Claire Adele | Články / Reporty | 07.06.2013
Hele, zní to zajímavě, ale co je to ta downtempo scéna?
Koho zajímá nějaká scéna, bude to supr hudba, legenda, tak pojď!
O downtempu jsem asi měla mylné představy. Čekala jsem především jemné, pomalé rytmy ve stylu Teardrop od Massive Attack, jenže to, co předvedlo rakouské duo Tosca na konci máje v olomouckém Jazz Tibet Clubu, nebyla žádná ukolébavka, ale pořádný nářez. Klub byl už tradičně narvaný, a to jak lidma a horkým vzduchem, tak super atmosférou a syntézou melodických beatů – jak taky jinak, když si do Tibetu zvou samé legendy.
Zatímco Rupert Huber a Richard Dorfmeister seděli na podiu naproti sobě za klávesami s ledovým klidem, s obecenstvem to poškubávalo. Několik jedinců pod podiem bláznivě tančilo, zbytek se drobně vlnil a ani ti nejcyničtější, kteří se tančícím rebelům posmívali, nedokázali nechat nohu/hlavu na jednom místě.
Huber a Dorfmeister nejenom že hráli s ledovým klidem, ale vypadali přitom hrozně cool. Na delších vlasech měli klobouky, všímali si jen syntezátorů a do publika nekoukali. Tvářili se, jakože je nikdo nezajímá, že mají svůj svět a pro ten si i hrajou. Jen tak, aby byli spokojeni sami se sebou. A my jsme je za to zbožňovali. Mohlo jim být kolem padesáti a já nechápala, jak mi někdo může připadat tak strašně zajímavý, tak cool, když to jediné, co vypadá, že dělá, je, že sedí a tváří se netečně. Ale ten výraz měl sílu. Mluvil za celou tu elektronickou nádheru, která jako by chtěla být zdánlivě taky netečná a vznášet se v oblacích někde mimo reálný svět, ale chtě nechtě se dotýkala každého v sále.
O hudbě Toscy je známo, že velmi efektivně plní místnosti, a proto se používá jako zvuková výplň v klubech, salonech, butycích, vinárnách i obývacích. Snad aby hudba náhodou nezanikla jako pouhá zvuková kulisa příjemného prostředí Jazz Tibetu, hrála tak nahlas, že skoro nebylo slyšet ani vlastní myšlenky. To byla ovšem škoda, protože myšlenek a pocitů z muzikálního efektu vytanulo spoustu. Podělit se o dojmy s okolím bylo nemožné, a tak jsem se tiše pohroužila do hudby, jak se po mně chtělo, a snažila se pochytit něco z elektronických vokálů. Občas jsem měla pocit, že text je česky, občas jsem slyšela angličtinu, ale možná to byla samá němčina, ruku do ohně bych za to nedala.
Ať už se přílišná hlasitost a nesrozumitelnost textů dá považovat za nedostatek či se jednalo o umělecký záměr, nálada více než tříhodinového koncertu (sic! jen druhý přídavek po neutuchajícím desetiminutovém aplausu trval čtyřicet minut) by vyvážila jakékoliv nedostatky. Stejně jako Huber a Dorfmeister měla spousta posluchačů na hlavách klobouky, což vyjadřovalo přízeň umělcům, ale hlavně skvěle podtrhovalo nonšalantní, hlubokou atmosféru celého koncertu.
Tosca (at)
29. 6. 2013, Jazz Tibet Club, Olomouc
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.