Ladislav Tajovský | Články / Reporty | 06.12.2016
Tradice se mají ctít, obzvlášť takhle ke konci roku, navíc když je jeden křesťan, že… A jednou z takových pěkný tradic je Hudba Praha v Akropoli na Mikuláše. A když už to teď nemůže být Hudba Praha, tak určitě Jasná páka.
Logickým pojítkem obou zmíněných formací je samozřejmě Michal Ambrož. Na něm tyto koncerty vždy stály a tak nějak jeden očekává, že tomu tak bude napořád. Bylo to tentokrát trošku jinak – Ambrož samozřejmě přítomen byl, ale celý koncert trochu po frippovsku proseděl po straně pódia a rozhodně byl vše jen ne frontmanem kapely. Hodně zdraví, Michale.
Každopádně, i kdyby Ambrož neuměl už nikdy nic jiného, než sezvat na pódium svoji partu, pořád by mu bylo zač děkovat. Protože kdo jiný má v kapele tak odlišné – a po všech stránkách plně funkční - persony, jako je novodobý pákovský frontman Petr Váša a příležitostný zpívající bubeník David Koller. Ten od úvodních Špinavejch zad až po úplné finále neslezl z pódia a jednomu opět dochází, že tenhle pán má i jinou tvář. Dominantní postavou pódia byl ale po všech stránkách Váša. Neznalým do značné míry nelze popsat, co všechno Vášovo působení znamená, ale ať už jde o Jasnou páku nebo o jeho domovskou skupinu Ty syčáci, asi to ani nemůže fungovat jinak, než že vše ostatní zastíní – i vzhledem ke svému „vizuálu“. Kromě zpěvu a, dejme tomu, pohybů je navíc velmi vtipný.
Jak bývá u Ambrožových part zvykem, sestavu doplňovaly dvě atraktivní sboristky. Už jich Hudbou Praha/Jasnou pákou prošly davy, ale ty současné se povedly – a to i v té nejaktuálnější podobě, kdy Magdalénu Krištofekovou zastoupila Tereza Kopáčková. Druhou byla jedna z nejzajímavějších postav mladého českého bigbítu Pája Táboříková, která toho stíhá na několika frontách požehnaně (PayaNoia, 5P, Jasná páka, Uširváč, Krausberry). Obě dámy v šatečkách krátkých a kratších perfektně seděly k živelně mužskému Vášovi a každý z narvané Akropole si tak mohl vybrat, co mu vyhovuje.
Ad Akropole: koncert měl vynikající zvuk, který byl skoro až nepákovsky čistý. Jestli Jasná páka nikdy nestála na instrumentálním hračičkovství, tak v současné podobě má na všech postech skutečné osobnosti. Kromě výše zmíněných to je kytara Michala Pelanta, basa Marty Minárika a druhá kytara Radovana Jelínka, který vzal občas i vykastrované housle nebo se pěkně osmdesátkově pustil do kláves. Zvuk stál na ostrých kytarách, a když ty několikrát za večer sabbathovsky zahučely, člověk jen a zíral.
Co se hrálo? Přesně to, co se od Jasné páky na Mikuláše očekává – Ambrož poměrně důsledně odděluje své dvě srdeční kapely, takže tentokrát to byla skutečně primárně Páka, od raných 80. let až po aktuální současnost v podobě dva roky staré Černé desky. Ta zazněla celá a zejména Krosnička nebo Konec nočních toulek v Kollerově podání jsou vrcholem aktuálního playlistu.
Jasná páka
5. 12. 2016 Palác Akropolis, Praha
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.