Michal Smrčina | Články / Reporty | 23.11.2023
Kdo by se nebál do Divadla Hybernie. Toto místo si příliš nespojuji s kapelami typu Laibach. Pořadatelům z Obscure Promotion se v tomto ohledu podařilo něco výjimečného, ale není takový snad každý koncert Laibach? Na druhou stranu, hořkost z rozpačitých snímků Iron Skies mi mnoho důvodů k očekáváním nedávala, když jsem tušil, kudy se bude ubírat linie jejich vystoupení.
Koncert na sezení? Opodstatněné, jde totiž hlavně o spektákl, podívanou, promyšlený i živelný prodej konceptů. Na začátku jsem spíš nevěřící, neusnu během souvislého podání EP Love Is Still Around? Neslušelo by tomu víc pražské planetárium? Možná ano, ale právě se mi před očima rozvíjí vesmírná, kovbojská balada, o osmi částech. Přitom jeden stejný hudební základ, píseň, v mnoha polohách, pojmenovaných dle všemožných nálad, látek i planet. Zemi i Měsíc jsme zničili, míříme na Mars v krautrockovém marši, abychom se nakonec propadli do mrazivých, ambientních ploch.
Následuje intermezzo na pivo a cigárko. Je to vhodné rozptýlení, protože druhá polovina se už ubírá jiným směrem, pochmurnějším, více dystopickým. Industriální tvrdost ostře kontrastuje s variací na předchozí country, krautrock či ambientní plochy, co jsme slyšeli v prvním dějství. Nemusím asi představovat subversivní estetické ataky Laibach na oči i uši, pohybujeme se na pomezí kýče, propagandy, něčeho ničivého i osvobozujícího. Návštěvníci v depešáckých, potažmo vojenských uniformách cestou ze sálu vrávorají, už jim také není nejméně a do Prahy vážili cestu z různých krajů – tuzemských i zahraničních. Sám taktéž mířím kamsi k toaletě, přesto mě staronové, poslední album Sketches of the Red Districts fyzicky rozkládá a skrze výpravné blikání rudě zabarvených reflektorů sotva nacházím dveře. Při návratu mě vítá projekční plátno v plamenech a na něm hořící Putin, Laibach se rozhodně nevyhýbají aktuálním tématům, když navíc dokreslují jejich étos.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Jestli se druhé dějství neslo ve znamení války, poslední praví „repent“. Nápravu však cover ikonického tracku Sympathy for the Devil nepřináší, spíš rýsuje další rudé obzory. Závěr už sklouzává blíže k duchu Iron Sky, podvratnému, epickému popu. Skladba The Coming Race je známou stálicí, zatímco The Engine of Survival patří k novějšímu repertoáru. Přitom jde o rearanžovanou verzi doprovázenou skupině věrnou zpěvačkou Donnou Marinou Mårtensson. V setlistu navazuje na další cover Leonarda Cohena, Future. Je to příznačné. V eklekticismu a nuancích kapely se ztratí snad každý a ztracení je to příjemné, i když někdy míří až k zatracení. Poslední track doprovází střídavě se rozsvěcující nápisy „Maybe Not / Maybe Yes“. Bude encore?
Je. Když pak vycházím ven, říkám si, že jsem po delší době zažil něco výjimečného. Místy nemístný pocit nějakého cringe si ospravedlňuji, že to přece k divadlu někdy patří. Navíc když za sebou protagonisti táhnou už čtyři dekády existence. Was ist Kunst, Marinela Koželj?
Laibach (sl)
20. 11. 2023 Hybernia, Praha
foto © kubuthor
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.