Jan Starý | Články / Reporty | 02.05.2017
Hodinový poslech sólového saxofonu nezní jako ideální zábava na sobotní večer. Pokud ovšem není saxofonistou Colin Stetson. Jeho nahrávky, které vydal montrealský label Constellation, představují svérázné pojetí hry na saxofon zásadně odlišné od jazzového standardu. A sběratelům hudebních zajímavostí nabízel jeho první pražský koncert také možnost zblízka se podívat, jak vytváří hudbu.
Při sledování jeho hry totiž člověk musí žasnout. Stetson prokazuje mimořádné schopnosti a nedělá mu problém hrát na klasické ságo, ale i obrovitý bassaxofon, desetiminutové skladby bez přestávek. Aniž by při vlažné komunikaci s publikem nebo při komických výměnách se zvukařem působil zadýchaně. Nejvíce fascinující je ovšem jeho schopnost vytvářet v reálném čase hudbu o několika vrstvách, které se často výrazně liší a fungují v kontrapunktech.
Jeho metodu je možné odhalit jen zčásti. Stetson snímá zvuk v ústí saxofonu, odkud pochází klasický ryk, ale to je jen jeden prvek jeho palety. Kontaktní mikrofon připnutý na oblast hlasivek umožňuje doplňovat zvuk saxofonu magickými nápěvy beze slov, kromě toho využívá Stetson další mikrofony: cvakání klapek supluje běžné rytmické nástroje a mikrofon uvnitř dodává jemnější, konkrétnější zvuk. Jednotlivé stopy zvukař zřejmě procesuje, jinak ale koncert dodržuje Stetsonovy zásady - žádné smyčky, žádné samply, jen maximální využití cesty vzduchu z plic do nástroje.
fotogalerie z koncertu zde
Tohle omezení s sebou nese i určité nevýhody. Skladby si jsou dost podobné a i použité prostředky se opakují, stetsonovská variace na minimalistický směr klasické hudby (s jazzem má společný jen saxofon) může působit poněkud neživě i neuměle. Jenže hudebník s tímto handicapem neustále pracuje a album od alba posouvá hranice fyzicky možného a zároveň dosahuje čím dál pestřejších nuancí. Den před koncertem vydané album All This I Do for Glory je lyričtější, emocionálnější a propracovanější než jeho starší tvorba a právě z něj pochází i nejsilnější položka koncertu, v níž Stetson rozvíjí taneční potenciál své hudby do jakési pravěké obdoby industrial techna.
Stetson naživo potvrdil status naprostého unikátu. Hudební oblasti, ve kterých se pohybuje, jsou prakticky neprobádané, přesto máte stále chuť jít dál a hlouběji. Počkáme na epigony? Pokud se najde někdo s takhle výkonnými plicemi.
STIMUL Nights:
Colin Stetson + E Converso
29.4.2017, MeetFactory, Praha
foto Barka Fabiánová
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.