Články / Reporty

Cyklóny uplynulých obrazů (Letní filmová škola 2024)

Cyklóny uplynulých obrazů (Letní filmová škola 2024)

Štěpán Nezbeda | Články / Reporty | 01.08.2024

Když se člověk mnoho let vrací na jeden týden v roce do stejného města, začne si všímat sedimentů vzpomínek. Každý druhý stůl u pivního stanu odkazuje na noční debatu kdysi dávno o čemsi, co se zdálo podstatné, kantýna na Mariánském náměstí upomíná na uvařená i strávená jídla a v jednotlivých sálech se s ukazováčkem napřaženým k sedačkám, kde jsme seděli, vzpomíná na roky vzdálené projekce. Všechno se opakuje a variuje. Zatímco fragmenty časem pohřbených zážitků se derou na povrch, jednotlivé dny letošního ročníku začínají splývat v amorfní nehmotu, z níž příští rok zbude v další vrstvě mentální usazeniny jen to nejdůležitější.

Jak se festival blíží ke konci, lidí ubývá a atmosféra zdomácňuje. Fronty se na největší hity sice stále tvoří, ale do sálu se většinou dostávají i ti nejpomalejší. Snímek Ještě nejsem, kým chci být (Klára Tasovská, 2024) jsem viděl už ve Varech, do Klubu kultury se na něj ale vypravuji znovu, abych se ujistil, že jeho téměř nekritické přijetí je oprávněné. Před téměř zaplněným publikem se odvíjí třicet let života Libuše Jarcovjákové zachycených v jejích fotografiích, které doprovázejí deníkové záznamy předčítané samotnou protagonistkou.

Po skončení projekce dostávám karlovarské déjà vu, bouřlivý potlesk doplněný jásáním provází několik minut trvající titulky, někteří si dokonce stoupají. Filmovka není Cannes ani Vary, takhle euforické přijetí se tady moc nenosí. Potlesk dosahuje vrcholu, když na pódium přichází režisérka Klára Tasovská, střihač Alexander Kashcheev, a nakonec samotná sedmdesátnice Libuše Jarcovjáková, do které je v té chvíli platonicky zamilovaná většina sálu. Stále moc nevěřím tomu, že dokument zvládne v distribuci takto masivně naplňovat i regionální kina, za skvělou kombinaci lidskosti, aktuálních témat spojených s identitou, jinakostí a outsiderstvím a rytmicky dokonale zvládnutému střihu mu to každopádně přeji.

Hradiště zase prosycuje příjemně venkovská vůně hnojiva, jehož zdroj a podstata tvoří jedno z nevyčerpatelných témat small talků. U pomníku neznámého vojína zpívá mladý kytarista, obklopen trojicí mužů popíjející víno z plastových kelímků, falešně refrén „Tohle je ráááj“. Jak se ukazuje z výstavy plakátů ve Hvězdě, „Ráj filmu“ byl několik let i slogan filmovky. Stánkaři naproti pěvci, u kterých si kupuju tacos, se ale zdají být spíš v očistci. „Ne, tuhle ať už znovu neprzní,“ říkají si mezi sebou a dohadují se, kdo mu to půjde říct. Nakonec mi jen rezignovaně podávají jídlo.


Během festivalového dojezdu upřednostňuju délku před kvantitou a krátce po sobě vidím trojici filmů, jejichž souhrnná stopáž atakuje deset hodin. Diváci, sledující ve Slováckém divadle více než tříhodinový opus Jeanne Dielmanová, Obchodní nábřeží 23, 1080 Brusel (Chantal Akermanová, 1975), čekají dlouhé desítky minut, vyplněné stereotypní rutinou domácích prací snímaných statickými záběry, na chvíli, kdy hlavní hrdinka převaří brambory a začnou se dít věci. Napjatě vyhlížený moment, jenž v úvodu avizoval Ondřej Pavlík, drží na sedačkách většinu přítomných. Teprve když nastane a nepřinese zdánlivě nic dramatického, odcházejí někteří malověrní a zahazují tak několik investovaných hodin.

Etalon feministického filmu Chantal Akermanové kontrastuje s pozdní satirou Federica Felliniho Město žen (1980). Režisér, v tu dobu šedesátník, si v příběhu o donchuánovi ocitajícím se na feministické konferenci utahuje z názorového proudu často způsobem, který dnes působí vousatě. Jedním dech se ale zvládá posmívat i sobě a starosvětskému macho chlapáctví, jehož umíráček nemůže přeslechnout. Od záměrně aseptického formalismu Akermanové ho přesto nejvíce odlišuje forma vesele mísící prvky snu, cirkusu, karnevalu a opulentnosti. Dlouhometrážní trojku završuju zatím posledním celovečerákem Davida Lynche, tvůrce, jehož jméno rezonuje ve zběžně zachycených střípcích hovorů nejvíc. Při sledování se držím režisérovy poučky, že jeho filmy se mají prožít, nikoli pochopit a nejvíc ve mně rezonuje děsivě nekontrolovatelný smích jedné z divaček, který jako by se snažil zakrýt hluboký úlek.

