David Loch | Články | 30.05.2013
Vždy uvědoměle zjihnu, když západní kritici zapátrají i na východ od hranic Anglie a vyšťourají nějaká slibná jména. Konec „westerncentrismu“, říkám si. Kapitálek a skutečná hudební globalizace, žádné lajdácké eurosongy. Nedávno si kritici po dvou letech připomněli čtverku rozezlených mladíků z dánské Kodaně. Kapela Iceage na novince You’re Nothing uniká před konvencemi a frontou naondulovaných ikon. Utrhané spony run a zparchantělého punku. To jsou Iceage.
Album You’re Nothing se nepodřizuje komerčnímu úspěchu a nestojí o vynucené pohledy. Iceage se nesnaží naučit posluchače bezprostřednímu hřmění niterních pocitů, extrovertní kytaře a skromné aroganci. Oni už doufají, že takové našli.
Úvodní Ecstasy bez oklik tlačí na zeď, ve které je do hloubky vyryté „I wanna get away from I’ve found“. Fanoušci prvního alba se mohou z výsledku zakoktávat. Jestli čekáte bratra/sestru New Brigade, pak rychle zapomeňte, účinné a stravitelné songy typu Remember byste hledali marně. You’re Nothing potřebuje mnohem velkorysejší publikum, neboť mladíci zanimálněli (jestli to tedy ještě vůbec šlo).
Ač New Brigne bylo z nejspořádanějších, přesto dávalo náhodnému posluchači mnohem víc prostoru k asimilaci. You’re Nothing reguluje směr a útočí na ortodoxnější fanoušky. To může znamenat odliv části naverbovaného publika, ale zdá se, že pro Eliase Bendera Rønnenfelta a spol. je důležitější porozumění. Proto si nelze jeho dotaz „Do you hear me?“ z Burning Hands vyložit jinak než jako snahu vtáhnout, a jen ty, kteří mají skutečný zájem – možná i skutečný sluch.
Nejblíže svému noise rocku a punku z předchozího alba jsou Iceage v Everything Drifts. Co vám hned vytane na mysli, je Rønnenfeltova vokální nezkrotnost. Obecně lze říct, že se nezdráhá držet mimo, čímž nabourává kompaktnost jinak konzistentních skladeb.
První dvě třetiny jsou v rámci možností vstřebatelné, poslední sklenička je ale už spíše „vyřvávková“ a intuitivně mlátí ocasem. Stává se z ní pasivní element vhodný pro lačné publikum na koncertech. Nevím, zda jsou proto Iceage záležitostí k relaxu u domácího přímotopu, jejich devízou je přeci jen otevřený prostor, nikoli izolace, i když právě z ní album vzešlo. Přístavní buřiči se na konci nevyhnuli jisté karikatuře sebe sama, nicméně na váhy přiložme pytlíky s věkem a pozornost za hranicemi království. Možná je právě tohle ukázka schopností dánského exportu. Možná se jedná o zbytnělý trh se severní mytičností. A možná se máme vymanit ze sociální kontroly. Poslech You’re Nothing není prázdninová turistika s cepíny a lany, tohle je cesta mimo veřejné směrnice.
Iceage – You’re Nothing (Matador Records, 2013)
www.iceagecopenhagen.blogspot.cz
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
redakce 19.12.2024
Bohatá diskografie zahrnuje meditativní neoklasická alba vydaná u prestižních labelů.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
redakce 16.12.2024
Jaké hudební tipy nám dal začínající autor a fanoušek popkultury vyžívající se v antihrdinech?
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Libor Galia 12.12.2024
Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.