Jakub Koumar | Články / Reporty | 30.10.2016
Pátým dnem jihlavský dokumentární svátek pomalu dokráčel k závěru, i tentokrát byly projekce doslova narvané k prasknutí. Na zajímavý workshop Může být politika v televizi atraktivní? se návštěvníci mačkali v Domě kultury, aby byli následně odměněni příjemným povídáním Milana Krumla o nových trendech amerických a britských televizních stanic. Největší důraz byl kladen na takzvaný „docusoap“ The Circus, nahlížející do předvolebních kampaní. Pořad je plný analýz, ale i záběrů ze zákulisí, a zajímavý je místy více, místy méně. Rozhodně je však svižný, konkrétní a zábavný a naznačuje budoucnost politických pořadů.
Druhý seriál BBC An idiot’s Guide to Politics je akční počin, v němž se reportér nezabývá ani tak politikou samotnou jako spíš konkrétními lidmi, kteří s ní přímo i nepřímo souvisí. Je protkán jízlivou ironií, sleduje vztah společnosti k politice a snaží se o zajímavé, vtipné, ale nezesměšňující konfrontace lidí zodpovědných za vedení země. Jde o nejzajímavější politický pořad, jaký jsem letos viděl, nicméně je otázkou, jestli nabízí víc než jen ironizující postoj.
To satirická série Ballot Monkeys britské stanice Channel 4 jde od lehké ironie dále. Hraný „satcom“ (satirická komedie) sleduje kampaň čtyř politických kandidátů a s britským humorem vyhání různé situace ad absurdum. Ve stylu slavných předchůdců Jistě, pane ministře a Jistě, pane premiére nabízí kvalitní obsah, jen s tím rozdílem, že je mnohem rychlejší a dobře reflektuje dobu, v níž vznikl.
Festivalové projekce jsou velice různorodé. Letos potěšilo zařazení ruských avantgardních filmů z dvacátých let, doplněných živým hudebním doprovodem. V pátek se jednalo o filmy Turksib o výstavbě turkmensko-sibiřské železnice a film Šestina světa, který je plný záběrů sestříhaných dle montážní školy Dzigy Vertova. O hudební doprovod se postaralo duo Afrika Corpse, které zvolilo experimentální podmaz s noiseovými prvky a lehce ambientní náladou, což nejlépe vyniklo v kombinaci s industriálními záběry.
Pátý den byl festival oficiálně zakončen slavnostním ceremoniálem, seznam vítězných snímků si můžete prohlédnout zde. Jejich opakované projekce, jak je už zvykem, nabídne poslední, šestý festivalový den.
Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
25. - 30. 10. 2016 Jihlava
www.facebook.com/MFDFjihlava
www.dokument-festival.cz
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.