David Loch | Články / Reporty | 28.05.2015
Po stupíncích schodiště šumí zapadající slunce. Rozdává stíny všem, kteří v poklidu vyčkávají venku před pražským Podnikem a drmolí každodenní modlitby. Jaký je čas? Jak je? Jak bylo? Pondělí se propadá do bezčasí, v němž se tvoří legendy. Kikagaku Moyo odvyprávěli Praze svojí část rozvážně a soustředěně.
Ještě před nástupem japonské vlny si pódium uzmuli tuzemáci The Madhouse Express a Laundered Syrup. Zatímco prvně jmenovaní zaujali kvílejícím thereminem a řemeslně vyleštěnou tvorbou, jejich slezští kolegové navrtávali nosné sloupy těžkými riffy s doruda rozžatými bubny. Mrak, který se v sále tetelivě vznášel po jejich koncertu, byl rovnoměrně ředěn stoner rockem a blesky nové vlny britského metalu. Sweet Leaf.
Kikagaku Moyo stihli rozsévat do hlav návštěvníků východní psychedelii, ještě než jim vychladly. Minimalismus v maximalismu. Skladby japonských psychedeliků často začínají od jednoho nápadu, který se nerozvětvuje víc, než je mu dovoleno. Repetitivní melodické struktury v sobě dusí to, co zdobí alternativu - neustále se vymezovat. Kikagaku Moyo spíše doplňují vlastní universum skladeb o malé střípky ostré sólové kytary či sitár, než aby ho radikálně měnili.
Proto nebylo těžké během pražského koncertu klesnout do kolen a nechat do sebe proniknout permanentní refrény z mytických skladeb. Proud jednolitého tempa si půjčují od německých Can a své učitele nechávají pokorně probublávat. Nejen hudba, ale i chování muzikantů dotvářelo atmosféru celého večera, před měnící se videoprojekcí stálo pět neuchopitelných stínů. Kolem nich pulzovala neviditelná hranice teritoria, které okolí respektuje, které nechápe a nepotřebuje chápat. Stačí pouze zpovzdálí sledovat a mít pocit, že je mu dovoleno pohroužit se do rituálu společně.
Během přídavku došlo k narušení aury, kterou si Kikagaku Moyo po celou dobu skromně budovali. Byl ten cizí cápek na pódiu znakem buranství, nebo se chtěl dotknout svých myšlenek? Kdy je dovoleno jít k oltáři, ke slunci a sápat se po stínech?
Kikagaku Moyo (jp) + The Madhouse Express + Laundered Syrup
25. 5. 2015, Podnik, Praha
foto © Sean Carpenter
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.