redakce | Články / Sloupky/Blogy | 01.01.2024
Kdo byl nejmladším umělcem/umělkyní na titulní stránce Full Moonu? A kdo natočil desku, kterou by měla hrát nejen všechna tuzemská rádia? A pak je tu ještě limuzína vezoucí kapelu na předávání na Mercury Price... Redakční hlasování o nejlepších nahrávkách uplynulého roku, stoupáme pořadím.
Domácí
4. Amelie Siba – Gently Double A (vl. náklad) 62 bodů
Pražská písničkářka Amelie Siba je nejmladší umělkyní, která se dostala na titulní stránku Full Moonu. Potenciál, který demonstrovala v naší soutěži 1band2play, zúročila na dlouhohrajícím debutu Dye My Hair (2020), od té doby Siba vydala další nahrávky, posbírala několik Cen Anděl, Apollo a dalších nominací a letos odvážně vykročila od svého převážně klidného rukopisu dál. Její písničky jsou jiné, živelnější, neklidnější, je tu nový zvuk i nový label. A pozitivní ohlasy na tento vývoj nezůstávají pozadu.
„Amelie v rozhovorech zmiňuje, že je to její pokus odstřihnout se od teenagerské persony, například sladkobolného přemýšlení o světě i o sobě. Jde vstříc dospělejší a sebevědomější osobnosti, procesuje svoje potřeby. Je to trochu jako uklízení si stolu a prosazování vlastní agendy v životě na úkor toho, že jsi hodná holka pro druhý. Některé písničky působí možná agresivně, ale sebevědomě je lepší slovo. Neříkám, že mě starší desky nebavily, ale přišel čas něco změnit a posunout se i zvukově. A myslím si, že tohle je deska evropských parametrů, tohle album by měli hrát všude.“ (Karel Veselý, Soundsystem, podcast deníku Alarm)
Zahraniční
4. Lankum – False Lankum (Rough Trade) 27 bodů
Deska dublinských Lankum patří k nejzmiňovanějším albům letošního roku zcela oprávněně. Nejen, že dokonale následuje linii ostrovní lidové hudby se vší hloubkou, gotickou přísností i přelétavou romantikou, ale zároveň ji dokáže posunout ke generaci, pro kterou je akustická hudba něčím zcela novým. Limuzína vezoucí kapelu na předávání na Mercury Price už byla jenom pověstnou třešničkou na dortu. Čtveřici samotnou to ostatně spíše pobavilo, než aby se jí slávou rozklepala kolena.
„Lankum, pojmenováni po jedné z nejděsivějších a nejvíce krví potřísněných písní v anglickém lidovém kánonu, jsou si plně vědomi tradic, ze kterých si vypůjčují. Z dvanácti skladeb v této sbírce jsou tři části z jediné improvizace, dva originály a sedm lidových písní, jejichž původ je doložen ve sleevenote s věnováním jejich předchůdců na folkové scéně konce 50. a 60. let. Právě jejich příběhy připomínají, jak nejistá a náhodná je hrstka písní, které nazýváme kánonem.“ (Rob Young, Uncut)
foto © archiv
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.