Tomáš Kaňka | Články / Reporty | 05.06.2017
Za živými The Necks úplně prvně. Za ještě lepšími The Necks než za těmi na doma. Já jen jestli to vůbec jde, na desku Unfold letos koukám coby na vrchol, ale proč ne, kdo by nešel.
Projednou bez předkapel, zato intenzivněji. S vidinou těžko zaměnitelných ploch, těch rozmáchlých hravých ploch, pro které je sebezvláštnější jazzový i nejazzový šuplík nouzí daleko od pravdy. A hudební styl se zdá být pro hudbu The Necks pojmem nemyslitelně úzkým... jestli dnes za něčím, tak za svobodou, asociacemi, nikoli s ambicemi objasňovat. Uvítejme Bucka s bicí stěnou nalevo, Abrahamse s tou svou klavírní vpravo, Swantona alias basistu-excentrika přímo čelem.
Úvodní pramen patří perkusím, zvonění činelu tiší šum v sále. Zanedlouho už hloubá i basa a poklidné klavírní linky. Nástroje netřeba oddělovat, střety všech tří nebolí a necukne ani ten v publiku. Svět bez podřízeného, potažmo vůdčího, bez čitelných opozic rytmický–melodický, doprovázející–tvořící. Ambient? Možná i on. Nicméně. The Necks se vším všudy. I v mocné improvizaci jasně rozpoznatelní.
fotogalerie z koncertu zde
Takřka hodinu trio vytrvale graduje. Úvodní tóny se nepozorovaně mění a před přestávkou stojí na jejich místech hlasití příbuzní. The Necks a jedna z jejich typických tváří – říká: dlouze budovat a nebýt přistižen. Po pauze střih. Putovací hodina nikde, jen pár klavírních smyček a ostrý vpád. Kdysi hravé nástroje tíživě tlačí, basa, bicí, klapky, všichni. Repetice dosáhnou maximálních tenzí, řádem je neřád, přesto netřeba map. Nedej bože řešení. Vévodí samospád.
Ještě jednou se podívám na Buckovy tři ruce, na arsenál chřestících a zvonících zbraní. Na basu prohýbajícího Swantona. Na flegmatika Abrahamse a vlnobití klapek. The Necks dohrávají ve velkém stylu a potvrzují, že i tam, kde velí prvotní nenápadnost, mohou souvislé linie horoucně pnout. Proberu se, rozhlídnu, vyskočím. Taky jste se jako malí rádi dotýkali stropu?
The Necks (au)
10. 5. 2017 Palác Akropolis, Praha
foto © Tomáš Moudrý
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.