Články / Reporty

Co číhá Za dveřmi?

Co číhá Za dveřmi?

Dominika Prokopová | Články / Reporty | 23.07.2014

Nejen hudbou v létě živ je člověk, okurková sezona nabízí i divadelní lahůdky. Kupříkladu od 14. do 18. července patřila dolní část Václavského náměstí již šestému ročníku mezinárodního festivalu pouličního divadla Za dveřmi. Letos vzdal poctu svobodě jako takové s vyjádřením speciální podpory nesnadnému boji prodemokratických iniciativ na Ukrajině. Nejen proto nemohl chybět soubor, který vznikl v devadesátých letech, kdy Ukrajina získala svou nezávislost. Teatr Voskresinnia představil v první festivalový večer své poslední pouliční představení To Meet Prospero. A jak název napovídá, došlo na Shakespeara.

William Shakespeare bývá častou krmí divadelního diváka. Některé porce jsou chutné, některé méně, některé mohou být na hranici poživatelnosti. Teatr Voskresinnia se nespokojil pouze s jedním Shakespearovým dílem, režisér Jaroslav Fedorišin stvořil koláž hned ze čtyř – Bouře, Snu noci svatojánské, Romea a Julie a Hamleta. Nelze popřít, že to byla zajímavá podívaná. Samozřejmě nechyběla zábavná pyrotechnika, pestré kostýmy a oheň. Prospero, ztěžka procházející kolem, polil benzínem, co se dalo. Během jeho vzpomínání se na scéně střídaly jednotlivé postavy, které namísto kompaktního děje spojují Prosperovy vzpomínky. Jako dobrý oslí můstek poslouží právě bouře, o kterou tu běží a která leccos spláchne a leccos vyplaví. Nic není zrovna opředeno tajemstvím, ale za to bezpočtem barevných konfet, které všichni vyhazovali do všech stran. Nadšení herci si nic nenechali pro sebe, mně dokonce rozdavačný Hamlet složil k nohám křížence rachejtle a dýmovnice, takže jsem se rázem ocitla za mlhou tak hustou, že bych ji těžko rozkrájela. Mořské obludy, svatojánské postavy jako vystřižené z obrazů kopistů Da Vinciho karikatur, chůdaři připomínající kostýmy Měsíčníka, Slunečníka i Větrníka, nehybné postavy zamračených válečníků a jejich dvourozměrní plechoví kolegové, ověnčení červenými lucerničkami. Moc toho nechybělo.

Teatr Voskresinnia zůstali věrní svému stylu bez ohledu na to, co se na poli pyrotechnickém i jiném za posledních dvacet let událo. O to kontrastnější podívaná čekala na diváky i náhodné kolemjdoucí další den, a to v podobě divotvorného světa Alenky v podání Amanitas Fire Theatre. Follow the White Rabbit. Běloskvoucí Salvi Salvatore byl dobrým králíkem, a když už byl vytažen z nory, mohl si vytáhnout nedobrovolníka z davu a bez zábran ho postříbřit. Šikovný stříbrňák točil se vším, s čím se dalo i nedalo, o sto šest. Nemusí pršet, jen když něco hoří. Skvělá ohnivá podívaná, podbarvená klasikou i progresivní eletronikou a doplněná podmanivým lesklým make-upem na přitažlivé téma, které bylo záminkou pro představení výbušného obludária. Početné publikum jásalo oprávněně. Dostali vše, co jen chtěli, a Lewis Carroll by snad prominul.

Aby z každého podivného soudku byl přítomen jeden zástupce, nelze vynechat představení Sómente, se kterým se ve čtvrtek večer představilo portugalské Teatro Só, sídlící v Berlíně. Po velkolepém kýči a high-tech Říši divů přišel na řadu poetický minimalismus jednoho herce na chůdách, kterému stačila opravdu velká lavička, hůl a pár rohlíků. Působivé představení o všech úskalích stáří, které vás vtáhne natolik, že máte pocit, že jste ho sledovali několik hodin, ač uplynulo jen třicet minut. Jedinečná interpretace starého člověka v podání Sergia Fernandese byla dotažena k dokonalosti maskou, jejíž výrobu má také částečně na svědomí. Kromě toho, že se ukázalo, jak univerzální rekvizitou může být takový rohlík, došlo i na to, jak tenká hranice může být mezi osamělostí stáří a bezprizorností žebráka. Všichni přece žebráme, akorát u toho většinou neklečíme a nemáme hadr přes hlavu. Chodí snad rozklepaní staříci krmit kachny k rybníku, protože je jim líto plovoucích opeřenců nebo okoralého pečiva? I těm nejvýmluvnějším se monolog začne zajídat, a tak vyrazí do ulic nebo ke stavidlu. A o tom to je.

Za dveřmi toho bylo letos opět požehnaně. Vybraná trojice může posloužit jako vzorek toho, co je na ulici k vidění. A proto netřeba nadávat, když v půlce července nešlapete v písku, ale chodíte po dlažebních kostkách. Za to je ale dobré mít na paměti, že ač se pro letošní rok Dveře zabouchly, za rok se zase otevřou.

Info

Festival pouličního divadla Za dveřmi
14. - 18. 7. 2014, Václavské náměstí, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace