Bára Gadlinová | Články / Reporty | 24.03.2019
CPH:DOX, jeden z největších světových festivalů dokumentárního filmu, to je víc než dvě stě snímků, koncertů, debat, výstav a akcí v průběhu jedenácti dnů napříč divadly, kiny a kluby v Kodani. Festival obnáší mnohem více než promítání toho nejlepšího z celosvětové produkce. Program jde nad rámec tradičních hranic mezi obory a médii a nabízí pohledy na kreativní přechody mezi kinem, televizí a mediálním uměním, sondu do aktuálních společenských témat s přímým sociálním dopadem. A bez ohledu na to, zda je téma politické, sociální, filozofické nebo experimentální, vybrané dokumentární filmy rozšiřují divákovu představu o světě jako takovém.
Putinovy svědky točil režisér Vitalij Manskij v průběhu dvaceti let, zprvu ve funkci kameramana volební kampaně ruského mocipána, a jeho film slouží jako bystrá reflexe toho, čím je podložena Putinova četná kritika. Biografie mísí společenské s osobním, vládcovy promluvy s útržky ze soukromého života. Manskij se explicitně nevyjadřuje, nepřiklání se k žádným konspiracím, ukazuje fakta a to stačí. Životopis muže, který je velkou částí světa nenáviděn, i respektován.
Snímek Reformista popisuje tři roky života první dánské imámky. Sherin Khankan je dcerou syrského imigranta a jejím snem bylo zřídit jednu z prvních evropských mešit pod vedením ženských imámů a před čtyřmi lety se to povedlo - mešita Mariam, pojmenovaná po jediném ženském prorokovi v Koránu, začala fungovat a komunita kolem ní se rozrůstat. Režisérka Marie Skovgaard dokumentuje vítězství, krize i neshody s vlastními příznivci, Khankaninu snahu pomoci muslimským ženám, otázku smíšených sňatků muslimek a křesťanů. Narůstající frustrace naráží na tradiční náboženské hodnoty, Khankan je nucena se zamýšlet nad tím, jak daleko může zajít ve své interpretaci Koránu, nad perspektivou integrace islámu do dánské společnosti.
Večer v Cinemateket uzavíral dokument z roku 2002 o dvou osobnostech hip hopu a dvou nevyřešených vraždách. Beef mezi Biggiem a Tupacem vyeskaloval rozepří dvou nejvěhlasnějších rapových labelů té doby a následně rozpoutal nenávist mezi východním a západním pobřežím hudební žánrové scény. Konexe s dealery, kriminální činnost, vraždy obou rapových průkopníků, po tom šel slavný dokumentarista Nick Broomfield, který zkoumá oba incidenty, je filmařem-detektivem.
Program je nabitý a při listování katalogem filmů CPH:DOXu máte pocit, že si musíte zakroužkovat snad úplně všechno. Next up: Assholes - A Theory, dokument profesora filosofie o tom špatném v nás, anebo syrový snímek o íránské umělkyni, která se vyrovnává s rakovinou prsu, těhotenstvím a politickou historii své země. To musí být.
CPH:DOX 2019
20. - 30. 3 2019, Kodaň
foto © Karoline Hill
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.