redakce | Články / Rozhovory | 15.09.2016
Mořská příšera, jak o sobě Einstürzende Neubauten s oblibou mluví, v poslední dekádě častěji dříme na dně oceánu, než by nás oblažovala svou unikátní hudbou. Její členové jsou ovšem na svých sólových drahách a v bočních projektech stále velmi plodní. I po šestatřiceti letech na scéně je lídr Neubauten a dlouholetý člen The Bad Seeds Blixa Bargeld plný tvůrčích myšlenek, kterým dává od roku 2013 průchod zejména s italským skladatelem a byvším frontmanem kapely Meathead Tehem Teardem. Spojuje je láska ke gastronomii, vínu a hlavně k hudební tvorbě. Setkali se při práci na soundtracku filmu A Quiet Life, z čehož vzešlo podmanivé a textově velmi osobní album Still Smiling. Po následném EP Spring letos vydali druhé album Nerissimo (italské slovo pro „nejčernější“), prý jen z potřeby hrát více naživo. S novou deskou se zkrátka lépe domlouvají koncerty. Ostatně Blixa Bargeld, jak poznáte z následujícího rozhovoru, pragmatické důvody svého uměleckého konání rád zdůrazňuje.
Téma barev jsi v minulosti použil několikrát, například v písni Sabrina, ale v Nerissimo ses pustil dál. Přemýšlíš v barvách?
Základem byla palestinská báseň, kterou jsem našel na internetu. Její zásadní otázkou bylo: Proč píšu černou? Protože chci vypotřebovat veškerou temnotu. Tahle myšlenka se mi líbila. A co dělám já? Zpívám. Když bych zpíval v modré, byl by celý svět plný modři, nebo bych veškerou modrou spotřeboval? Svět by se tedy zmenšil, kdybych zpíval modře. Takže klíčovou větou bylo: Vypotřeboval jsem veškerou čerň. Myslím totiž, že hlas, kterým zpívám, je černý a nemyslím si, že svým zpěvem temnotu obohacuji, ale naopak ji vysávám.
Leniví hodnotitelé tvé hudby ji často popisují jako temnou, byla to i cesta, jak se s tím vypořádat?
To není vůbec důležité. Napsal jsem si seznam barev a když jsem začal pracovat na konkrétní skladbě, věděl jsem, že bude v italštině. Seznam barev byl tedy italsky a při tom jsem narazil na „nerissimo“. Ukázal jsem ho Tehovi a on potvrdil, že je to velmi dobré slovo, tak jsem ho podtrhl s tím, že sám jeho kvalitu úplně neposoudím. Vidíš, jak málo mi záleží na tom, co si o tom, o co se snažím, budou lidé myslet. V předchozím rozhovoru jsem jednomu chlapíkovi odpověděl, že jsem album pojmenoval Nerissimo, protože spousta lidí v Německu má ráda dark wave a gotiku, tak že na tom snáze vyděláme peníze.
Pro umělce není nikdy příjemné vysvětlovat, co se snažili tou kterou skladbou říct.
Ne. Já nevysvětluju píseň, vysvětluju proces. Jsem v pohodě s popisem toho, jak vznikla, ale samotnou ji vysvětlit nemůžu. Album se jmenuje Nerissimo, protože jedna píseň se jmenuje Nerissimo – klasický postup.
Přesto se zeptám: Nerissimo se mi jeví, jako by se zabývala smrtelností.
Tak to můžeš říct. Ano.
Používat nejrůznější jazyky jsi začal kdysi na albu Tabula Rasa, teď s Tehem Teardem opakovaně zpíváš v italštině. Je nějaký jazyk, který bys chtěl vyzkoušet? Co třeba čínština, když jsi několik let strávil v Pekingu?
Když jsem žil v Pekingu, vlastně jsem čínštinu studoval, ale dostal jsem se jen tak daleko, abych řekl taxikáři, kam chci jet. A ani jsem nezačal se systémem psaní, jen jsem se naučil mluvit. Ale rozhodně jsem se nenaučil, jak v čínštině zazpívat byť jedinou větu. Protože je to tonální jazyk, musíš pracovat s naprosto jinými pravidly, nemůžeš zvyšovat a snižovat hlas, jak bys chtěl. Pracoval jsem také se švýcarským frankofonním skladatelem a zvládnul jednu píseň ve francouzštině. Ale jsem docela spokojený, jak jsem zvládl zpívat italsky, na nové desce víc než na předchozí Still Smiling. Moje výslovnost je teď mnohem lepší než před třemi lety.
V posledních letech se zdá, jako bys byl spokojenější v tradičnější poloze písničkáře. Je to pro tebe svobodnější než koncepty, které vytváříš pro Neubauten?
Ani ne. Neubauten jsou skupina, což je úplně jiná struktura práce, než když tvoříš v duu. Rozhodnutí fungují jako ping-pong mezi dvěma lidmi. Zatímco v kapele je to chemie, v případě Neubauten pěti lidí. A ti všichni mají individuální plány a samozřejmě individuální představy. A nefungují jako při ping-pongu, ale mají spíš chemické reakce.
Kdybych měl popsat svojí práci s Neubauten, popsal bych se jako dirigent. Řídím konkrétní věci. Vím, co Jochen, Alexander nebo ostatní umí a snažím se řídit různé prostředky, které máme k dispozici, aby se hodily k určitým myšlenkám, které bych chtěl prozkoumat. Protože pro mě je práce s Neubauten v podstatě proces přemýšlení. Nepřicházím s hotovou písní nebo zafixovanou myšlenkou, přináším určitou věc, kterou bych chtěl probádat. A pak s ní pracuji, jako když se zkouší v divadle. To vše je pro mě myšlenkový proces, který má dospět k výsledku, tedy textům a kompozicím.
Zatímco když pracuji s Alvou Notem nebo Tehem, přichází nápady od toho druhého, já na ně reaguji, oni zas reagují na mě a v určitou chvíli musím začít psát. A tady pravděpodobně dochází k napojení na klasickou písničkářskou strukturu, ačkoliv písničkářství je osamělá práce jednoho člověka. A já v podstatě nepíšu texty. Doprovázím hudbu. Jakmile je hotová hudba, začnu zjišťovat, co s ní provedu. Třeba v případě písně DHX2 jsem měl nejprve poslední řádek. Zbytek jsem neměl a ani nevěděl, o čem bude. Poslední věta byla dobrá, tak jsem si řekl: „Aha, tudy se vydám.“
Celý rozhovor naleznete v magazínu Full Moon #64.
text © Tomáš Turek
foto © Thomas Meyer
Live: Nerissimo Tour 2016
Blixa Bargeld a Teho Teardo (de/it)
18. 9. 2016 19:30
Palác Akropolis, Praha
www.facebook.com/events/1582796442019035
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.