Broněx | Články / Reporty | 14.02.2014
Pořadatelský kolektiv The Shullins zval na brněnský koncert amerických The Estranged charakteristikou „temný melodický post-punk, rochnící si v trpké náladě okleštěné výraznou basovou linkou“ a sliboval duch Joy Division. Nic ve zlým, ale na tohle jsem tak trochu alergický. Jestli by se něčím mělo šetřit, je to právě vytahování Joy Division pokaždé, když má nějaká kapela jednu kytaru, silně tepající basu a přímočaré bicí. Věřím, že vždycky, když někdo napíše/řekne „jako Joy Division“, umře jedno roztomilé koťátko. A navíc tahle trojice harcovníků, kteří stojí i za kapelami Remains of the Day, From Ashes Rise nebo Hellshock, žádné legendy za zády nepotřebuje a všichni ti pankáči určitě nezaplnili Kabinet Múz kvůli poněkud laciným vábničkám. Ale popořádku.
Nejdříve se představili My Dead Cat, živelná brněnská úderka s postpunkovou razancí a melodičností, která připomene starý surf rock, ale hlavně s rokenrolovým tanečním rytmem. Aktuální elpíčko Shortcut to Hell je spíš než zkratkou do pekla, alespoň v živém podání, přímou cestou na bezstarostnou párty, rokenrol vzor 2014. Ale i když házíte hlavou jak o život, nejlepším a nepřekonatelným tanečníkem na sále je vždycky frontman Igor.
Role druhé předkapely se zhostili bratislavští Adacta a bezstarostná nálada se pootočila jiným směrem. Dřevní crust hraný stejně nekompromisně jako zběsile by možná snesl komornější a temnější prostředí, velké podium těžko může svědčit kapelám tohoto ražení. Přinejmenším ale zažil Kabinet Múz před vrcholem večera zahřívací moshpit.
Hi, we are The Estranged from Portland, Oregon. Any questions?
How old are you?
We are all thirty-three.
To, že jsou Kristova léta ten nejlepší věk a po třicítce člověk rozhodně není starý na rokenrol, dokázali The Estranged vrchovatě. Basák s démonickou vizáží rozjel na kraji pódia smršť silných basových linek a do konce se snad ani nezastavil, do repetitivních bicích začala krájet ostrá kytara a nad tím vším se nesl afektovaný, ale nenucený vokál. Skvěle zněly písně z čerstvé eponymní desky vydané těsně před evropským turné, ale i starší věci. Pustpunková přímočarost, jednoduchá zběsilost kombinovaná se zpěvnými refrény. Moshpit, stagediving, fyzicky prožívaná radost. Vzduch vibruje zvukem poctivé nové vlny a člověku se dostávají na mysl všechny ty legendární kapely ze sedmdesátek (a ano, i ta z prvního odstavce), ale upírat trojici osobitost by bylo krutě zjednodušující. Je snad potřeba někoho k někomu přirovnávat, když se plný klub utápí v euforii?
The Estranged (usa) + Adacta + My Dead Cat
11.02.2014, Kabinet múz, Brno
foto © Vrbaak
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.