto Boy, který přišel na podium s kytarou a bez rozpaků vybalil sopránovou baladu. „To je chlap? To zpívá on?! Tak ten musí bejt kastrovanej!“ – „Přišel jsem vás rozproudit a našponovat. Zahřeju vás, protože IAMX vás dotáhne k vyvrcholení.“ Našponoval ale až moc, protože vyl jako zkroušený pes před domem hárající feny a obecenstvo z toho bylo značně ztuhlé. Trápil mikrofon, a přitom ho ani nepotřeboval – v jednu chvíli si stoupl před něj a s pocitem zadostiučinění skučel do obecenstva akusticky. Usmíval se při tom tak, že bylo jasné, že má hudbu opravdu rád; o něco radši než sám sebe. Nevím, z jakého důvodu si IAMX na turné Zvířecí impulzy vybral Mota, ale věřím, že někdo v obecenstvu bojoval s impulzem skočit na podium a vyjícího romantika vynést v zubech.

Možná je Moto Boy a dlouhá prodleva před vystoupením IAMX součást Cornerovy taktiky být pro fanoušky žádanou ikonou. Show Animal Impulses začala dekadentně a impulzivně titulní písničkou. Nejdříve se na třech obrazovkách nad podiem objevil znetvořený obraz polomrtvého srdce, pak zhasla světla a konečně se Cornerův obrys objevil na osvětleném plátně. Počkal si na dostatečný potlesk, vstoupil s lahví vína v ruce a úpadkově si z ní přihnul. Na černě namalované hrudi měl jen rozepnuté sako, na hlavě klobouk s černými brky, černé rukavice zdobila drobná černá peříčka. Po Cornerovi přišli basák/kytarista a klávesačky, které se objevily v čerstvém videoklipu I Come with Knives. Zatímco krátkovlasá Janine Gezang působila šíleně a roboticky, tygřice Sammi Doll ve svůdných nadkolenkách si podupáváním nožky podmanila pánské osazenstvo a napomádovaný Alberto Alvarez vyzařoval mužný sex appeal široko daleko.

Vyhublá figurka v klobouku uprostřed podia ovšem měla veškerou pozornost. Úvodní elektronické steny, Corner spustil svým dechberoucím hlasem, začal si strhávat pírka z rukavic jako pelichající orel a krmil jimi sálající publikum. Bylo to jako akt mezi podiem a obecenstvem. Nahoře hudebníci v transu dotvářející svými trhavými pohyby plnost zvuku a efektů, dole vzdychající masa těl očekávající odpověď. Corner se vydával až na okraj podia, kde natahoval ruku a provokoval dav, který se za ní rytmicky plazil. Zatímco na desce zní většina skladeb spíše usouženě a procítěně, naživo byly intenzivní, dráždivé. Animalita byla naplněna těsně pod okraj, když Corner s kytaristou popadli paličky a najednou stáli naproti sobě v bojovém postavení jako dva kusy masa. Živočišně, ale organizovaně bubnovali a vyplazovali na sebe jazyky, na čtvrtou dobu si třískali do paliček navzájem. Vypadalo to jako dětská hra na plácanou, která se cestou zvrhla. Corner vrhal z podia dychtivé pohledy i opocené ručníky, fanouškům předal i rozpitou lahev vína.

A při tom všem X zpíval o svém alternativním světě, nešťastné lásce a samotě a paradoxně především rozdával štěstí. „For all you lonely boys, I will be president,“ zpívali všichni unisono. Cornerův hlas ve výškách mrazil a bolel, křik oslovoval primitivní pudy, energické písničky roztančily až k radosti a plný, až příliš silný zvuk v teskné dekadenci spojoval osamělé duše.

„Celé to bylo takový sexistický. Předehra, gradace, vyvrcholení. Pak to končí a ty chceš víc, neúprosně se toho dožaduješ. Když to zhasne úplně, tak už jen ta postkoitální cigareta.“ A tu nám típli. Prý non-smoking…

Info

IAMX (uk) + Moto Boy (swe)
4. 4. 2013, Roxy, Praha

foto © ABHuisfotograaf

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace