Richard Kutěj | Články / Rozhovory | 24.01.2018
Po víc jak roce opět doma. Lenka Morávková aka Knoflenka se poslední měsíce věnovala koncertování v USA s projektem Bohemian Cristal Instrument, ale teď je na moment zpátky, aby zahrála pod hlavičkou My Name Is Ann. Koncert proběhne 30. ledna v pražském klubu Cross a s Knoflenkou jsme při té příležitosti probrali, co nového tady i za mořem.
V jaké sestavě My Name Is Ann v Crossu vystoupí?
Bude to ve dvojici se skvělým bubeníkem Petrem Mackem. Má několik dalších kapel, odehrál s námi už pár koncertů během Shelter Tour a rádi spolu zase vystoupíme. Hraje hlavně hardcore, takže to pěkně nakope.
Nezahrajete ale jen vy...
Na akci budu mít i pár spřátelených kapel, pražské analog-raveové zaklínače Fertilizer a Nica Coolidge, který je původně z New Yorku a s projektem Julia hraje hardware minimal techno. Známe se léta, mixoval mi pár skladeb a teď se natrvalo přestěhoval do Prahy. Poprvé po letech máme možnost se vidět osobně, ne jen přes skype, a dokonce si spolu zahrát.
Proč v Crossu?
Cross je pro mě symbolické místo, křtila jsem tam první album, formoval moji postpubertální klubovou periodu, ze které jsem vlastně ještě furt nevyrostla.
Pracovala jsi na nových písních My Name Is Ann?
Poslední rok jsem se maximálně soustředila na práci se svým novým projektem, Bohemian Cristal Instrument. Jelikož jsem v USA dostala vízum pro výjimečné umělce, musím si vydělávat pouze hudbou a je to velký tlak. Náklady jsou tam šílené a přístup k umělcům oproti Evropě tristní. Musela jsem tedy volit priority. Ale teď konečně zase mám čas vrátit se k MNIANN a je to pro mě taková uvolňující radost. Některé nové skladby mám složené už pár let a jen je dolaďuju. Letos jsem kvůli práci na hudbě bojkotovala i vánoční svátky a Silvestr, seděla jsem ve svém domácím studiu a pracovala na novém reeditu skladby When You Wake Up, která původně vyšla už na Shelter EP. Neměla jsem nikdy pocit, že je dodělaná tak jak má, až teď je kompletní, ta zazní určitě. Plus novinka Falling Down, která bude zřejmě singlem dalšího alba. A dala bych ráda nějakou raveovou improvizaci s nintendem a bicíma.
Znamená to, že MNIANN opět ožívá?
Přesně tak! Dýchá, tepe, vibruje, tetelí se! MNIANN nějakou dobu hibernovala, a to jednak kvůli tomu, že jsem byla posledních pár let v Americe na doktorátu, a to nemáte čas ani dýchat, spát a jíst, natož dělat něco kreativně, a taky kvůli strašidelným podmínkám, které tam panují na alternativní scéně a neustále mě znechucují.
Co máš na mysli?
Akce, kde není žádná technika, zvukař, klub neudělá žádnou propagaci a ještě si všechny peníze ze vstupu shrábne pro sebe. A hudebníci neřeknou nic, berou to jako normu a promotérům to zbytečně usnadňují. Měla jsem pocit, že pokud s tím budu souhlasit, podporuju jejich vykořisťovatelský přístup a s tím by se mi špatně spalo. Potřebovali by tam revoluci, ale na to Amíci nemají koule. Jsou neuvěřitelně poslušní, žádná pravidla nezpochybňují a prostě je akceptují, neustále mě to šokuje, jak jdou v řadě a neremcaj. Aspoň se teď trochu probudili s Trumpem, ale ten samý aktivismus by byl potřeba i na hudební scéně.
