kacik | Články / Reporty | 15.06.2013
„Dobrý večer. Chcete nahoru nebo dolů?“ vítá nás otázka v oldies klubu Fičák. Sestra si nechává vysvětlit, co to znamená, a ochotně mě následuje k sezení „nahoře“ v nejvyhlášenějším gejbaru v okolí. Nejsme tady náhodou – hraje kapela, která má na pažbě více než dvě stě vystoupení (zdroj – magazín Metropolis). Nečekaně teplým večerem elektrizuje touha, očekávání, chtíč. Dnes totiž zazní hlasy, tóny a barvy hudby dávno zesnulého Jiřího Schelingera (1951-1981).
Po anketě „kde jste se dozvěděli o našem klubu“ (kterou jsem odbyl odpovědí „tady poblíž parkuju“) jsme se dostali do prostor vskutku retro – a taky trochu hokejové – hospody. Bylo plno. Asi čtyři lidi se nahýbali, aby viděli od baru na už rozjetou kapelu. Šťastlivci, kteří seděli v přední části klubu, nás pustili mezi sebe. Najednou jsme byli šťastlivci i my. Bylo nás tam asi pět. Víc lidí by se nevlezlo. Tak moc plno bylo!
Po úvodních, klasických schelingerovských hitech (Zemětřesení, Závodník, Já to vím...) přišlo něco nečekaného – při hitovce Jahody mražený, asi v polovině písničky, přešla kapela, mimochodem skvěle muzikantsky nabitá, na řízný a hlasitý punk rock. Vážně! Sestra se naklonila a do ucha mi zakřičela: „Doomriders!“ A to nebylo všechno. Po řežbě přišel další šok. Frontman ohlásil: „No a teď něco od Black Sabbath.“ Načež spustili cover A National Acrobat. Ano, těch Black Sabbath, kteří v 70. letech zvažovali Schelingera jako náhradu za Osbourna. [Na(ne)štěstí Schelingerova kapela tenkrát odjela na turné do Ruska a následně na nabídku všichni z bandu definitivně zapomněli v Polsku, kde předskakovali Smokie.]
Tohle už se rozdýchávalo o poznání hůř. Atmosféra houstla přímo úměrně zvyšování alkoholu v krvi hudebníků. A v prostoru zhruba dvacet čtverečních metrů vzniklo něco, co si lze představit jen na zhurta metalových koncertech – pískalo mi v uších, ne nepodobně jako na nedávných Trigger Effect. Fakt! Koncert je kompletně natočen. Kdo tam nebyl, může se podívat – a litovat.
Závěr byl hlasitý. A tvrdý. Pánové Laďa Loucký (zpěv), Daniel Bůbela (kytara), Martin Návrat (kytara), Kuba Šimoník (basa), Jiří Machyl (bubny) odehráli velmi kvalitní, byť ne zcela původní set. Nebýt to revival, poklona by byla... byla! Každý muzikant si však musí vydělat na struny nebo sunar a není pochyb, že ve svých kapelách jistě předvádí to, co nejlépe umí – tedy skěle ovládat své nástroje a hlas. Ve Fičáku ale zůstali ve stínu Schelingerovy party. A i přes všechna nejvyhranější sóla, bubenické přechnody a celkovou propracovanost zůstali... zastínění.
Konkurenční gejbar v Brně mívá obvykle ve čtvrtek taky program, ale udělal jsem výjimku a do Bora nešel. Po ohlášeném konci jsem ještě z dálky slyšel jekot fanynky a slova v ohuleném repráku: „Dobře dobře!! Tak ještě poslední dvě písničky!“ Na ně už jsem se nevrátil. Měl jsem dost.
Schelinger revival
6. 6. 2013 Fičák, Brno
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.