Články / Reporty

Chvála ozubeným kolesům i vesmírným potulkám (Laibach)

Chvála ozubeným kolesům i vesmírným potulkám (Laibach)

Michal Smrčina | Články / Reporty | 23.11.2023

Kdo by se nebál do Divadla Hybernie. Toto místo si příliš nespojuji s kapelami typu Laibach. Pořadatelům z Obscure Promotion se v tomto ohledu podařilo něco výjimečného, ale není takový snad každý koncert Laibach? Na druhou stranu, hořkost z rozpačitých snímků Iron Skies mi mnoho důvodů k očekáváním nedávala, když jsem tušil, kudy se bude ubírat linie jejich vystoupení.

Koncert na sezení? Opodstatněné, jde totiž hlavně o spektákl, podívanou, promyšlený i živelný prodej konceptů. Na začátku jsem spíš nevěřící, neusnu během souvislého podání EP Love Is Still Around? Neslušelo by tomu víc pražské planetárium? Možná ano, ale právě se mi před očima rozvíjí vesmírná, kovbojská balada, o osmi částech. Přitom jeden stejný hudební základ, píseň, v mnoha polohách, pojmenovaných dle všemožných nálad, látek i planet. Zemi i Měsíc jsme zničili, míříme na Mars v krautrockovém marši, abychom se nakonec propadli do mrazivých, ambientních ploch.

Následuje intermezzo na pivo a cigárko. Je to vhodné rozptýlení, protože druhá polovina se už ubírá jiným směrem, pochmurnějším, více dystopickým. Industriální tvrdost ostře kontrastuje s variací na předchozí country, krautrock či ambientní plochy, co jsme slyšeli v prvním dějství. Nemusím asi představovat subversivní estetické ataky Laibach na oči i uši, pohybujeme se na pomezí kýče, propagandy, něčeho ničivého i osvobozujícího. Návštěvníci v depešáckých, potažmo vojenských uniformách cestou ze sálu vrávorají, už jim také není nejméně a do Prahy vážili cestu z různých krajů – tuzemských i zahraničních. Sám taktéž mířím kamsi k toaletě, přesto mě staronové, poslední album Sketches of the Red Districts fyzicky rozkládá a skrze výpravné blikání rudě zabarvených reflektorů sotva nacházím dveře. Při návratu mě vítá projekční plátno v plamenech a na něm hořící Putin, Laibach se rozhodně nevyhýbají aktuálním tématům, když navíc dokreslují jejich étos.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Jestli se druhé dějství neslo ve znamení války, poslední praví „repent“. Nápravu však cover ikonického tracku Sympathy for the Devil nepřináší, spíš rýsuje další rudé obzory. Závěr už sklouzává blíže k duchu Iron Sky, podvratnému, epickému popu. Skladba The Coming Race je známou stálicí, zatímco The Engine of Survival patří k novějšímu repertoáru. Přitom jde o rearanžovanou verzi doprovázenou skupině věrnou zpěvačkou Donnou Marinou Mårtensson. V setlistu navazuje na další cover Leonarda Cohena, Future. Je to příznačné. V eklekticismu a nuancích kapely se ztratí snad každý a ztracení je to příjemné, i když někdy míří až k zatracení. Poslední track doprovází střídavě se rozsvěcující nápisy „Maybe Not / Maybe Yes“. Bude encore?

Je. Když pak vycházím ven, říkám si, že jsem po delší době zažil něco výjimečného. Místy nemístný pocit nějakého cringe si ospravedlňuji, že to přece k divadlu někdy patří. Navíc když za sebou protagonisti táhnou už čtyři dekády existence. Was ist Kunst, Marinela Koželj?

Info

Laibach (sl)
20. 11. 2023 Hybernia, Praha

foto © kubuthor

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace