Články / Rozhovory

Hm... - neomezeně náruživí

Hm... - neomezeně náruživí

Jarmo Diehl | Články / Rozhovory | 06.12.2013

Zkusil jsem začít rozhovor tradičně a mírně servilně: „Jste jedna z nejmuzikálnějších kapel u nás (napadá mě taky Jablkoň), jen prostý výčet nástrojů, které jste schopni obsluhovat a se kterými pravidelně pracujete, je obdivuhodný.“ Skupina se na vějičku nechytla, což bylo dobré znamení, a tak jsme šli dále. O nové desce, dobrých lovech, čtení na dobrou noc a české poezii, ale taky o Tata bojs a vulgárních textech. Věděli jste, že Hm... jsou na scéně už devatenáct let? Jářku, tak mladí a tak zralí. (Ehm.) Marek Doubrava a Viktor Ekrt, za kapelu.

Jak vypadá tvorba kapely, která je schopná napsat jednoduchou komorní písničku o jednom hlase, i rafinovanou skladbu s několika melodickými přechody a vícehlasy? Kapela jako organismus?
Marek: Naše tvorba je rozmáchlá, protože nás baví ničím se neomezovat a protože skoro každá píseň prochází takzvanou Hmmizací. Vypadá to následovně: autor přijde s písní a zahraje ji nebo pustí demáč na zkoušce a všichni postupně vnáší své nápady. Brousíme kolem nástrojů, snažíme se vymyslet nejlepší kombinaci a pak většinou nastane situace, kdy si řekneme: tak tohle už je opravdu trochu moc, a v tu chvíli to vlastně začíná být zajímavé.

Viktor: Vznik písně u nás začíná od textu, básničky... A protože vybírané básně jsou velmi rozmanité, nezbývá, než k nim i rozmanitě přistupovat. Myslím, že už na počátku, při prvním nápadu, ideový tvůrce tuší, jestli chce píseň prostou nebo složitou, a nás ostatní zvoleným směrem tlačí při Hmmizaci.

Nevím, jestli u nás někdo pracuje tak důsledně s odkazem českých básníků - co čtou Hm… svým dětem? Klasiku v klasické podobě nebo spíš „narušené“ a „napadané“ texty nebo třeba fantastické (ne)bajky Petra Nikla?
Marek: Čteme všechno možné, ale básně jsou v menšině, moji kluci mají pět a tři a půl roku, čili zlatý věk dětské poezie nás asi ještě čeká…

Viktor: My jsme doma také neomezeně náruživí, zvlášť moje žena děti zásobuje širokým spektrem literatury, ovšem hlavně prózy. Z dětských básní vede Pavel Šrut, bez ohledu na naši hudební tvorbu.

Poslední desku Lovu zdar jste nahrávali ve studiu Ondřeje Ježka, jehož portfolio je značně široké, ale řekl bych, že k vám jde jako kakao k mlíku, stejná hračička - jak hodně si necháváte kecat do výsledné podoby písniček?
Viktor: Máme v Ondřeje velkou důvěru, tvoří mixy písní bez nás. My mu nahrajeme do stop všechny vymyšlené ideje a nástroje, samozřejmě s nějakou finální představou. Ale zpracování necháme zcela na něm a rádi se necháváme překvapit. Ondřej vstupuje aktivně i do nahrávání a je ve chvíli vzniku stejně důležitým členem jako kdokoliv z nás.

Jak dobře jdou k sobě poetismy a vulgarismy, které u vás nemají jen jeden plán a dávají větší smysl než u jiných kapel, narážím třeba na song V myčce, kde se zpívá s až téměř religiózním nádechem: Tak hluboko jsem, ve svých sračkách ponořen…?
Viktor: V kapele máme velkou radost jak z vulgarismů, tak z poezie. Obě tyto složky lidského vyjadřování jsou nám milé a při jejich „použití“ cítíme radost. U vulgarismů ovšem zasahuje vnitřní kázeň a výchova. Máme vymyšlenu řadu pěkně vulgárních písní, na veřejnost se ale nikdy nedostanou... prosákne jen občas sem tam vulgární slovo, jako se to stalo v písni V myčce.

Když jsi Marku opouštěl Tata bojs, cítil jsi nějaký despekt nebo nedůvěru k takovému kroku? Vrací se ti někdy nechápavé pohledy, když Tatáči jsou „velká kapela“ a Hm… přeci jen „menšinová“ záležitost?
Marek: Dodnes se mě na to občas někdo zeptá, už když jsem Tatáče opouštěl, cítil jsem, že to bude pro většinu nepochopitelný krok. Já jsem měl tehdy trochu krizi v hudebním myšlení - Hm…, Ježkova konzervatoř a Tatabojs byly tři různé pohledy na hudbu a místo toho, aby se mi v hlavě sjednocovaly, jedno zasekávalo druhé... tak jsem se rozhodl pro tu víc průzkumnickou cestu, protože v Tatáčích to sice fungovalo, ale bylo to pro mě nejméně dobrodružné. Ale jsem rád, že s kluky tu a tam spolupracuju, máme se furt rádi a mám pocit, že bez mého odchodu by se třeba nedostali k současné sestavě, která mě moc baví a která toho podle mě ještě hodně nahraje.

Vidím vás jako kapelu kočujících jarmarečních muzikantů, co s sebou vozí takový ten velký středověký nástěnný komiks, a vypráví mordýřské zkazky, které potkal na cestách. Jak se vidíte vy?
Viktor: Já nás vidím jako pedagogy, radostné otce a zároveň kluky ze střední, ponořené vedle sebe v bublajícím kotlíku. Směs našich figur a vlastních výplodů (přeneseně výkalů) při varu vylučuje terapeutické výpary, které nás uklidňují, upevňují a rozveselují. A část těchto par posíláme máváním rukou i do lidí.

Ze současných básníků pracujete hlavně s texty Pavla Šruta? Nějací zajímaví pěvci ve vašem věku?
Marek: Z žijících básníků jsme zhudebnili Víta Kremličku, Ivana Wernische, Simonu Rackovou a Viktora Špačka, pěvců je spousta, jen máme víc prozkoumané pěvce starší. Nicméně pěvcům současným se rozhodně nebráníme.

Jedna praktická: desky jste vydávali na malém labelu, pak dvě sami, teď jste přešli k Supraphonu - co si od toho slibujete?
Viktor: Chtěli jsme zkusit další možnosti, jak dostat naši tvorbu mezi lidi. Nikdy nám řízené šíření moc nešlo, resp. v oboru propagace a distribuce jsme zůstávali garážovou/domáckou kapelou po celých 19 let existence. U Supraphonu bychom chtěli doplnit tuhletu chybějící návaznost. Jestli velká firma může pomoct naší kapele a dokáže nás posunout nikoliv ke slávě, ale k snadnější a vstřícnější dostupnosti, na to jsme moc zvědaví. Dosud jsme byli kapelou, kterou bylo potřeba aktivně a někdy i složitě vyhledávat.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace