Milan Holeček | Články / Rozhovory | 04.09.2017
V září přijíždí na turné do Čech duo She Owl, které založili před čtyřmi lety v San Franciscu rodilí Italové, multiinstrumentalisté Jolanda Moletta a Demian Endian. Ačkoliv se sami smějí pokusům o žánrové vymezení své hudby, s označením psychedelický folk jsou nejspíš už celkem smířeni. Po dvou dlouhohrajících albech vydávají nové EP Drifters (6. října). Následující rozhovor s Jolandou je nejen o něm.
Vaše hudba přetéká přírodou, ale život muzikanta často přetéká úplně jinými věcmi. Nahrávání a koncerty se uskutečňují ve městech, mezi nimi nekonečné cestování. Jak je to s tou přírodou? Zpíváte o něčem, co spíš postrádáte, anebo je pro vás opravdu všudypřítomná?
Příroda je všude: od nejmenší květinky rostoucí z praskliny v betonu k největší hvězdě planoucí daleko, daleko, daleko od naší planety. V minulosti jsme žili dohromady více než dva roky v domku v italských Alpách a i dnes se sem snažíme vracet, kdykoliv je to jen možné, třeba jen na jeden den. Je to čarovné místo plné divokých tvorů, mlh plazících se po úbočí hory, zvuku těžkého zimního sněžení, vlků a lišek lovících v noci. Opakovaně jsme po nocích chodili v lesích: to může být opravdu strašidelné. Možná se cítíme jako naši předkové před staletími. Příroda je něco krásného, co nám připomíná, že nejsme jen tím, co denně ukazujeme na veřejnosti, ale může být stejně strašidelná jako civilizace. Nemáme romantické představy o přírodě, ale jsme její součástí: můžeme růst jako květina z pukliny v betonu anebo se tvářit, že můžeme být bez ní.
Mluvíš o přírodě ve spirituálním smyslu, jako o "nesmrtelnosti". Připomíná mi to vaši píseň o staré ženě, která vezpívává duše vlků zpět do jejich kostí. Co si myslíš o smrti?
Máš na mysli Over the Bones. Ta píseň je inspirována mexickou pohádkou, kterou jsem našla v knize Ženy, které běhaly s vlky od Clarissy Pinkoly Estés. Smrt je část přirozeného cyklu biologických proměn, toho, který zahrnuje například housenky nebo motýly. Egocentrická kultura se vždycky bojí smrti viděné jako konec všeho, největší strach ze všech, ale vlastně... kdo ví, jestli je smrt konec? A kdo ví, co se stane, až umřeme?
Když poslouchám vaši hudbu, shledávám ji dokonale vyčištěnou ode všech zbytečností, všechno je na svém místě a v souladu s texty zní až tribálně. Byl tenhle zvuk od začátku ve vašich představách nebo je výsledek dán i možnostmi, prostě jste jen dva a musíte všechno uhrát čtyřma rukama za pomoci looperu? Chtěli byste znít stejně, i kdybyste byli součástí kvartetu?
Když jsme rozjížděli tenhle projekt, rozhodli jsme se, že budeme jen dva a zvládneme všechny nástroje i aranže: chtěli jsme být schopni hrát ty písničky živě, aniž bychom byli nuceni cestovat s kapelou. Chtěli jsme být hudebníky na celý úvazek, cestujícími a hrajícími tolik koncertů, kolik jen bude možné. Vzhledem k našim předchozím zkušenostem už jsme věděli, že kapela by naše plány brzdila. To byl začátek, teď bychom si přáli mít hostující hudebníky na festivalech a výjimečných koncertech. Už jsme vystupovali s Robertou Cartisano, úžasnou multiinstrumentalistkou z Itálie, která hraje na všech našich nahrávkách na basu. Na několik koncertů se k nám připojila na basu a indické harmonium, sedlo si to úžasně a my byli na pódiu o něco uvolněnější.
Jste takoví nomádi, neustále na cestách, převážně po Evropě. Nakonec se ale vždycky vracíte do San Franciska a nahráváte tam. Takového zvuku byste nedosáhli ve Francii, v Německu nebo Itálii?
Je třeba odhalit jedno tajemství: Ve skutečnosti je jedno, na jakém místě nahráváš, záleží na tom, s jakými je to lidmi. Všechna naše alba nahrával a spoluprodukoval George S. Rosenthal, talentovaný mladý producent a multiinstrumentalista ze San Franciska. George je tím, kdo nám pomáhá převést náš hudební vesmír do proklatě kvalitních nahrávek od začátku. George je technicky zručný, ale hlavně má intuici, je důrazný a dobrý v zachycení toho nejlepšího i nejjemnějšího z našich zvukových krajin. A je to taky krásná bytost: dělat s ním je tím nejlepším zážitkem, jaký si hudebník může přát.
Georgovo studio ComplexSF je taky magické místo. Stojí za návštěvu, pokud se dostanete do Friska, můžete vidět studio, které dává rok za rokem dohromady vynalézavá a vášnivá osobnost. Je plné bláznivého a neobvyklého vybavení a nástrojů, atmosféra je příjemná a inspirativní. Víme, že pokud bude George součástí naší party, i kdybychom byli v Tokiu nebo Buenos Aires, náš zvuk bude růst a rozvíjet se do krásy.
Co nám povíš o nové nahrávce Drifters?
Kamarádi a spolupracovníci popsali naše nové EP jako "vzrušující cestu po dálnici Davida Lynche, s Bat for Lashes a P. J. Harvey sedícími na předních sedadlech". Naším hlavním záměrem bylo vytvořit soundtrack pro surreálný sen. Od začátku nahrávání jsme měli jasnou představu, kam by hudba měla směřovat, naše mozky byly nabité miliony nápadů a obrazů jak z filmů, tak ze života. Výsledek je tak filmový, že bychom mohli natočit ucelený film ke každé písničce. Zatím jsme vybrali čtyři různé obaly (ke každé písničce), které je možné střídat. Po hudební stránce jsme se tentokrát ponořili, ve snaze udělat všechno co možná nejlépe funkční pro duo, hlouběji do vokálních a nástrojových harmonií.
To zní skvěle. Jak se ti, mimochodem, líbí nové Twin Peaks?
Je to dost jiné než původní série, ale nás to baví hodně. Cítím hluboké propojení s prací Davida Lynche. Objevila jsem ho docela pozdě, v devadesátých letech jsem byla moc mladá na to, abych sledovala Twin Peaks nebo jeho filmy. Jeho vesmír jsem objevila po roce 2010. Dívala jsem se na jeho filmy dokola a našla spojitost mezi jeho imaginativním vesmírem a svým. Bylo to jako: „Tohle už jsem viděla v hlavě!“
www.she-owl.com
www.sheowl.bandcamp.com
She Owl tour:
15. 9. Praha, Klinika
16. 9. Kolín, Pod hodinama
17. 9. Brno, Skog
18. 9. České Budějovice, Kampa
19. 9. Sedlčany, Městské muzeum
20. 9. Louny, Vrchlického divadlo
21. 9. Volyně, Městské muzeum
22. 9. Třebíč, Café Art
23. 9. Zajíčkov, Jednička
Libor Galia 12.12.2024
Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.
Jiří V. Matýsek 09.12.2024
Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.
Abbé 04.12.2024
Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.
Libor Galia 26.11.2024
Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…