Anna Pleslová | Články / Rozhovory | 04.12.2013
Kid Congo Powers hrál na kytaru v punkových kapelách The Gun Club, The Cramps nebo i v The Bad Seeds od Nicka Cavea. Teď už má dávno svou vlastní kapelu, kde dokonce i "zpívá", nebo spíše vypráví. S The Pink Monkey Birds na jaře vydali už čtvrtou desku Haunted Head a na své tour se zastaví 11. prosince i v Chapeau Rouge. I když sám Kid vypadá jako mexický kouzelník, co drží Movember i po listopadu, nečekejte žádné čáry, ale nápor surového psychedelického garage rocku.
Po Praze míříte do Berlína, kde jsi s Nickem Cavem a Bad Seeds pár let žil a byl i u pádu berlínské zdi. Takže jsi musel cítit ten rozdíl mezi kapitalismem a komunismem. Jak na tebe tohle období působilo?
Berlín byl v osmdesátých letech hodně speciální a magické místo pro umělce. Fakt, že byl oddělený od východní části, z něj udělalo „vlastní svět“. Pamatuju si první noc, když padla zeď. Po Kreuzbergu se toulalo plno lidí z východu a ptali se nás, jestli víme, co se děje, jestli je to už natrvalo, legální a tak. Bylo úžasný jim odpovídat: „Ano, je to napořád."
Váš nový videoklip k písni Haunted Head režíroval Rob Parrish. Video je bizarní a vtipné zároveň. Jak jste si užili natáčení?
Miluju pracovat s Robem Parrishem. Už pro nás točil video k písni Rare As the Yeti a já jsem velký obdivovatel jeho experimentálních filmů a jeho stylu vůbec. Jsem hudebník a ne filmař, takže nechávám Roba, aby přišel se svými nápady, věřím jeho zvláštnímu smyslu pro humor. Jediné, co jsem mu řekl, bylo, že bych chtěl obsazení jak z Felliniho filmu. A obsadili jsem plno výborných lokálních herců z Washingtonu, ty nejzajímavější tváře z celého města.
Připadá mi, že se teď hodně kapel přiklání k psychedelii a co nejpodivnějšímu míchání stylů. Podobně, jako to děláte vy. Máte nějakou oblíbenou novou mladou kapelu?
Líbí se mi jedna z New Yorku, říkají si K-holes. Jejich hudba je dost neuctivá, ale stylová, sexy i nebezpečná a taky mají smysl pro humor - prostě všechny skvělý vlastnosti. Většina členů kapely přišla z jihu... Atlanta, Florida, takže nepochybuju o jejich upřímnosti. Takoví "vymódění venkovani".
S Pink Monkey Birds máte už čtyři alba, přesto na koncertech hrajete hodně písní i z tvých předchozích kapel The Gun Club, The Cramps a The Bad Seeds. Proč?
Hraju písně Gun Club a Cramps z různých důvodů. Jeden je vzdát hold Jeffreymu Leemu Piercovi a Lux Interior, když už tu s námi nejsou. Už neexistuje nikdo z téhle kapely, kdo by dělal muziku, a když jo, tak tyhle songy nehraje. A taky to těší fanoušky, postrádají je stejně jako já. Propojení s publikem, když je hraješ naživo, je elektrizující. Je to druh komunikace.
Viděla jsem videa, kde v publiku zuřivě poskakovalo a tancovalo plno mladých lidí. Asi není pro hudebníka větší odměny, než když takhle dokáže rozproudit i o mnoho mladší generace, co?
Rád vidím mladé lidi, když se takhle projevují. Mají energii! Rockový koncert by měl být vzrušující pro všechny – pro kapelu i pro publikum.
Vaše desky na mě působí takovým věšteckým voodoo stylem. Ty sám zpíváš jako zaklínač. Nechtěli byste udělat hudbu k tajemnému hororu?
Ano! Vy točíte horor? Rád bych udělal hudbu k filmu o strhaném prodejci aut nebo řezníkovi.
Tak to se určitě domluvíme. Žil jsi v New Yorku, Londýně, Berlíně, Kalifornii... kde žiješ teď?
Teď jsem ve Washingtonu D.C.
Ve videu ke Conjure Man byla použita Dreamachine, která údajně dovede přivést lidi do transu. Fungovalo to?
Dreamachine dovede povznést mysl k jakémusi hypnotickému stavu. Ten stroj, který jsme použili ve videu, byl vypůjčený od Genesis P-Orridge z Throbbing Gristle. Já jsem fanoušek transcendentální meditace, ale "stroj na sny" byl pro mě trochu větší sousto. Pořád to zpracovávám. Po několikahodinovém natáčení jsme byli trochu "osvícený".
Před pár týdny zemřela velká postava undergroundu - Lou Reed. Četla jsem, že je to váš oblíbený umělec. Co bys mu řekl, kdybys měl ještě možnost?
Ano, Lou Reed mě hodně ovlivnil a byl pro mě inspirací v mnoha ohledech. Jedna z prvních věcí, co jsme s Pink Monkey Birds udělali, byl cover jeho písně Babyface z alba Sally Can't Dance. Dodal mi sebevědomí zpívat. Kdybych mu mohl cokoliv říct, bylo by to jen jednoduché: „Děkuju.“
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.