Jan Starý | Články / Reporty | 04.02.2018
Holka z Mnichova u šatny vykládá, jak ji těší, že si konečně může Berghain odškrtnout ze seznamu. Stejně jako desítky dalších jí podobných ale za chvíli narazí. CTM nabízí jednu z nejsnazších možností, jak se do pověstně nepřístupného prostoru dostat, zároveň s ním ale zachází, mírně řečeno, nekonvenčně.
Anebo se dá mluvit o čiré dramaturgické zlomyslnosti, protože pouštět natěšenému davu totálně minimalistický soundart, ve kterém zazní jednou za 15 vteřin krátký ruch, je zkrátka perverzní. Maximilian Marcol se za doprovodu kytarového dua AAA-AAA postupně dostal do zóny šedé, abstraktní ambience, přes nemalou intenzitu byla ale atmosféra překvapivě odlehčená, pohodová. A v podobném duchu se nesly další sety. Cevdek Erek opět připomněl, jak jednoduše může působit objevování: na jediný buben dokázal čistě akusticky v reálném čase vytvořit hypnotické (poly)rytmy díky jednoduchému využití druhé strany bubnu, na který se dá například přiložit metlička. A korejská cellistka Okkyung Lee možná zahrála na své poměry nahlas, ale její free improv set byl opět intimní, fascinující především díky mutacím témbru a jistotě, se kterou značně abstraktní set bez jediného momentu nudy vedla.
Jenže na CTM bylo vždycky těžké vysledovat nějaké vzorce a na ročníku s motivem Turmoil to platí dvojnásob. V tomhle případě došlo během jediného večeru o obrat o 180 stupňů. Tlak rostl od začátku večera a první vrchol přišel s Violence: brutálně zboosterovaný mix elektroindustriálu, trapu, raveu a noiseu by mohl jinde vyznít ploše a plastově, ale na berghainské aparatuře rval uši a nutil do šamanských tanců nez ohledu na to, jestli zněl rap nebo řev. Následující Bliss Signal si vystačili s konstantním nátlakem kytary a elektronických ploch – až příliš jednoduchá formulka, v rámci zběsilosti noci ale fungovala a držela žádoucí intenzitu.
Od jedenácti do čtyř, bez drog, bez kofeinu, bez maté? Tenhle večer únava nehrozila. Když náhodou utichla hlavní stage, byl tu Panorama Bar, menší prostor s přehnanou aparaturou, ve kterém subbasy vytlačovaly mozek ušima. Tady úřadovaly Perera Elsewhere s DJ setem zaměřeným na tribal a polyrytmy, ve kterém vynikly především gqom tracky, a Jana Rush se smrtícím jukeovým výběrem. A dekonstrukce industriálního techna v podání čínské Hyph11e příliš nezaostávaly. Ale zpět do hlavního sálu: snad největší spoušť po sobě zanechali Schwefelgelb, EBMko poučené technem a současným zvukem (synthwave?) v naprosto precizním provedení skladatelském i produkčním. Už samotný analogový zvuk na téhle soustavě by přivodil audiofilovi menší nirvánu. A tanečníkům, kteří procitli z tranzu, pocit, jako by právě uhěhli půlmaraton.
Na kvalitu, diverzitu a četná překvapení už si návštěvníci CTM zvykli. Letošní novinkou je mimořádná konzistence programu: každý blok má zřejmý rámec, který zkoumá. Díky tomu fungují slabší momenty jako dílky mozaiky – a silné sety jsou ještě silnější.
CTM Berlin 2018
26. 1. - 4. 2. 2018, Berlín
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.