Miroslav Ondřejíček | Články / Reporty | 03.05.2016
Vždy, keď prídem do trenčianskeho klubu Lúč je tam niečo spravené lepšie, ako keď som tam bol naposledy. Kus práce a už aj mužské WC vyzerá ako z tohto storočia. Samozrejme práve toto nemá byť správou dňa. Je ňou totiž to, že martinská kapela Čisté Tvary s posledným koncertom v rámci plánovanej podpory ich tretieho skvelého albumu Zem nás chce čistých vystúpila práve v Lúči.
Bez predkapely a Oskara Rózsu, s výborným zvukom, opäť s novým gitaristom a jasným úmyslom ponúknuť veľkorozmernú projekciu, o ktorú sa začal na plný úväzok starať nový člen kapely Marián Vredík. Je to práve on, kto dodáva skladbám v poslednej dobe toľko citeľný vizuálny rozmer. Potvrdením jeho kvality bola aj dopredu avizovaná premiéra nového klipu ku skladbe Krv ako hustá tečie voda. Tvary prilákali do klubu približne päťdesiatku oddaných fanúšikov, ktorí však nemali problém vytlieskať si niekoľko pesničkových prídavkov, čim zjavne do sýtosti prekvapili aj samotných členov kapely.
Skladby z novinky Zem nás chce čistých vykazujú v živom prevedení ešte viac presvedčivosti, ako tomu je pri štúdiových verziách. Vrcholne subjektívne z nich vynikala hlavne skvelá Oblohy iných časov, ale rovnako aj masívna zvuková gradácia v Dýchať síru. Veľkým oživením pre Čisté Tvary je bezpochyby nový gitarista Adam Mičinec, ktorý to síce tlačí v niektorých sólach až k extrémom, ale niet pochýb o tom, že do kapely výborne zapadol. Každá z pesničiek bola doplnená vizualizáciami, ktoré pozostávali z doteraz nepoužitých videí rovnako ako už oficiálne známych videoklipov. Návratom k dvom predchádzajúcim počinom Meskalín (2005) a Rita Von Anarchia (2008) bola venovaná dvojica prídavkov, pričom prišlo napríklad aj na Éter, rovnomennú Meskalín, Symboly? Zničiť! či jednu z ich najlepších skladieb vôbec Mars 999. Čisté Tvary sú skvelou koncertnou kapelou a ako mi neskôr prezradili, ich koncertné plány týmto turné rozhodne nekončia.
Jedinou istotou popri nemohúcnosti uchytiť ČT skrz hudobné škatuľky ostáva spoliehať sa na to, že ich vlastný kritický pohľad ostane navždy tou najlepšou zárukou, aby sa aj do budúcna dalo o nich uvažovať len ako o skutočných umelcoch svojho muzikantského remesla.
Čisté Tvary
30. 4. 2016 Lúč, Trenčín
foto © Stanči Karellová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.