Cesta z toho je najít si agenta a bookovat akce s lepšími podmínkami. Taky vysvětluju místním hudebníkům, že tohle bychom si neměli nechat líbit a že bychom měli založit něco jako odbory, komunitu, která udá minimální podmínky, za kterých budeme vystupovat. Nebo klidně vyvinout tlak, bojkot a měsíc nehrát.
S Bohemian Cristal Instrument vystupuješ pravidelně v zahraničí, jaké jsou ohlasy?
BCI je wild beast. Neustále mě překvapuje, co se kolem tohodle projektu semlelo a mele dál. Vlastně to byl od začátku experiment a vůbec jsem nečekala, že to bude mít takovou odezvu. Věnuju se tomu rok a jde to hrozně rychle a jakoby samo. Na jaře se mi podařilo virální video, to když jsem si pro sebe natočila, jak nástroj hraje na rozkvetlé louce v poušti. Zahrála jsem si v nejprestižnějším prostoru v Los Angeles, The Broad, mám za sebou TEDx talk a hraní na Colours of Ostrava pro pět tisíc lidí. K tomu první evropské turné dopadlo skvěle, v Itálii se mi fanoušci normálně i rozbrečeli... bylo to dojemný. Zajímavé je, jak ty koncerty komunikují napříč kulturami, v Česku, USA i jinde, a napříč generacemi, od dětí až po důchodce. Nejsem zvyklá a připravená na takovou vřelou a pozitivní zpětnou vazbu, spíš na to, že všechno je boj.
Jaká byla ta největší překvapení?
Na předvánoční koncert v LA přišel pár sedmdesátníků, kteří kvůli tomu jeli dvě hodiny a zůstali na oba koncerty v průběhu dne. Sama té magii ještě moc nerozumím, nemám odstup, protože je to pro mě parťák, se kterým hraju a společně vytváříme hudbu. Neberu ho jako nástroj, je to taková svéhlavá entita, takže mám pocit, že spíš hraje skrze mě. Dost mě baví s tímhle nástrojem cestovat na nezvyklá místa, i když je to náročné fyzicky - v únoru chci najet do Los Padres National Forest, který před měsícem téměř kompletně shořel. Byla jsem se tam podívat během Vánoc a je to neuvěřitelné. Vyprahlá spálená krajina, která se stříbrně leskne popelem a prachem. Byla jsem jediná v obrovském kempu a byl to postapokalyptický zážitek. Tam chci udělat další video s Bohemian Cristal Instrument a slyšet, jak bude znít zabořený do popela… Naposledy jsem ho v létě postavila do alpského jezera na cestě do Itálie, tohle video půjde za chvíli taky ven.
Další plány?
V tuhle chvíli je pro mě stěžejní sehnat bookera pro Státy i Evropu, protože bez něj se nehnu. Přiletěla jsem do Evropy na festival Eurosonic, kam jsem byla vybraná jako jeden z music professional za Českou republiku. Je to vůbec nejprestižnější evropská hudební přehlídka talentů a snažím se tu setkat s bookery a zjistit možnosti, jak se posunout vpřed.
Taky začínám pracovat na EP, které bych ráda vydala na jaře. Album pak až později, chci tomu dát čas, taky je třeba na to sehnat peníze. Tenhle nástroj si nemůžu nahrát doma, potřebuju kvalitní studio a to stojí v LA 400 dolarů za hodinu. Vím, kam by to mělo směřovat, ale ještě kvůli tomu chci načíst spoustu středověkého mysticismu a poezie, zkouknout další scifi filmy a přečíst si víc o transhumanismu. Na léto plánuju evropské turné, tentokrát s kapelou. Zkouším se skvělým bubeníkem a pianistkou – hráčkou na analogové syntezátory. K tomu bych chtěla zprodukovat interaktivní světelnou show, kterou už řešíme s jedním novomediálním umělcem z New Yorku.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.
Libor Galia 28.08.2024
Její radostné skladby s kořeny v hip hopu, RnB a funku a bezchybné přechody vás zaručeně rozhýbou. F2 opening.