Dominika Prokopová | Články / Reporty | 27.08.2016
Francouzští Cirque Le Roux přijeli se slonem v pokoji, Australané a Finové se evidentně specializují na králíky. V nabité show Limbo byla na okamžik jen jedna králičí hlava, u dalšího australského hosta už je jich Circa sedm. Australský králík není na evropské půdě divoký, je vcelku krotký, své nory zná a drží se jich. Není ale tak surreálný, jak by divák dle zasněné anotace čekal. Sny můžou být jako králičí nory. Lehko se do nich padá, těžko se z nich leze.
Za představením Beyond stojí australský režisér Yaron Lifschitz, který má na svědomí i další představení tohoto souboru. Soubor Circa, který je doma v australském Brisbane, má na druhé straně zeměkoule i své trainingové studio pro nadějné cirkusové učně. Premiéra představení Beyond proběhla před dvěma roky v německém Chamäleon Theatre, kde měl soubor Circa osmi měsíční angažmá.
Než představení začalo, ozvalo se několik českých vět z úst Pavla Soukupa o překračování hranic mezi snem a realitou, lidským a zvířecím, zkrátka výzva „Go Beyond“. Odvoláváme-li se na sny, je to vždycky trochu složitější. Každému z nás vyplouvají ve spánku z různých nor všelijací králíci, nic nemusí dávat smysl nebo na sebe navazovat, vše je možné a povolené. Někdo ve svých snech stojí polonahý a v podvazcích uprostřed arény, někdo tančí s papírem, někdo se může převléknout za plyšového medvěda a šplhat po čínské tyči. Obrazy, které během představení Beyond vznikají, v sobě nesou jistou dávku laskavosti a hravosti malého děcka, které má rádo své hračky. Občas překvapí svou nápaditostí, nevytváří ale kolem sebe celistvý snový svět s vlastními pravidly. Ve výsledku se jedná spíše o generátor na sebe nenavazujících představ. Diváci ovšem tleskali, co jim síly stačily. Tato nutkavá potřeba místy hraničila až s obsesí nadšeně ocenit cokoliv, co se minutu po minutě stane, a to i když se nestane nic. Beyond nabízí skvělá akrobatická čísla (Billie Wilson-Coffey na široké šále, trojitý stoj na ramenou, kolektivní dovádění s čínskou tyčí a další), taneční čísla, ve kterých si Paul O'Keeffe vystačí s jednou stránkou A4, promyšlenou hudební dramaturgii, která navozuje nostalgickou atmosféru (od prověřené klasiky New York, New York až po osmdesátkový hit Total Eclipse of the Heart od Bonnie Taylor) a další kousky.
K tomu všechny ty králičí a jiné hlavy, které lidským bytostem poskytují chvilkovou anonymitu, i když velmi záhy letí dolů, pravděpodobně proto, aby ten, kdo je zrovna jejím nositelem, přežil. I přesto ale snadno získáte pocit, že už se vám něco takového párkrát zdálo a že by s takovým arzenálem bylo možné zajít dál a především hlouběji, aby shlédnutí Beyond nebylo jen laskavou podívanou, ale fantaskní cestou do krajiny snů, ve které se budeme ztrácet a znovu hledat.
13.ročník festivalu divadla a nového cirkusu Letní Letná
Circa: Beyond
18.8.-4.9.2016, Letenské sady, Praha
www.letniletna.cz
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.
Martin Šmíd 16.10.2024
Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.