Michal Pařízek | Články / Reporty | 22.09.2023
Na dalmátském pobřeží běží čas jinak. Jsem tu od minulého čtvrtka a připadá mi to jako pár hodin. Do Splitu jsem přijel v neděli, kam sakra zmizelo těch pět dní? Čevapi jsem měl sotva dvakrát, Královo přístaviště jsem nestihl ani obejít. Možná to bude kvůli tomu classic rocku, co všude hraje. Královský rock, aha. Analogie.
Analogija je první pořádný record store ve Splitu, jak se až po jeho návštěvě dočítám na internetu. Většinou vinyly z druhé ruky, pečlivě srovnané v policích jako v knihovně, tudíž se v nich báječně orientuje. Strávil jsem tam několik desítek minut, našel tuny progresivního rocku, jugoslávské produkce osmdesátých let a (dost neuvěřitelně) drahých rarit klasiků. Ale taky rozsáhlou sekci laciňáků po pěti eurech, odnáším si Kinského recitace Villona a Rimbauda, stejně jako album Pop Art od Transvision Vamp, které jsem neslyšel... No to je jedno. Zábavné, milé místo, kde se zastavil čas, připadá mi, jako by otevřeli nejpozději v devadesátkách, ale prý sotva předloni. Podle vizáže obchodu a obsahu polic to tak nevypadá. O to víc vrtá hlavou věta, kterou mi asi šedesátiletý prodavač odpověděl na otázku, co nějaká novější místní jména: „Já nic neznám, pro mě hudba skončila v roce 1990.“
Přemýšlím o tom i pod borovicemi místního lesoparku Marjan ležícím na poloostrově na západě města. Bydlím ve čtvrti Spinut kousek odsud, do Marjanu se chodím koupat v moři a běhat. Hezké místo. Každopádně, jak může člověk, který má evidentně rád hudbu – nebo alespoň tak působí –, něco takového říct? Chápu, že má oblíbence, to každý z nás, ale... skončila? Kdyby to nebylo na druhé straně města, tak se ho tam snad dojdu přeptat. Přemýšlím o jeho slovech tak intenzivně, že když vidím o dva dny později v centru hrát kapelu staré bluesové fláky, mám pocit, že sedí za klávesami. Možná to byl on. Každopádně jsem si vzpomněl, jak mě na jednom talku před mnoha lety uvedl Honza Vedral slovy, že „mám neustále tendenci pídit se po nových věcech, zatímco on potřebuje ty ověřené“. Už tehdy jsem mu říkal, jak by se asi mohly stát ověřenými, kdyby je nikdo nehledal. Tak to bylo ostatně i s progrockovými klasikami. Ale fajn, dokážu s tím žít. Možná proto mě baví showcasy, z minulého víkendu na Shipu mi v hlavě zní hlas a melodie srbské Nataleé.
Z Analogije si odnáším i Laibach, co taky jiného odsud, v Lublani se po nich dívám marně léta. Nova Akropola nebyla, ale Opus Dei v pořádku. Life Is Life. Na Laibach si zase vzpomenu poslední den pobytu, v místní Galerii umjetnina, kam mířím na expozici Constellating Spirit místní interdisciplinární umělkyně Andrey Resner. Nakonec mě mnohem výrazněji osloví hromadná expozice Four Elements, zejména díla Gorkiho Žuvely. Kupuju si knížečku s jeho plakáty ke všemu možnému a vzpomínám na Dragoljuba Rašu Todosijeviće, o němž jsem psal minule. Nepřekvapí, že jsou vrstevníci. Podobný humor, nápřah i podvratnost. Podobně jako Laibach. Že by na těch klasicích opravdu něco bylo? Zatracené analogie.
Dneska v osm večer na Radio 1 ještě bez Nataleé, ale zato s Moin, kteří hrají zítra v Neratově, Deenou Abdelwahed nebo Aunty Razor, nemůžou chybět Institute, Saunder Jurriaans a pochopitelně Tomáš Palucha. Rauš.
Rozhlasový pořad Šejkr poslouchejte na Radio 1.
Tracklist:
Orquestra Afrosinfônica and Jazzmeia Horn – Astroblack Orunmilá
Tomáš Palucha – Never High Enough
Tkay Maidza – WUACV
Deena Abdelwahed – Complain
Shabazz Palaces – Binoculars feat. Royce the Choice
Raw Poetic & Damu the Fudgemunk – A Way Back In
EXEK – Welcome to My Alibi
Yussef Dayes – Afro Cubanism
Titanic – Cielo Falso
Yussef Dayes – The Light feat. Bahia Dayes
Moin – Right Is Alright, Wrong Is to Belong
QOW – Lazem A3eesh
Irreversible Entanglements – root <=> branch
Pharoah Sanders – Love Will Find a Way (Radio Edit)
Aunty Rayzor – Doko
Institute – City
Saunder Jurriaans – Everything Shines
Vanishing Twin – Lazy Garden
LUCI – 11:11
ng Khan – Hurtin Class (Dub)
Grails – Black Rain
Jeremiah Chu – In Electric Time
Aïsha Devi – Immortelle
Allison Russell – Demons
Nina Simone – My Sweet Lord / Today Is a Killer (Live)
foto © Gorki Žuvela
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...