Ladislav Tajovský | Články / Recenze | 19.10.2016
Jsou desky, které jsou odrazem vnitřního puzení či uměleckého přetlaku. A pak ty, které jsou prostě obchodním produktem, jako kilo buřtů. Spousta jich je někde mezi, samozřejmě. A pak jsou takové, které jsou plodem kamarádství či prostě jiskření mezi dvěma či více lidmi.
Michal Ambrož loni prožíval – zdravotně i umělecky – velmi neblahé životní období. Rozpadla se mu Hudba Praha, jíž s přestávkami přes třicet let šéfoval, zdraví se mu otřásalo tak, že nevěděl dne ani hodiny, šedesátka na krku, prostě už bylo líp. A jak se všechno sypalo, objevil se kamarád z mládí, jistý David Koller, s nímž to Ambrož táhl v původní a táhne i v obnovené Jasné páce. Album Srdeční příběh se dá chápat jako výsledek dlouholetého přátelství a je to na něm zatraceně poznat.
Srdeční příběh je sbírkou deseti písniček z tvorby tří kapel, v nichž hrál Ambrož více než hlavní roli – tedy Jasné páky, Hudby Praha a Divokýho srdce. Nejstarší kousek je z první půlky osmé dekády, nejnovější jen pár let starý. Na desce hrají tři různé party, které personě typu Davida Kollera nedokázaly říct ne. Písničky jsou v jejich podání originálům spíš podobnější než naopak a má-li celý tenhle výtvor nějaké slabší místo, pak právě v někdy až přílišné poplatnosti původním verzím.
Podle samotných autorů nejde o žádný výběr best of, spíše o lehce „řadové“ písničky, které ale spojuje Ambrožův autorský rukopis. Ani jedna z jeho kapel nevynikala hráčskou ekvilibristikou, počítala se tam spíš energie, věrohodnost a syrovost. A jestli je v něčem podstatný rozdíl ve srovnání s původními verzemi, tak asi tady. Když se na desce podílejí lidé jako Oskar Rózsa nebo Marcel Buntaj, člověk může jen těžko očekávat nějaké neumětelství – před lety se říkalo, že jde o nejsehranější evropskou rytmiku.
Jednotlivé sestavy na desce hrají s plnou parádou a tak, že člověku ani nepřijde na mysl, že jsou to vlastně najatí muzikanti. Nelze nezmínit kytaru Adama Mičince nebo saxofon Davida Fárka, které z pár písniček dělají záležitost pro fajnšmekry. Koller sezval pestrou směsici lidí z nejrůznějších ranků česko-slovenské scény a výsledkem je soudržné, místy vynikající, ale především v nejlepším slova smyslu celistvé dílo. Celé to podtrhuje výtečný obal se skvělým nápadem – kam na to ten Karel Haloun už tolik let chodí, to jednomu hlava nebere. Třešničkou na dortu je Jamajka Koblicová, teď už Kaucká, která na půlce písniček hostuje a svým nezaměnitelným vokálem vytváří další pojítko s (ne)dávnými časy.
Michal Ambrož & David Koller - Srdeční příběh (Warner, 2016)
www.davidkoller.cz
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.