Barka Fabiánová | Články / Reporty | 28.03.2013
Východočeský Trutnov má za sebou Velké finále mezinárodního hudebního festivalu Jazzinec. Ten se letos konal už popatnácté a opět nabídl velká jména jazzové scény. Festival začal už v lednu výstavou Jazz World Photo, pokračoval sérií únorových a březnových koncertů a vše ukončí dvojkoncert 10. dubna. Největší událostí festivalu bývá Velké finále, které se pravidelně koná první jarní sobotu ve společenském centru UFFO.
V předsálí vítala publikum česko-americká kapela Marimba Mama. Ze sibiřské zimy jste se rázem ocitli v tropech. Srdce kapely, které tepe v africkém rytmu, tvoří tři marimby, v jejich skladbách ale najdete i vlivy reggae, latinskoamerické hudby a funku. Skupina nedávno vydala album Horizons a setlist byl sestaven převážně z něj.
Po úvodním slovu ředitele festivalu Tomáše Katschnera stage obsadilo kvarteto slovenského saxofonisty Radovana Tarišky. V hvězdné sestavě hraje jeden z nejlepších jazzových pianistů planety Benito Gonzales, usměvavý oregonský basák Essiet Okon Essiet a slovenský bubeník Marián Ševčík (ten nahradil „zázračné dítě“ Dávida Hodka). Radovan Tariška představil na Jazzinci svůj nejnovější projekt Folklore to Jazz, ve kterém spojil slovenské lidové písně z různých regionů s jazzovými harmoniemi a latinskoamerickými rytmy.
Po krátké přestavbě scény se na pódiu objevila zářivá francouzská pěnice – Mina Agossi. A jak se na Francouzku sluší, v černobílých šatech byla neskutečně „chic“. Zpěvačka se narodila francouzsko-beninským rodičům, africké rytmy má v krvi. Za doprovodu basáka Erika Jacota a bubeníka Simona Berniera to rozjela ve velkém stylu. Na několik skladeb se přidal i Daoud David Williams, perkusista a tanečník v domácích trepkách. Pokud jste viděli film Černá kočka, bílý kocour a vzpomenete si na nemrtvého dědu Grgu, tak jako by mu z oka vypadl. Mina Agossi dokázala zvednout ze sedaček celé UFFO a stala se nekorunovanou královnou sobotního večera.
Po přestávce, kterou vyplnil další set Marimby Mamy, nastoupilo supertrio Franka Gambale. Někdejší spoluhráč Chicka Corey patří k nejlepším jazzovým kytaristům současnosti a skalní příznivce ortodoxního jazzu nadchnul svou virtuózní hrou. Ani zbývající dva členové Natural High Tria nezůstávali pozadu. Venezuelský pianista Otmaro Ruíz a kanadský baskytarista Alain Caron drželi s Gambalem krok a celé jejich trutnovské vystoupení bylo zahráno s precizností pro normálního smrtelníka jen těžko dosažitelnou, a přesto nepostrádalo živelnost a energii.
Půlnoční blues v podání jihoafrického kudrnatého mladíka Geralda Clarka neznělo vůbec ponuře. I když kytarista obdivuje syrové nahrávky Muddyho Waterse a Howlina Wolffa, jeho tvorbu ovlivnili i Ray Charles a Tom Waits. V Trutnově se mu podařilo roztančit několik nadšenců a těm, co seděli, způsobit nekontrolované podupávání. (V současné době je Clark ještě na šňůře po Čechách, neváhejte.)
I když se Velké finále protáhlo až do pozdních hodin, kdo zůstal, nemohl odjet. Světový jazz s nenapodobitelnou atmosférou Jazzince je zkrátka důvodem, proč se vyplatí do Podkrkonoší pravidelně vracet. Nebo vůbec neodjíždět.
Jazzinec (International Music Festival)
23. 3. 2013, UFFO, Trutnov
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.