Jakub Béreš | Články / Reporty | 08.12.2015
Role supportu se ujali Mayen, kteří přijeli na místo tramvají. Skupinu v čele s Lukášem Vydrou považuji za jeden z největších objevů posledních let, kytarový lo-fi dream pop v jejich pojetí může v rozjetějších kouscích připomínat The Drums. A v těch intimnějších si jdou zase vlastní romantickou cestou, která ve vás zanechá otisk. Bohužel v Akropoli bylo všechno špatně. Počínaje technickými problémy a dramaturgií, konče diváky v sále. Sladká mozaika, kterou jindy tak bravurně skládají, zůstala nedokončena. Matně vzpomínám na jejich koncert na Famufestu, jemuž potemnělá atmosféra The Chemistry Gallery dodala něco navíc.
Zatímco pro Mayen bylo pódium velké, pro Everything Everything zase malé. Čtvrteční noc v hlavním městě byla ve znamení volby, co koncertní sál, to zajímavé jméno nadosah: Kraftwerk, Kings of Convenience, ASAP Nast, Westkust. Nejspíš i kvůli tomu sál nepraskal ve švech, mnohem více se do nich opíral hlas zpěváka Jonathana Higgse. Otázka číslo jedna: bude jeho hlasový rozsah stejně proměnlivý a naléhavý jako na nahrávkách? – Ano, bude. A byla to síla!
Skladby z nové desky Get to Heaven byly oproti předešlým pochopitelně v přesile, bohužel se nedostalo na některé starší komornější singly. Když Foals letos vydali desku What Went Down, kritika se do nich opřela za jejich snahu o přímočarost, jež má být tahákem na halovém turné. A stejným nešvarem však trpí i Get to Heaven. Na studiovce je to ukryté pod angažovanými texty, na koncertu neustále hecující kapela po půlhodině lehce omrzí.
Texty silně kontrastují s veselou hudbou, když inspirací jejich vzniku bylo i sledování televizních zpráv. Naživo zvláštní... Z chvilkového zamyšlení probraly starší singly, které rozbily monotónnost, danou i Higgsovým projevem. Koncert manchesterských (indie) art rockerů byl rozporuplnější, než se dalo čekat, ale alespoň poukázal na to, že věci nejsou černobílé.
Everything Everything (uk) + Mayen
3. 12. 2015, Palác Akropolis, Praha
foto © Filip Kůstka
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.