redakce | Články / Sloupky/Blogy | 03.01.2024
Jedno údolí je magické i skličující, to druhé syrové a vznětlivé jako troudná sojka, neukojitelný hněv. Druhé pozice ve výročním hlasování redaktorů Full Moonu obsadily formace značně rozdílné, ovšem punkové kořeny, ty mají podobné.
Domácí
2. Tábor – Údolí hvězd (Day After) 72 bodů
Při poslechu pražské skupiny padají interesantní hudební přirovnání nejrůznějšího druhu, od Oldřicha Janoty nebo Vladimíra Václavka přes Bratry Orffy až po Lankum, Earth nebo samotné Sunn O))). Na každém šprochu sice pravdy krajíček, zároveň u málokteré kapely jsou taková hledání marnotratnější. Čtveřice, která stojí dalšími končetinami (nejen) ve formacích Vole, Oswaldovi nebo MaVa, fascinuje od svých počátků a není náhodou, že deskou roku magazínu Full Moon se stal jejich předchozí titul Liebe (2020). Tábor změnili label, ale nikoli kvality. Údolí hvězd je magické i skličující, navíc odkazuje k tvorbě snad jediného tuzemské prokletého básníka Karla Šebka.
„Nostalgické ladění posluchačům dopřeje idylu švédského venkova dětí z Bullerbynu, ale nese v sobě i mnoho pochmurného. Je to také čítanka lidských emocí a životních situací. Přesto album Údolí hvězd působí oproti prvotině Liebe méně depresivně, ale i méně pateticky. Ne že by patetičnost skladbám a Táboru obecně neslušela, ale je to důkazem, že kapela ve své tvorbě umí překračovat vlastní stín. Vedle toho deklarovaná láska k volnému pohybu, motiv opouštění uspěchaného, přitakání všednosti zde rezonuje v nejlepších tónech.“ (Dód, Headliner)
Zahraniční
2. Danny Brown & JPEGMafia – Scaring the Hoes (AWAL | Peggy) 43 bodů
Ještě začátkem loňského roku nenasvědčovalo nic tomu, že by Danny Brown porušil svoje mlčení nastalé v říjnu 2019. Uplynulo sotva deset měsíců letošního roku a má na kontě hned dvě další alba, která se ve výročních žebříčcích potkávají pravidelně. Brown se spolu s dalším raperem a producentem JPEGMafia, nechali hned několikrát vidět společně na veřejnosti, tudíž oznámení společného alba úplné překvapení nebylo. Podobně jako jeho vyznění, k punku i radikalitě měli oba vždycky náramně blízko. „Talk to me soft like you can keep a secret/ Lower down your voice so it's a high chance of leakage.“
„Scaring The Hoes hoří jednoznačně syrovou, punkovou vášní. Je to záležitost naprosto bez zábran a bariér, která od samotného začátku útočí na vaše smysly a nepoleví do závěrečné sekundy. Posluchač je na šestatřicet minut ponořen do chaosu, a když album skončí a vy se pokusíte nadechnout, přichází neodbytný pocit povinnosti vrátit se a poslechnout si to celé znovu. Jedinečná oslava stylu dvou hiphopových heretiků, která odmítá jakékoli zdání konformity a ponechává si volnost, aby byla přesně taková, jakou ji chtějí mít. Ať už je to jakkoliv.“ (Wesley McLean, Exclaim)
foto © archiv
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.
redakce 13.08.2024
Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.