Veronika Mrázková | Články / Reporty | 08.08.2017
Může chvíli trvat, než si přivyknete na všechny OFF exprese, řev a odvrácené strany umění. Není běžné, že v jednu chvíli posloucháte na hlavní stagi country folk Conora Obersta (v celé jeho americké ultra-stereotypní kráse) a za dvě hodiny na to máte přijmout experimentální post-hard-nu-metal-rock. Stačí ale tři dny a ta, která se jindy uzavírá, hází blond loknami v předklonu a děsí se a raduje zároveň. To bylo na Boris. Zahalení ve zlověstném dýmu vystupovali jen jako dvě černé figury s bílou tváří pekelníka Atsua na stráži. Nechtěla jsem na nich zůstat dlouho. Drobounká Wata v krajkových šatech s perlami ale předváděla na kytaře takové šílenosti, že jsem se s nimi nakonec propadla dost hluboko a neznámo kam.
Naopak s Oliverem Coatesem jsme stoupali. Proslavený nahráváním s Radiohead vydal už spoustu rozhovorů a poslech desky Upstepping spolu s kontextem nabírá na zajímavosti. Elektronické, chvílemi jednoznačně taneční tracky totiž vznikají pomocí violoncella, které dalo live setu úžasnou plasticitu. A artificiální improvizace Coatese, jako akademicky vzdělaného instrumentalisty, zase dávají vyniknout velmi inovativním křivkám. Hypnotičnost setu se navíc násobí vizualizací vycházející z grafiky desky. Podivné herní rozhraní a virtuální pouť metrem, digitální pouští a opuštěnými, hořícími nebo galerijními domy není to, co se s technem běžně servíruje...
fotogalerie z festivalu zde, tady nebo i tu
Je tu ale něco, co jsem nezvládla: performanci Hexa s programem „Factory Photographs by David Lynch“. Reinterpretace Lynchovy sbírky byla dokonalá a strojový zvuk ztěžklý a masivní. Jenže zčernalé stromy nad experimentální scénou se začaly stejně jako sochy kolem naklánět směrem dovnitř. Tak mocná ta hudba byla. V Polsku by ji nazvali „wymagająca”, tedy vysilující. Ustát ji by znamenalo vynaložit ohromnou energii a kdo ji neměl dost, musel jít.
Mimochodem, jak Artur Rojek uváděl v nejednom rozhovoru, sepětí tohoto ročníku s aktuálně diskutovaným režisérem nebylo záměrem a vzniklo náhodou. Kurátorem experimentální scény byl totiž kytarista Swans Michael Gira, který projekt Hexa vytipoval už dávno tomu. A pokud jde o unikátní spolupráci s tělesem Kwadrofonik, to oni byli těmi, kteří Rojka požádali o spolupráci na živém provedení The Dream of the Broken Hearted. Tam, kde v Lynchově psychedelickém muzikálu kraluje Julee Cruise, měl teď zpívat právě on. Což fungovalo s kinem, skvělou synchronizací a Rojkovým falsetem takřka bezchybně. Nakonec nám dopřáli i ten nejslavnější Badalamentiho singl - Falling z Twin Peaks. A stromy mohly jít zase spát.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.