Zdeněk Němec | Články / Reporty | 07.04.2015
Průměrné Brňák se na koncert do Prahy dostane za dvě a půl hodiny. Lucerna Music Bar je z Florence kousek. Chceme stihnout i předkapelu - svižnější krok, uff. Šatna, pivo a pak teprve muzika.
Psychedelie se odráží v zrcadlech sloupoví. Zvukové zbytky dopadající do prostoru u baru vybízí k větší pozornosti. Skladba Asato Maa hypnotizuje jako školák hodiny před zvoněním, před pódiem je to stokrát lepší. Suns of Thyme jsou z Berlína, ale klidně mohli dorazit z Oregonu nebo Kalifornie. Hadry tomu dost nahrávají a kdo loni viděl Weird Owl, domyslí si buřinku. Courtney Taylor-Taylor a jeho kapela vybrali dobře, což dav čekající jen a pouze na Dandy Warhols nadšeně potvrzuje. Souputník Anton Newcombe by měl nejspíš taky radost a jeho Label The Committee to Keep Music Evil by klidně mohl rozšířit seznam releasů.
Lidi se těšili a Dandy Warhols taky. Radost střídá pokus o propojení s muzikou. Nejde to. Be-In jako otvírák nefunguje? Divnej zvuk a Taylorovo střídání mikrofonů. Get Off kapela úplně zazdí. Několikrát za večer zazní, že Praha končí aktuální šňůru (omlouvají tím únavu?). Kdybych se loni odhodlal k cestě do Mnichova a dostal tohle, tak si naliskám a nekoupím triko. Koncert by měl být vždycky lepší než touha vidět milovanou kapelu.
Další očekávání. Repetitivní I Love You se rozjíždí a otevírá psychedelická okna dokořán – tak ne, je to jen ventilace. Meditativní vesmír je na dosah, ale přivřeným vikýřem se do něj nedostanete. Roky pokročily a kapela už nekamarádí s „jonestownským masakrem“ jako kdysi. Zia krotí elektroniku, ale neřádí. Baskytaru hladí jen jednou během celého setu a její zpěv není prakticky slyšet. Zvukaře to evidentně netrápí (asi taky únava), protože stojím před jeho pultem. Holmströmova konkrétní a výrazná kytara v kontrastu s Taylorovým ledabylým, až šeptaným zpěvem je „doprdele“ iritující.
Říká se, že všechno zlé je pro něco dobré. Kéž by to byla pravda stejně jako v případě Dandy Warhols. Zvuk si postupně sedne a zhruba od půlky setu všechno začíná klapat jak mlýnský náhon v období dešťů. Nový singl odpaluje extázi, kterou ještě maximálně podporuje We Used to Be Friends. Studiová verze je pecka, ale když se do toho Courtney konečně pořádně položí (přímo před váma na pódiu), tak z toho serete blahem. Provedení Bohemian Like You následované Godless jde ještě dál. Tohle snad ani nemůže být v kontextu dříve slyšeného/viděného pravda - zdá se mi během koncertu sen o lepším vystoupení? Ať už to byl záměr, nebo náhoda, takhle má vypadat perfektně vygradovaný gig.
Zastávka v Lucerna Music Baru byla fakticky poslední bod turné a Dandy ani Warhols nemají stánek s merchem. Vyprodáno na předchozích štacích? Asi jo. Sakra, chci triko. Šatna, volnější krok směr Florenc a samozřejmě Brno.
Dandy Warhols (usa) + Suns of Thyme (de)
4. 4. 2015, Lucerna Music Bar, Praha
foto © žakelýna
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.