Matouš Hrdina | Články / Offtopic / / Komix | 12.05.2015
Nejdřív kniha, pak film, pár sequelů, prequelů a nakonec počítačová hra. Nebo ještě lépe – televizní seriál. Vzor, kterého se drží současná mainstreamová popkultura. Zatímco dřív s sebou každé médium neslo specifickou formu vyprávění, dnes začíná být rozdělení mezi jednotlivými obrazovkami stále méně zřetelné a výkonnému mixéru kulturního průmyslu se nevyhýbá ani komiks. Stačí se podívat třeba na aktuální produkci Image Comics. Chew, Saga, Walking Dead... Úspěšné tituly, které už míří na televizní obrazovky nebo se o tom alespoň diskutovalo (a produkce jiných nakladatelství na tom není jinak, stačí se podívat na Dark Horse). To nemusí být nutně negativum, ale důsledkem je kopírování určitého neměnného stylu. Dobrým příkladem je teď už dvacetidílná komiksová série Revival od scenáristy Tima Seeleyho a kreslíře Mikea Nortona.
K uvedení děje stačí jen hrdě proklamovaný podtitul „rurální noir“. Kdo čeká drsnou story z amerického zapadákova, nebude zklamán. Vše začíná uprostřed zimy v městečku Wausau ve Wisconsinu, kde začnou mrtví najednou vstávat z hrobů a pitevních stolů. Háček je v tom, že se nevracejí jako hordy zombies, ale přesně takoví, jako byli zaživa – jenom se občas chovají trochu divně a trpí celkem pochopitelným traumatem z nenadálého oživnutí. Místní úřady se snaží chránit město před nájezdy novinářů a náboženských fanatiků, všude rejdí vládní agenti a vědci, v lesích se potulují děsivé kvílící bytosti a uprostřed chaosu manévruje titulní postava, policistka Dana Cypress. Na krku jí kromě oživlých mrtvých visí i malý syn, starosti s autoritářským otcem-místním šerifem, a hlavně sestra Martha, která je obětí vraždy i jedním ze „znovužijících“.
Seeley v komiksu šikovně míchá atmosféru Farga a Městečka Twin Peaks se špetkou Stephena Kinga. Hororové tóny přecházejí od satiry přes zlověstné náznaky až po čirý děs, nechybí ani podivné malé holčičky a mrtví příbuzní posedávající večer s rodinou u domácího videa. Originální zápletka a dobře budovaná atmosféra se ale v Revival potkávají s výše popsanými schématy televizního seriálu. Do skupiny ústředních postav, pohybujících se v uzavřeném maloměstském prostředí, občas zvenčí vpadne zajímavý cizinec, jednotlivé díly na sebe navazují nekomplikovaným „televizním“ stylem a děj se často nesune dopředu komiksovým vyprávěním, ale spíš nekonečnými vysvětlujícími dialogy na policejní stanici či v místním baru. K tomu se přidává poněkud rozpačité grafické zpracování Mikea Nortona, které by se svým čistým realismem hodilo spíše do řadového superhrdinského materiálu (Norton ostatně kreslí i pro DC Comics) než do temného horroru z buranova uprostřed lesů.
Revival je zajímavý pokus o inovaci zoufale vyždímaného žánru zombie hororu a snese srovnání s dalšími úspěšnými tituly od Image, včetně tematicky blízkého Walking Dead. Jen si pořád nejsem jistý, nakolik by v současné polo-mainstreamové americké komiksové produkci dokázal uspět titul, který nelze z fleku překlopit do nové série HBO...
Tim Seeley / Mike Norton – Revival (Image Comics, 2014)
www.revivalcomic.com
3DDI3 03.11.2024
Druhý díl, v němž jsou postavami antropomorfizovaná zvířata, jejichž druh odráž osobnost a typ postavy, není jen Zootropolis pro dospělé, ale přemýšlivou detektivkou se silným sociálním přesahem.
3DDI3 29.04.2024
Afterpunk zatím působí jako představení interesantního světa, který si vyloženě říká o pokračování a možná i o mnohem více.
3DDI3 27.12.2023
Scenárista Jerry Frissen, adaptující povídky a náměty Alejandra Jodorowského, narozdíl od mistra chvátá příběhem tam, kde by Jodo zastavil a hrabal se v psychice postav.
redakce 27.12.2023
Cynická atmosféra osmdesátých a devadesátých let sálá z každé stránky, spojení vesmírů vedle sebe postavilo šílenství budoucnosti s chladnou batmanovskou logikou.
3DDI3 10.09.2023
Kreslíř Jorge Fornés ve spolupráci s Kingem nádherně vrství události předcházející atentátu, ruku v ruce s odhalováním spletitého příběhu.
3DDI3 09.09.2023
Vyprávění je tentokrát roztříštěné do více pohledů různých obyvatel, než jsme byli dosud v Parchantech zvyklí.
3DDI3 03.09.2023
Konec liDCtva je jedním z nejlepších monstrózních příběhů zahrnujících bezmála všechny hrdiny stáje DC.
3DDI3 20.08.2023
Space opera jako kritika konzumního způsobu života nebo kruté vysvětlení, že jinak ve vesmíru přežít nelze?
3DDI3 06.08.2023
Garth Ennis vykresluje konflikt ve Vietnamské socialistické republice, známý taky jako „boj proti americké nadvládě“, a ukazuje dobré a špatné vojáky z obou stran barikády.
3DDI3 01.07.2023
Sibiřské gulagy v oblasti Kolymy byly místem tvrdé práce na spojovací cestě mezi Jakutskem a Magadanem, kde si svůj trest odpykávali nejhorší nepřátelé státu.