Dominika Prokopová | Články / Reporty | 27.08.2016
Francouzští Cirque Le Roux přijeli se slonem v pokoji, Australané a Finové se evidentně specializují na králíky. V nabité show Limbo byla na okamžik jen jedna králičí hlava, u dalšího australského hosta už je jich Circa sedm. Australský králík není na evropské půdě divoký, je vcelku krotký, své nory zná a drží se jich. Není ale tak surreálný, jak by divák dle zasněné anotace čekal. Sny můžou být jako králičí nory. Lehko se do nich padá, těžko se z nich leze.
Za představením Beyond stojí australský režisér Yaron Lifschitz, který má na svědomí i další představení tohoto souboru. Soubor Circa, který je doma v australském Brisbane, má na druhé straně zeměkoule i své trainingové studio pro nadějné cirkusové učně. Premiéra představení Beyond proběhla před dvěma roky v německém Chamäleon Theatre, kde měl soubor Circa osmi měsíční angažmá.
Než představení začalo, ozvalo se několik českých vět z úst Pavla Soukupa o překračování hranic mezi snem a realitou, lidským a zvířecím, zkrátka výzva „Go Beyond“. Odvoláváme-li se na sny, je to vždycky trochu složitější. Každému z nás vyplouvají ve spánku z různých nor všelijací králíci, nic nemusí dávat smysl nebo na sebe navazovat, vše je možné a povolené. Někdo ve svých snech stojí polonahý a v podvazcích uprostřed arény, někdo tančí s papírem, někdo se může převléknout za plyšového medvěda a šplhat po čínské tyči. Obrazy, které během představení Beyond vznikají, v sobě nesou jistou dávku laskavosti a hravosti malého děcka, které má rádo své hračky. Občas překvapí svou nápaditostí, nevytváří ale kolem sebe celistvý snový svět s vlastními pravidly. Ve výsledku se jedná spíše o generátor na sebe nenavazujících představ. Diváci ovšem tleskali, co jim síly stačily. Tato nutkavá potřeba místy hraničila až s obsesí nadšeně ocenit cokoliv, co se minutu po minutě stane, a to i když se nestane nic. Beyond nabízí skvělá akrobatická čísla (Billie Wilson-Coffey na široké šále, trojitý stoj na ramenou, kolektivní dovádění s čínskou tyčí a další), taneční čísla, ve kterých si Paul O'Keeffe vystačí s jednou stránkou A4, promyšlenou hudební dramaturgii, která navozuje nostalgickou atmosféru (od prověřené klasiky New York, New York až po osmdesátkový hit Total Eclipse of the Heart od Bonnie Taylor) a další kousky.
K tomu všechny ty králičí a jiné hlavy, které lidským bytostem poskytují chvilkovou anonymitu, i když velmi záhy letí dolů, pravděpodobně proto, aby ten, kdo je zrovna jejím nositelem, přežil. I přesto ale snadno získáte pocit, že už se vám něco takového párkrát zdálo a že by s takovým arzenálem bylo možné zajít dál a především hlouběji, aby shlédnutí Beyond nebylo jen laskavou podívanou, ale fantaskní cestou do krajiny snů, ve které se budeme ztrácet a znovu hledat.
13.ročník festivalu divadla a nového cirkusu Letní Letná
Circa: Beyond
18.8.-4.9.2016, Letenské sady, Praha
www.letniletna.cz
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.