Filmovka se začíná rozkládat. Náctiletý brigádník veze na vozíku výdejník vody pitné vody, jehož poloprázdná nádrž se na jednou převáží a strhává celý přístroj k zemi. Coby jediného svědka téhle havárie mě neúspěšný stěhovák žádá, abych mu pomohl nádrž přiblížit ke stanu České televize. Souhlasím, při dekonstrukci by měl každý přiložit ruku k dílu.


Dramaturgové půlnoční sekce už dlouho dopředu avizovali, že na poslední půlnočku, která se pro mnohé stává i závěrečnou projekcí Letní filmové školy, je potřeba propašovat co nejvíce plechovek s pivem. Ty totiž rád se sykotem a gejzíry pěny otevírá i titulní hrdina buranské variace Monty Pythonů Barry McKenzie drží hladinu (Bruce Beresford, 1974). Nemalá část fanoušků pokleslé zábavy ho před plátnem napodobuje a halou zní rozzlobené: „Zas úplně celá od toho být nemusím!“ Loučení probíhá v atmosféře trochu uměle působící radosti, vtípky odměňované jásotem a tleskáním by asi za jiných okolností zůstaly bez odezvy.

Ke spacáku, který na mě čeká na vzdálené straně tělocvičny gymnázia, by se poslední noc dalo dostat poslepu, aniž bych při tom šlápl na jedinou hlavu, možnost ještě před pár dny nepředstavitelná. Ráno už zbývá jen vrátit kelímek a další rok čekat na obrazy, které uherskohradišské stimuly probudí příště.

Info

Letní filmová škola
26. 7. – 1. 8. 2024
Uherské Hradiště
web festivalu

foto © Letní filmová škola

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Čtyři dekády neslábnoucího chaosu (Mayhem)

Dantez 08.09.2024

Po krátkém tichu přechází chladná modř do krvavě rudé, nejde přitom o velebení někdejších krví brocených činů. Poslední fáze patří Deathcrush, první nahrávce Mayhem.

Kdo je vůdcem karavany (Tinariwen)

Akana 08.09.2024

V jednu chvíli na pódiu kvílí a cvrliká i pět nástrojů najednou a jako nerozborné spřežení vytváří plný, a přece vzdušný sound, v němž si kytary nijak nepřekážejí.

Experimenty v času a prostoru (Moody Moon Noize 2024)

Filip Peloušek 04.09.2024

Není tajemstvím, že na Moody Moon Noize hrají prostory stejně významnou roli jako to, co se v nich odehrává. „Kdybych neměl fotky, nevěřil bych, že se to stalo.“ My taky.

S detskou radosťou (PJ Harvey)

Michal Berec 25.08.2024

Vystupujúc na zastávke Zitadelle berlínskeho U-Bahnu si všímam chlapíka, ktorý otvára fľašu piva o automat na lístky.

Prach, slzy a odposlechnuté konverzace (Sziget 2024)

Kristina Kratochvilová 16.08.2024

Název nevymysleli marketéři, ale návštěvníci, v komentářích na sociálních sítích se objevoval tak často, až ho organizátoři přijali za svůj.

Kick 'em in the teeth! (Brutal Assault 2024)

Abbé, waghiss666 11.08.2024

Došlo i na speciální sety, nejpodivnější booking v historii festivalu a Apaččin odkaz. Směle do finále!

Nakopat do vajec (Brutal Assault 2024)

Abbé, waghiss666 10.08.2024

Poslední písní je samozřejmě předělávka I Want to Know What Love Is a namísto bizarnosti jsme dojatí. Objímačky kazí akorát Deathstars hned vedle, strašně zestárli, byť v tomhle žánru postačí…

Make moshpits great again! (Brutal Assault 2024)

waghiss666, Abbé 09.08.2024

Potřebuju Apačku, ta by zvládla civilně vtáhnout do děje a přenést ty barvy lásky, co nás pohltily. Nezlob se, ale tenhle barevný set byl mimo kategorie a já moc nemám…

Devastující zkušenost (Brutal Assault 2024)

Abbé, waghiss666 08.08.2024

První den festivalu sepisuje moudrej a drzej, chlápek a fracek, rozmýšlivé protéká zdivočelé. Jistoty, překvápka, spory a shody.

Déšť nás nezastaví (Povaleč 2024)

Tomáš Jančík 07.08.2024

Euforický řev se ozývá i od stanů těch, které promočený začátek netrápí a užívají si příchod dalšího Povalče.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace