Články / Reporty

Film a živá hudba: Kráska z Marsu vs. Safety First

Film a živá hudba: Kráska z Marsu vs. Safety First

keša | Články / Reporty | 27.07.2016

Rusové natočili první sci-fi film v roce 1924 a hned zkraje majstrštyk. V Krásce z Marsu režiséra Jakova Protazanova najdeme vizi dokonalé marťanské civilizace, futuristické výtvarno (kapitola kostýmy je sama o sobě uměleckým dílem), sovětskou agitku, detektivku a komedii.

K hudebnímu ztvárnění tohoto filmu dostává příležitost postrocková kapela Safety First, místní borci. Rozjezd jak jinak než s delay on na obou kytarách, pak se přidává basa a bicí. Kdo si ještě vzpomíná na rané desky Maserati a The Mercury Program, si dovede představit, jak tento doprovod zní a taky, že ze zavedeného mustru se nebude slevovat. Natož aby byl pedál delay nedej bože snad někdy v módu off.

Bohužel to je zároveň i slabinou této projekce s živým doprovodem. Díky tomu se kytary občas rozjíždí a začátek setu tím trpí. Pro ortodoxní je ovšem zavedený delayový diktát mantrou. Safety First rozdělují své tracky podle prostředí nebo událostí filmu, který jim to umožňuje. V Krásce z Marsu se střídá linie pozemská s marťanskou. Mění se pouze prostředí, film je pomalý na obou zmíněných frontách, bez větší akce, s dlouhými záběry, což hraje kapele do karet. Z diktátu se Safety First vymaní alespoň na chvíli ruskou Kalinkou, která k záběrům moc dobře sedne, na plátně se zrovna hoduje, škoda, že to není hned z voleje, kapela nasazuje přechod s klopýtnutím. Po tomto odbočení se Sejfťáci vracejí do zavedených ploch.

V momentě vraždy jsou ozvěnou opakující se kytary konečně oživeny boosterem, zvuk je hutnější než předtím a vůbec, přituhuje. Raketa letí na Mars. Po příletu bez velkých okolků rovnou vzpoura a nasazení socialismu na rudé planetě. Jde o vrchol filmu, kde vynikají kostýmy Marťanů, ať už jejich představenstva, proletariátu nebo vojáků, zpracování je nádherné. Na kytarách nasazen znovu booster a kapela tlačí. Další oživení je až zpět na Zemi, den oslavy revoluce, bicí v pochodovém rytmu, vymanění se ze zaběhlého.

Škoda, že souhra trvala tak dlouho a delay on není taky někdy delay off a že kapela jede furt jako kvarteto, kdy nikdo z něj nemá pohov. Ty ortodoxní by to snad neurazilo a těm ostatním by se možná ulevilo. Ale kdo ví, bezpečnost raději na prvním místě.

Info

Letní filmová škola 2016
Film a živá hudba: Němé počátky sci-fi
Kráska z Marsu (Aelita, 1924), hudební doprovod: Safety First

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace