Michal Pařízek | Články / Reporty | 22.09.2023
Na dalmátském pobřeží běží čas jinak. Jsem tu od minulého čtvrtka a připadá mi to jako pár hodin. Do Splitu jsem přijel v neděli, kam sakra zmizelo těch pět dní? Čevapi jsem měl sotva dvakrát, Královo přístaviště jsem nestihl ani obejít. Možná to bude kvůli tomu classic rocku, co všude hraje. Královský rock, aha. Analogie.
Analogija je první pořádný record store ve Splitu, jak se až po jeho návštěvě dočítám na internetu. Většinou vinyly z druhé ruky, pečlivě srovnané v policích jako v knihovně, tudíž se v nich báječně orientuje. Strávil jsem tam několik desítek minut, našel tuny progresivního rocku, jugoslávské produkce osmdesátých let a (dost neuvěřitelně) drahých rarit klasiků. Ale taky rozsáhlou sekci laciňáků po pěti eurech, odnáším si Kinského recitace Villona a Rimbauda, stejně jako album Pop Art od Transvision Vamp, které jsem neslyšel... No to je jedno. Zábavné, milé místo, kde se zastavil čas, připadá mi, jako by otevřeli nejpozději v devadesátkách, ale prý sotva předloni. Podle vizáže obchodu a obsahu polic to tak nevypadá. O to víc vrtá hlavou věta, kterou mi asi šedesátiletý prodavač odpověděl na otázku, co nějaká novější místní jména: „Já nic neznám, pro mě hudba skončila v roce 1990.“
Přemýšlím o tom i pod borovicemi místního lesoparku Marjan ležícím na poloostrově na západě města. Bydlím ve čtvrti Spinut kousek odsud, do Marjanu se chodím koupat v moři a běhat. Hezké místo. Každopádně, jak může člověk, který má evidentně rád hudbu – nebo alespoň tak působí –, něco takového říct? Chápu, že má oblíbence, to každý z nás, ale... skončila? Kdyby to nebylo na druhé straně města, tak se ho tam snad dojdu přeptat. Přemýšlím o jeho slovech tak intenzivně, že když vidím o dva dny později v centru hrát kapelu staré bluesové fláky, mám pocit, že sedí za klávesami. Možná to byl on. Každopádně jsem si vzpomněl, jak mě na jednom talku před mnoha lety uvedl Honza Vedral slovy, že „mám neustále tendenci pídit se po nových věcech, zatímco on potřebuje ty ověřené“. Už tehdy jsem mu říkal, jak by se asi mohly stát ověřenými, kdyby je nikdo nehledal. Tak to bylo ostatně i s progrockovými klasikami. Ale fajn, dokážu s tím žít. Možná proto mě baví showcasy, z minulého víkendu na Shipu mi v hlavě zní hlas a melodie srbské Nataleé.
Z Analogije si odnáším i Laibach, co taky jiného odsud, v Lublani se po nich dívám marně léta. Nova Akropola nebyla, ale Opus Dei v pořádku. Life Is Life. Na Laibach si zase vzpomenu poslední den pobytu, v místní Galerii umjetnina, kam mířím na expozici Constellating Spirit místní interdisciplinární umělkyně Andrey Resner. Nakonec mě mnohem výrazněji osloví hromadná expozice Four Elements, zejména díla Gorkiho Žuvely. Kupuju si knížečku s jeho plakáty ke všemu možnému a vzpomínám na Dragoljuba Rašu Todosijeviće, o němž jsem psal minule. Nepřekvapí, že jsou vrstevníci. Podobný humor, nápřah i podvratnost. Podobně jako Laibach. Že by na těch klasicích opravdu něco bylo? Zatracené analogie.
Dneska v osm večer na Radio 1 ještě bez Nataleé, ale zato s Moin, kteří hrají zítra v Neratově, Deenou Abdelwahed nebo Aunty Razor, nemůžou chybět Institute, Saunder Jurriaans a pochopitelně Tomáš Palucha. Rauš.
Rozhlasový pořad Šejkr poslouchejte na Radio 1.
Tracklist:
Orquestra Afrosinfônica and Jazzmeia Horn – Astroblack Orunmilá
Tomáš Palucha – Never High Enough
Tkay Maidza – WUACV
Deena Abdelwahed – Complain
Shabazz Palaces – Binoculars feat. Royce the Choice
Raw Poetic & Damu the Fudgemunk – A Way Back In
EXEK – Welcome to My Alibi
Yussef Dayes – Afro Cubanism
Titanic – Cielo Falso
Yussef Dayes – The Light feat. Bahia Dayes
Moin – Right Is Alright, Wrong Is to Belong
QOW – Lazem A3eesh
Irreversible Entanglements – root <=> branch
Pharoah Sanders – Love Will Find a Way (Radio Edit)
Aunty Rayzor – Doko
Institute – City
Saunder Jurriaans – Everything Shines
Vanishing Twin – Lazy Garden
LUCI – 11:11
ng Khan – Hurtin Class (Dub)
Grails – Black Rain
Jeremiah Chu – In Electric Time
Aïsha Devi – Immortelle
Allison Russell – Demons
Nina Simone – My Sweet Lord / Today Is a Killer (Live)
foto © Gorki Žuvela
Klára Šajtarová 06.02.2025
V polovině večera se k loutně přidává hlas, hluboký, nenucený, téměř mluvený. Neslouží k vyprávění příběhu, spíš k rozšíření hypnotické nálady.
Vojta Chmelík 06.02.2025
Komorní amfiteátr sice poskytuje skvělý zvuk a možnost se plně soustředit a vychutnat komplexnost díla, v rychlejších rytmických pasážích by si však člověk přál být na parketu.
Marek Hadrbolec 05.02.2025
Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.
Vojta Chmelík 03.02.2025
Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.
Alžběta Sadílková 31.01.2025
Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…
Vojta Chmelík 29.01.2025
Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.