Články / Recenze

Dvacet let na cestě s Minou Agossi a stále Fresh

Dvacet let na cestě s Minou Agossi a stále Fresh

Barka Fabiánová | Články / Recenze | 29.01.2015

Dvacet let na hudební scéně je pořádný důvod k rekapitulaci. To ví i Mina Agossi, která se své kulaté výročí rozhodla zúročit předěláním některých svých starších skladeb. Album Fresh, které vyšlo loni u francouzského labelu Plus Loin Music, je příjemnou kompilací deseti nových i starších písní, které francouzsko-beninská zpěvačka vyndala ze šuplíku, oprášila a vydala v čerstvých aranžmá.

Mina Agossi vyrůstala v Bretani, ale v mládí se rozhodla odjet do Afriky, kde objevovala své kořeny, což později zúročila. Během studií na divadelní škole ve Francii pak dostala jednoho večera v baru nabídku saxofonisty ke společnému vystoupení. I když do té doby neměla formální hudební vzdělání, vystoupení na pódiu i spolupráce s hudebníky jí učarovaly natolik, že se rozhodla pustit se na složitou cestu profesionální zpěvačky. Zpočátku koketovala se swingem, ale stále více se zajímala o moderní podoby jazzového zpěvu, početnou swingovou kapelu vyměnila za trio a vlastní projekt. Za 20 let má na kontě 11 alb, několik hudebních cen a stovky koncertů v klubech i na festivalech po celém světě. I v Česku se zastavila několikrát, například na festivale v Poličce nebo na Jazzinci v Trutnově.

Projdete-li si tvorbu Miny Agossi, překvapí vás rozmanitost a pestrost bez nutnosti vyhranění se, stejně jako častá absence harmonických nástrojů. V triu si vystačí se složením basa-zpěv-bicí. Deska Fresh je v tomhle ohledu jiná, stálou sestavu, kterou už pár let tvoří pařížský basák Eric Jacot s bretonským bubeníkem Simonem Bernierem, doplnili speciální hosté, kteří si ovšem s Agossi tu a tam zahrají. Kytaristé Phil Reptil a Stephane Guery, perkusista a bubeník Philippe Combelle a ruský houslista Alexei Aigui. Elektrické kytary občas posouvají hranice jazzu až na území rocku (Accident), housle zase dodávají folkové zabarvení (Rewind, Mina Waltz). Větší prostor si pak houslista pro sebe uzurpuje v závěrečné skladbě Alkemi. Některé písně pak lehce zdobí elektronické samply, ale i ty působí spíše jako koření, které zvýrazní naléhavost sdělení.

Mina Agossi svůj hlas ovládá mistrně, svádí, přechází od šepotu k výkřikům, vypráví příběhy a je uvěřitelná. Možná po chvíli zjistíte, že hltáte každé její slovo, ať už zpívá banální příhodu o prázdné lednici (Fridge), vzpomíná na beninské údolí Ouémé (La Valée), líčí dopravní nehodu (Accident) nebo přemítá o životě, který přirovnává k valčíku. Vše zvládá stejně dobře jak v angličtině, tak i ve francouzštině. Aranžmá často sklouzávají k popu, lákají k tanci, mísí se v nich nálada míst, které Mina při svém nomádském životě navštívila - příkladem je píseň La Valée, vzpomínka na Afriku, jejíž součástí je i telefonát tetičce Christine do Beninu. Dvacetileté hudební putování se Mině Agossi podařilo vměstnat do deseti skladeb opravdu dobře, pečlivě vybrané písně jsou sympatickým představením zpěvaččiny tvorby.Kdo nikdy Minu Agossi neslyšel a chce si o ní udělat obrázek, možná by měl začít u téhle desky.

Info

Mina Agossi – Fresh (Plus Loin, 2014)
www.td-prod.com/en

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Nádej prázdnych tiel (Vojtik)

Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025

Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Cepín v hlavě (Kid A Mnesia)

Štěpán Šanda 28.01.2025

Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Poslední zvonění aneb Život Vernona Subutexe

Michal Pařízek 28.01.2025

Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: „Byly jsme holky a byly jsme trochu divné…“ aneb Holky v punku

Radim Kopáč 27.01.2025

Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…

Trochu červené (Lelee)

Veronika Vagačová 22.01.2025

Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.

Mramory města, v pokojích mršin (Infamis Tenebre)

Jiří V. Matýsek 21.01.2025

Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.

Nový hlas v mé hlavě (Linkin Park)

3DDI3 01.01.2025

Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace