Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 22.09.2024
„Well, there's one kind-a favor I'll ask of you / There's just one kind favor I'll ask of you / You can see that my grave is kept clean,“ zpíval v roce 1929 „otec texaského blues“ Blind Lemon Jefferson. Jeho text mi vytanul na mysli, když irští Lankum začali při své tuzemské premiéře hrát, protože podobná situace je odvyprávěna v otvíráku jejich aktuální desky False Lankum, nazvaném Go Dig My Grave. U Dubliňanů je příběh tragické lásky dohrán až do konce, u Jeffersona nevíme, proč další „poor boy“ musel zemřít.
Pojítek s blues najdeme v jejich hudbě více, ačkoliv těch formálních jen málo. Ale pokud je blues pocit, mají ho Lankum ve své tvorbě dost a dost. I irský folk je hudba lidí na okraji, kteří se vyzpívávají ze svých smutků a bolestí, i tady se hraje a zpívá o životě. Lankum navíc zesilují onen až tragický osten prastarých balad tím, že je prakticky připravují o rozjuchanost, která byla přítomná u klasiků The Dubliners i drzounů The Pogues, zpomalují je a pracují s minimalistickou formou postavenou převážně na kytarách a dronových plochách. A když má udeřit osud, zdrtí publikum hlasitou mocnou pasáží, která si nezadá s tyrany ze Swans.
Lankum se podařilo do Česka přijet až napotřetí. Za tu dobu si tady ale dokázali vybudovat slušnou pozici a čekala je hodně slušně zaplněná Archa+. Skupina roste, není ale zatím ve fázi „senzace“, na kterou se chodí jen proto, že to patří k dobrému vychování. Publikum proto bylo poučené, „jejich“, rozprostřené od malých dětí až po skupinku prošedivělých, anglicky hovořících gentlemanů. Událost.
Ceněnou čtvrtou desku Lankum odehráli celou, jako jednotné, sevřené dílo, které ony nikam nespěchající, přesto strhující balady propojuje pomocí trojice číslovaných Fug. Jedinou změnou bylo zařazení politického statementu v podobě The Rocks of Palestine. A přídavek připomněl průlomovou desku The Livelong Day hitovou The Wild Rover a skočnou Bear Creek.
Lankum vsadili na soustředěný minimalismus – a nejen v hudbě. Sami sebe, sedící na židlích, tedy ze zadních řad téměř neviditelné, upozadili za příběhy, které vyprávějí, a účelný světelný design. Skupina ale nebyla nijak chladná, v pauzách mezi skladbami ukázala spoustu bezprostřednosti.
Téměř dvouhodinový koncert byl naprosto strhující, postavený na emocích, které změněným časoprostorem bývalého Divadla Archa rezonovaly. Opravdovost, uvěřitelnost, to jsou hlavní devizy Lankum. Lidi, o nichž vypráví, kráčí po stejných cestách jako hrdinové dávných bluesových skladeb a vůbec nezáleží, že je dějištěm Zelený ostrov, a ne uličky Chicaga nebo americký jih. Všechno totiž míří k podstatě, do duše, v níž ze smutku vyvěrá radost.
Lankum (irl)
20. 9. 2024 Archa+, Praha
foto © Jakub Václavek
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.