Jan Starý | Články / Reporty | 02.05.2017
Hodinový poslech sólového saxofonu nezní jako ideální zábava na sobotní večer. Pokud ovšem není saxofonistou Colin Stetson. Jeho nahrávky, které vydal montrealský label Constellation, představují svérázné pojetí hry na saxofon zásadně odlišné od jazzového standardu. A sběratelům hudebních zajímavostí nabízel jeho první pražský koncert také možnost zblízka se podívat, jak vytváří hudbu.
Při sledování jeho hry totiž člověk musí žasnout. Stetson prokazuje mimořádné schopnosti a nedělá mu problém hrát na klasické ságo, ale i obrovitý bassaxofon, desetiminutové skladby bez přestávek. Aniž by při vlažné komunikaci s publikem nebo při komických výměnách se zvukařem působil zadýchaně. Nejvíce fascinující je ovšem jeho schopnost vytvářet v reálném čase hudbu o několika vrstvách, které se často výrazně liší a fungují v kontrapunktech.
Jeho metodu je možné odhalit jen zčásti. Stetson snímá zvuk v ústí saxofonu, odkud pochází klasický ryk, ale to je jen jeden prvek jeho palety. Kontaktní mikrofon připnutý na oblast hlasivek umožňuje doplňovat zvuk saxofonu magickými nápěvy beze slov, kromě toho využívá Stetson další mikrofony: cvakání klapek supluje běžné rytmické nástroje a mikrofon uvnitř dodává jemnější, konkrétnější zvuk. Jednotlivé stopy zvukař zřejmě procesuje, jinak ale koncert dodržuje Stetsonovy zásady - žádné smyčky, žádné samply, jen maximální využití cesty vzduchu z plic do nástroje.
fotogalerie z koncertu zde
Tohle omezení s sebou nese i určité nevýhody. Skladby si jsou dost podobné a i použité prostředky se opakují, stetsonovská variace na minimalistický směr klasické hudby (s jazzem má společný jen saxofon) může působit poněkud neživě i neuměle. Jenže hudebník s tímto handicapem neustále pracuje a album od alba posouvá hranice fyzicky možného a zároveň dosahuje čím dál pestřejších nuancí. Den před koncertem vydané album All This I Do for Glory je lyričtější, emocionálnější a propracovanější než jeho starší tvorba a právě z něj pochází i nejsilnější položka koncertu, v níž Stetson rozvíjí taneční potenciál své hudby do jakési pravěké obdoby industrial techna.
Stetson naživo potvrdil status naprostého unikátu. Hudební oblasti, ve kterých se pohybuje, jsou prakticky neprobádané, přesto máte stále chuť jít dál a hlouběji. Počkáme na epigony? Pokud se najde někdo s takhle výkonnými plicemi.
STIMUL Nights:
Colin Stetson + E Converso
29.4.2017, MeetFactory, Praha
foto Barka Fabiánová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.