Jakub Béreš | Články / Recenze | 29.05.2015
Marina and the Diamonds se řadí mezi nejzajímavější britské zpěvačky současnosti. V roce dva tisíce devět obsadila druhé místo v prestižní anketě BBC Sound Of (první byla Ellie Goulding) a od té doby září na vrcholu. Průlomový debut obsahující písně Im Not a Robot a Hollywood zapříčinili nepřesné zařazení Mariny do indiepopové škatulky, z té se ale rychle vymanila vydáním elektropopové nahrávky Electra Heart. Na ní se podílela armáda nejvlivnějších mainstreamových producentů současnosti (Diplo, Benny Blanco,o Dr. Luke a další).
Spojte obě předešlé desky a dostanete nejnovější Froot, Marině se podařilo najít ideální poměr mezi osobitým písničkářstvím a svůdným popem. Froot je sebejistá nahrávka, která se od stylizace obrací ke zpěvačce samotné. Z Mariny už není obsesivní puberťačka vzhlížející k americkému snu, ani primadona, nýbrž vyrovnaná žena, jejíž sytý hlas a řecko-britský temperament konečně vyráží v plné síle na povrch.
Desku sice otevírá píseň Happy, ale o žádnou veselici se nejedná. Melodramatická balada značí, že za pózou, úsměvy a leskem diamantů bylo něco trpkého. Předešlý tým byl nahrazen jediným producentem Davidem Kostenem (Everything Everything nebo Bat for Lashes), a tak mohla vzniknout užší a intimnější spolupráce. Ve studiu vypomohli i členové kapely Everything Everything.
Na desce se objevuje pro Marinu nový retro leitmotiv, který prochází nenápadně napříč, například v podobě sedmdesátkových disko rytmů nebo tanečního funku. Singl Froot je posledním ohlédnutím za předešlou stylizací, studiová verze je delší než singlová, a je mnohem pestřejší, jen s každou další slokou se do sebe zamotává a stává se nepřehlednou. Stejný problém nastává i v druhé části nahrávky, kde jsou písně, jejichž stopáž přesahuje čtyři minuty. Zajímavým zpestřením je šestá Gold, na níž je nejvíce slyšet vliv producenta zaměřujícího se převážně na alternativní kapely.
Froot představuje milník v tvorbě Mariny and The Diamonds, nic lepšího v dané kategorii v tuhle chvíli nevyšlo. Suverénní pop, který má co sdělit i těm, kteří ho nevyhledávají, protože se nesnaží reflektovat rádoby moderní trendy. Dost bylo twerkingu, teenage rebelek a zakřiknutých hlásků. Figura hrdé ženy je opět v kurzu, a tak se z mladé zranitelné hvězdičky stala opravdová zpěvačka.
Marina and The Diamonds – Froot (2015, Neon Gold)
www.marinaandthediamonds.com
Live: Marina and the Diamonds (uk)
11. 12. 2015 19:00, Incheba Aréna, Praha
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.