Jakub Koumar | Články / Reporty | 30.10.2016
Pátým dnem jihlavský dokumentární svátek pomalu dokráčel k závěru, i tentokrát byly projekce doslova narvané k prasknutí. Na zajímavý workshop Může být politika v televizi atraktivní? se návštěvníci mačkali v Domě kultury, aby byli následně odměněni příjemným povídáním Milana Krumla o nových trendech amerických a britských televizních stanic. Největší důraz byl kladen na takzvaný „docusoap“ The Circus, nahlížející do předvolebních kampaní. Pořad je plný analýz, ale i záběrů ze zákulisí, a zajímavý je místy více, místy méně. Rozhodně je však svižný, konkrétní a zábavný a naznačuje budoucnost politických pořadů.
Druhý seriál BBC An idiot’s Guide to Politics je akční počin, v němž se reportér nezabývá ani tak politikou samotnou jako spíš konkrétními lidmi, kteří s ní přímo i nepřímo souvisí. Je protkán jízlivou ironií, sleduje vztah společnosti k politice a snaží se o zajímavé, vtipné, ale nezesměšňující konfrontace lidí zodpovědných za vedení země. Jde o nejzajímavější politický pořad, jaký jsem letos viděl, nicméně je otázkou, jestli nabízí víc než jen ironizující postoj.
To satirická série Ballot Monkeys britské stanice Channel 4 jde od lehké ironie dále. Hraný „satcom“ (satirická komedie) sleduje kampaň čtyř politických kandidátů a s britským humorem vyhání různé situace ad absurdum. Ve stylu slavných předchůdců Jistě, pane ministře a Jistě, pane premiére nabízí kvalitní obsah, jen s tím rozdílem, že je mnohem rychlejší a dobře reflektuje dobu, v níž vznikl.
Festivalové projekce jsou velice různorodé. Letos potěšilo zařazení ruských avantgardních filmů z dvacátých let, doplněných živým hudebním doprovodem. V pátek se jednalo o filmy Turksib o výstavbě turkmensko-sibiřské železnice a film Šestina světa, který je plný záběrů sestříhaných dle montážní školy Dzigy Vertova. O hudební doprovod se postaralo duo Afrika Corpse, které zvolilo experimentální podmaz s noiseovými prvky a lehce ambientní náladou, což nejlépe vyniklo v kombinaci s industriálními záběry.
Pátý den byl festival oficiálně zakončen slavnostním ceremoniálem, seznam vítězných snímků si můžete prohlédnout zde. Jejich opakované projekce, jak je už zvykem, nabídne poslední, šestý festivalový den.
Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
25. - 30. 10. 2016 Jihlava
www.facebook.com/MFDFjihlava
www.dokument-festival.cz
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.