Články / Reporty

Joy Division a banda skvělých šulinů

Joy Division a banda skvělých šulinů

Broněx | Články / Reporty | 14.02.2014

Pořadatelský kolektiv The Shullins zval na brněnský koncert amerických The Estranged charakteristikou „temný melodický post-punk, rochnící si v trpké náladě okleštěné výraznou basovou linkou“ a sliboval duch Joy Division. Nic ve zlým, ale na tohle jsem tak trochu alergický. Jestli by se něčím mělo šetřit, je to právě vytahování Joy Division pokaždé, když má nějaká kapela jednu kytaru, silně tepající basu a přímočaré bicí. Věřím, že vždycky, když někdo napíše/řekne „jako Joy Division“, umře jedno roztomilé koťátko. A navíc tahle trojice harcovníků, kteří stojí i za kapelami Remains of the Day, From Ashes Rise nebo Hellshock, žádné legendy za zády nepotřebuje a všichni ti pankáči určitě nezaplnili Kabinet Múz kvůli poněkud laciným vábničkám. Ale popořádku.

Nejdříve se představili My Dead Cat, živelná brněnská úderka s postpunkovou razancí a melodičností, která připomene starý surf rock, ale hlavně s rokenrolovým tanečním rytmem. Aktuální elpíčko Shortcut to Hell je spíš než zkratkou do pekla, alespoň v živém podání, přímou cestou na bezstarostnou párty, rokenrol vzor 2014. Ale i když házíte hlavou jak o život, nejlepším a nepřekonatelným tanečníkem na sále je vždycky frontman Igor.

Role druhé předkapely se zhostili bratislavští Adacta a bezstarostná nálada se pootočila jiným směrem. Dřevní crust hraný stejně nekompromisně jako zběsile by možná snesl komornější a temnější prostředí, velké podium těžko může svědčit kapelám tohoto ražení. Přinejmenším ale zažil Kabinet Múz před vrcholem večera zahřívací moshpit.

Hi, we are The Estranged from Portland, Oregon. Any questions?
How old are you?
We are all thirty-three.

To, že jsou Kristova léta ten nejlepší věk a po třicítce člověk rozhodně není starý na rokenrol, dokázali The Estranged vrchovatě. Basák s démonickou vizáží rozjel na kraji pódia smršť silných basových linek a do konce se snad ani nezastavil, do repetitivních bicích začala krájet ostrá kytara a nad tím vším se nesl afektovaný, ale nenucený vokál. Skvěle zněly písně z čerstvé eponymní desky vydané těsně před evropským turné, ale i starší věci. Pustpunková přímočarost, jednoduchá zběsilost kombinovaná se zpěvnými refrény. Moshpit, stagediving, fyzicky prožívaná radost. Vzduch vibruje zvukem poctivé nové vlny a člověku se dostávají na mysl všechny ty legendární kapely ze sedmdesátek (a ano, i ta z prvního odstavce), ale upírat trojici osobitost by bylo krutě zjednodušující. Je snad potřeba někoho k někomu přirovnávat, když se plný klub utápí v euforii?

Info

The Estranged (usa) + Adacta + My Dead Cat
11.02.2014, Kabinet múz, Brno

foto © Vrbaak

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace