Jakub Koumar | Články / Reporty | 28.10.2016
Třetí den festivalu znamená přeřazení na nejvyšší rychlostní stupeň. Je třeba dobře rozmýšlet, jak skloubit doprovodný a filmový program, a není moc času na rozjímání. Obzvlášť když do vás pořadatelé perou prožitky vlastně úplně všude. Například když vám hned po ránu hraje v trolejbuse místní performer Matěj Kolář na skřipky, tedy strunný nástroj typický právě pro Horácko. V trolejbuse ale bylo možné potkat i Toma Vtípila s Kateřinou Šedou.
Experimentální instalaci Laboratorium doplnila i možnost vyzkoušet si virtuální realitu na vlastní kůži. Kdo ještě neměl možnost podívat se do abstraktního světa interaktivních tvarů, mohl si ji vyzkoušet právě na jihlavském festivalu, nicméně zvolený program, kdy jste rukama mohli rozhrnovat a převracet volně poletující obdélníky, byl pro náročnější uživatele drobným zklamáním.
Promítala se kvanta snímků. Obloha modrá od bolesti je observačním dokumentem o detenčních táborech. Syrová kontaktní kamera představuje mučivé podmínky uvězněných uprchlíků a film je posmutnělým svědectvím málo vnímané stránky uprchlické krize. Navazuje až krutě názorný dokument Tadmor, oživující týrané vězně jedné z nejhorších syrských věznic. Rekonstrukce krutého zacházení s lidmi přemalovala příjemně teplé podzimní ráno krutými barvami.
To česká dokumentaristka Dagmar Smržová přistupuje k těžkému sexuálnímu životu postižených lidí s nadsázkou a odstupem. Český hořkovtipný film Miluj mě, jestli to dokážeš a Ryšavého Slepý Gulliver byl umístěn do nejmenšího sálu a ne každý byl ochoten čekat, nabízel se alternativní program. Gulistan, země růží zobrazuje roli žen v kurdské guerillové skupině. Přestože je film plný záběrů terénního výcviku, zvláštní roli žen ve válce příliš nerozebírá a nahlíží do každodenního života i názorů bojovnic. Ovšem je utopen ve spoustě slov a vyprchává do ztracena, nemá potřebnou sílu a intenzitu.
Ta rozhodně nechybí Punkové zpěvačce ze sekce Zkouška sirén. Příznačně k punkové divokosti a provokativnosti riot grrrlz se snaží o rychlý střih a prolínání dobových záběrů se spoustou rozhovorů o vzniku a průběhu třetí vlny feminismu. Dokumentem provádí především Kathleen Hanna z legendárních Bikini Kill a její kolegové z kapel, samozřejmostí je i její vztah s Kurtem Cobainem. Dokument promlouvá o emancipaci žen nejen na punkové scéně, upozorňuje na ponižování, sexismus a znásilnění. Punková zpěvačka je svižný snímek, který překvapí hlavně tím, s jakou čistotou představuje vznik nejdivočejšího ženského hnutí devadesátých let.
Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
25. - 30. 10. 2016 Jihlava
www.facebook.com/MFDFjihlava
www.dokument-festival.cz
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.