Jakub Béreš | Články / Recenze | 29.05.2015
Marina and the Diamonds se řadí mezi nejzajímavější britské zpěvačky současnosti. V roce dva tisíce devět obsadila druhé místo v prestižní anketě BBC Sound Of (první byla Ellie Goulding) a od té doby září na vrcholu. Průlomový debut obsahující písně Im Not a Robot a Hollywood zapříčinili nepřesné zařazení Mariny do indiepopové škatulky, z té se ale rychle vymanila vydáním elektropopové nahrávky Electra Heart. Na ní se podílela armáda nejvlivnějších mainstreamových producentů současnosti (Diplo, Benny Blanco,o Dr. Luke a další).
Spojte obě předešlé desky a dostanete nejnovější Froot, Marině se podařilo najít ideální poměr mezi osobitým písničkářstvím a svůdným popem. Froot je sebejistá nahrávka, která se od stylizace obrací ke zpěvačce samotné. Z Mariny už není obsesivní puberťačka vzhlížející k americkému snu, ani primadona, nýbrž vyrovnaná žena, jejíž sytý hlas a řecko-britský temperament konečně vyráží v plné síle na povrch.
Desku sice otevírá píseň Happy, ale o žádnou veselici se nejedná. Melodramatická balada značí, že za pózou, úsměvy a leskem diamantů bylo něco trpkého. Předešlý tým byl nahrazen jediným producentem Davidem Kostenem (Everything Everything nebo Bat for Lashes), a tak mohla vzniknout užší a intimnější spolupráce. Ve studiu vypomohli i členové kapely Everything Everything.
Na desce se objevuje pro Marinu nový retro leitmotiv, který prochází nenápadně napříč, například v podobě sedmdesátkových disko rytmů nebo tanečního funku. Singl Froot je posledním ohlédnutím za předešlou stylizací, studiová verze je delší než singlová, a je mnohem pestřejší, jen s každou další slokou se do sebe zamotává a stává se nepřehlednou. Stejný problém nastává i v druhé části nahrávky, kde jsou písně, jejichž stopáž přesahuje čtyři minuty. Zajímavým zpestřením je šestá Gold, na níž je nejvíce slyšet vliv producenta zaměřujícího se převážně na alternativní kapely.
Froot představuje milník v tvorbě Mariny and The Diamonds, nic lepšího v dané kategorii v tuhle chvíli nevyšlo. Suverénní pop, který má co sdělit i těm, kteří ho nevyhledávají, protože se nesnaží reflektovat rádoby moderní trendy. Dost bylo twerkingu, teenage rebelek a zakřiknutých hlásků. Figura hrdé ženy je opět v kurzu, a tak se z mladé zranitelné hvězdičky stala opravdová zpěvačka.
Marina and The Diamonds – Froot (2015, Neon Gold)
www.marinaandthediamonds.com
Live: Marina and the Diamonds (uk)
11. 12. 2015 19:00, Incheba Aréna, Praha
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.