Články / Rozhovory

Hithit aftermath: Za hodně peněz málo muziky, jenom obráceně

Hithit aftermath: Za hodně peněz málo muziky, jenom obráceně

apx | Články / Rozhovory | 12.01.2015

Na konci loňského roku vyplatil Full Moon svým externistům druhou část peněz, které na jaře 2014 nasbíral od fanoušků přes portál Hithit. Celkem to bylo 64 150 Kč, krásných 106 % částky, o které časopis požádal. Studentský tým ze Studií nových médií Univerzity Karlovy v Praze na podzim zpracoval (neveřejnou) případovou studii o crowdfundingových projektech spjatých s médii u nás i v zahraničí a projekt Full Moonu vyhodnotil jako jeden z reprezentativních zástupců za ČR. Vznikl krátký rozhovor s Apačkou, autorkou a realizátorkou nápadu, a byla by možná škoda, kdyby skončil v šuplíku akademické půdy.

Projekt Za lepší odměny autorům Full Moonu!
www.hithit.com/cs/project/458/za-lepsi-odmeny-autorum-full-moonu

Jaká byla vaše motivace zahájit projekt financovaný přes crowdfunding?
Vzhledem k tomu, že časopis Full Moon je z velké části financován soukromými zdroji (lidově „z vlastní kapsy“), byli jsme nuceni mnohokrát od jeho vzniku v roce 2010 krátit rozpočet. Škrty se výrazně dotkly také autorských honorářů, což jsem jako bývalá šéfredaktorka a mnohaletá autorka spousty periodik nesla velmi těžce. Projekt Za lepší odměny autorům Full Moonu! vznikl, abychom alespoň symbolicky poděkovali všem dobrovolným přispěvatelům. Vybírat peníze na chod časopisu je velmi obecný, vágní cíl (kde navíc pár desítek tisíc nezaplatí ani tisk jednoho čísla, natož další několikanásobné výdaje) – zkonkrétnění a užší definování projektu výrazně pomohlo. Vybírat „od lidí pro lidi“ byla jednoduchá, uchopitelná prosba a svým způsobem také poučná sonda mezi čtenáře, fanoušky a podporovatele.

Jaký byl hlavní důvod, proč jste si vybrali tento způsob financování vašeho projektu?
I když se finanční situace Full Moonu zlepšuje, obnova autorských finančních odměn je zatím v nedohlednu. Crowdfundingová kampaň byla zajímavá, relativně nová a toho času nepříliš zprofanovaná možnost, kterou jsme, i ze zvědavosti, rozhodli zkusit. Nezávisela na tom naše existence, náš přístup byl, řekla bych, velmi pragmatický.

Jaká byla vaše očekávání a vyplnila se?
Očekávání byla reálná – cílová částa byla stanovena na 60 tisíc. Vybralo se 64 150 Kč od pětasedmdesáti lidí, aniž bychom museli extra žebrat u známých nebo sami přihazovat. Měli jsme upřímnou radost, že autoři nejsou čtenářům lhostejní.

Inspirovali jste se u nějakého podobného projektu?
Ani ne. Vlastně jsem si zpočátku nebyla jistá, jestli nám projekt vůbec povolí. Vybírali jsme, coby funkční, dávno rozjetý časopis/firma, v podstatě na výplaty – byť samozřejmě výhradně externistům. Údajně je to podobné, jako když divadlo vybírá na nazkoušení hry, ale s žádným takovým projektem jsem se nesetkala. Ale já to nijak systematicky nesleduju.

Šlo vám spíše o finanční nebo idealistické osamostatnění?
Složitá otázka, možná to jen nedokážu aplikovat na Full Moon. Řekla bych, že v našem případě šlo o prachy. Idealisticky jsme samostatní až moc.

Jak byste zhodnotili financování přes crowdfunding?
Za hodně peněz málo muziky, jenom obráceně. Čas a zejména energie, kterou jsme do toho vložili, byla neúměrná, papírování nekonečné, poplatky šíleně vysoké a samotné žebrání nepříjemné, i když jsme se nikdy nesnížili ke křiklavým bonmotům ani systematickému obtěžování. Přerozedělování peněz mezi 60+ autorů bylo smutné, po dalším zdanění si přišli na drobáček na vláček. Nutno dodat, že překvapivě hodně z nich se své odměny vzdalo a nemyslím, že z tohoto důvodu. Ale už bych do něčeho podobného nešla.

Jednou z odměn byl „článek na přání“ do letního dvojčísla, který napíšete vy. Jak to dopadlo?
Upřímně, nic moc. Trochu jsem doufala, že se ozvou vtipálci, co mě nechají napsat nějaký úlet (i proto dovětek „přísahám, že to nebude žádná náckovská záležitost, Led Zeppelin, Uriah Heep ani Frank Zappa“) nebo jejich srdcovku, a já si z toho tím pádem udělám trochu legraci, že to napíšu víc jako blog. Ale jeden zájemce, shodou okolností kamarád, si řekl o článek o Rosettě, což je typ kapely, o které vtipkovat neumím, nic moc o ní nevím a navíc se kolem nich t. č. nic nového nedělo, takže výsledkem byl relativně standardní profil… A druhý text byl rozhovor s Jasnou pákou, to si přispěvatel v podstatě zaplatil PR. Dá se říct, že tahle odměna se totálně minula záměrem.

Hledáte i jiné způsoby financování vašeho projektu?
Jistě. Naše důvěra v granty a tzv. alternativní financování je ovšem malá. Soustředíme se na tradiční způsoby, jako je např. prodej inzerce. A také se nám osvědčily zmíněné škrty v rozpočtu, ehm.

Pokud byste měli zahájit projekt znovu, zvolili byste stejný způsob financování – to znamená, crowdfunding?
Ne. Možná. Nejsem si jistá. Jsem ráda, že rozhodnutí není na pořadu dne.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace